تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته چهلم بارداری

1398/3/12 1:53
نویسنده : سمــانه
439 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته چهلم بارداری

تبریک میگوئیم! شما این سفر 9 ماهه را به پایان برده‌اید و هر لحظه ممکن است زایمان کنید و نوزاد کوچکتان را در بغل بگیرید. حالا دیگر حتما برای ورود کوچولویتان به دنیای بیرون آماده‌اید، اسباب بازی هایش را در اتاق چیده‌اید و صندلی ماشینش را نصب کرده‌اید و با بیمارستان و پزشکتان هماهنگ هستید. حالا دیگر در هفته چهلم بارداری باید هر لحظه آماده باشید؛ برای مثال تلفنتان شارژ داشته باشد و ماشینتان پر بنزین باشد. این هفته ممکن است به لحاظ ذهنی تنش زیادی داشته باشید اما کاملا طبیعی است. یک نفس عمیق بکشید و آنچه این هفته باید به آن توجه کنید را در ادامه بخوانید.

وضعیت مادر در هفته چهلم بارداری

فقط درصد کمی از کودکان در زمان مشخص شده به دنیا می آیند و حجم زیادی قبل یا بعد از زمان تعیین شده برای زایمان به دنیا می آیند. در واقع جای نگرانی نیست زیرا نوزاد شما زمانی که آماده باشد پا به دنیا می گذارد. در این زمان باید پزشک را به صورت مرتب ملاقات کنید. پزشک ممکن است برای اطمینان از سلامتی جنین، سونوگرافی انجام دهد. رحم شما به تدریج طی هفته 40 و هفته آینده برای زایمان آماده می‌شود و گردن رحم نرم‌ و باز می‌شود. اگر دردها بیشتر از یک دقیقه و هر بار به مدت 5 دقیقه یکبار تکرار شوند احتمالا زمان آن رسیده تا بار خود را بر زمین بگذارید. بهتر است در این هفته‌ها حرکات جنین را کنترل کنید. اگر او به شدت تکان می‌خورد یا اینکه ناگهان آرام شده باید هرچه زودتر با پزشک تماس بگیرید و برای زایمان آماده شوید.

وضعیت جنین در هفته چهلم بارداری

تخمین اندازه متوسط جنین در هفته چهلم خیلی سخت است اما یک نوزاد به طور متوسط حدود 3500 گرم وزن و حدود 51.2 سانتی متر طول دارد. هر روز که می‌گذرد کودک شما کمی بزرگتر می‌شود، ناخن‌ها و موهای او هم به رشد خود ادامه می‌دهند. هنوز هم استخوان‌های جمجمه او قدری از هم جدا هستند و این به آن خاطر است که جمجمه بتواند کمی فشرده‌تر شده و به راحتی از مجرای زایمان عبور کند. تا حدود یک سال پس از تولد هم برخی نقاط نرم که ملاج یا فونتانل نامیده می‌شوند در جمجمه او وجود خواهند داشت.

جنین حالا چاق و فربه شده است. 15 درصد بدن او را چربی تشکیل می‌دهد که باعث تنظیم دمای بدنش می شود. همچنین بیشتر موهای بدن جنین ناپدید شده اما همچنان لایه نازکی از ماده سفید و چسبناک روی تنش وجود دارد.

در هفته چهلم فرزندتان صدای شما را بهتر از هر کس دیگری تشخیص می‌‍ دهد.

برای اطمینان از سلامت جنین، صدای قلبش کنترل می شود و اگر هوا به او نرسد، به کمک صدای قلب می توان آن را تشخیص داد. معمولا تعداد ضربان قلب جنین در حدود 120 تا 160 ضربه در دقیقه است. صدای قلب جنین معمولا هر نیم ساعت یک بار کنترل می شود. امکان دارد صدای قلب جنین کمتر و یا بیشتر از حالت طبیعی شود که علت آن کاهش خون رسانی از طریق جفت به جنین است. در این شرایط ماما یا پزشک علت را جستجو می کند و تا بهبود صدای قلب جنین به شما توصیه می کند به پهلوی چپ بخوابید و با ماسک اکسیژن نفس بکشید.

وضعیت جنین در هفته 40 بارداری

قد : 51.2 سانتی متر
وزن : 3500 گرم

در این هفته نی نی شما به اندازه جکفروت است

افتادن جنین به داخل منطقه لگن

اگر جنین هنوز وارد منطقه لگن نشده باشد در این هفته وارد کانال تولد می شود. بنابراین به زودی درد شما شروع می شود. با وارد کردن فشار به منطقه لگن از طرف جنین، احساس درد در قسمت پایین شکم خواهید داشت. جنین به لگن، واژن و شکم فشار وارد می کند. همچنین ممکن است گاهی درد تیزی در منطقه لگن احساس کنید که به خاطر حرکت سر جنین است.

افتادن جنین به منطقه لگن

ترشحات واژن یا ظاهر خونی

در بارداری، پوششی مخاطی و ضخیم در دهانه رحم جمع می شود. هنگامی که جنین به دهانه رحم فشار وارد می کند این پوشش به صورت ترشحات از واژن خارج می شود. مخاط شفاف و سفید یا صورتی رنگی است و گاهی همراه با خون می باشد. اما ترشحات واژن نشانه ای دقیق برای درد زایمان نیستند. بعد از خروج پوشش مخاطی دهانه رحم، چند ساعت یا چند روز طول می کشد تا درد زایمان شروع شود.

حالت تهوع و اسهال

گاهی پیش از شروع درد زایمان، ممکن است حرکاتی غیرطبیعی در روده احساس کنید. برخی خانم ها از حالت تهوع و استفراغ می نالند. اگر این حالت تهوع و اسهال به خاطر عوامل خارجی نباشد جای نگرانی نیست زیرا این روشی طبیعی برای آماده شدن برای زایمان است. سعی کنید مایعات زیاد بخورید تا بدن کم آب نشود.

توصیه‌های غذایی هفته چهلم بارداری

چای برگ تمشک در اروپا به عنوان یک داروی گیاهی شناخته می شود. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن این چای در ماه های منتهی به زایمان (پس از هفته 30 بارداری)، با کمک به انقباض بهتر عضلات رحم، موجب کوتاه تر شدن مرحله دوم زایمان می شود. گفته شده که نوشیدن این چای می تواند نیاز به سزارین اورژانسی را کاهش دهد. مردم بر این باورند که نوشیدن این چای می تواند به بازگشت رحم به اندازه عادی خود پس از زایمان و همچنین ترشح بیشتر شیر مادر نیز کمک کند. مانند همیشه، پیش از استفاده از هرنوع چای و داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

تغذیه مناسب موقع زایمان

می توانید برای صبحانه نان سنگک با مربا یا عسل بخورید که انرژی خوبی دارد. نان سبوبس دار انتخاب کنید چون شما را بیشتر سیر نگه می دارد. کره و کره بادام زمینی نخورید. مواد غذایی بدون چربی انتخاب کنید. همچنین می توانید از خرما، بیسکوئیت و میوه های خشک استفاده کنید. برای ناهار می توانید به ماکارونی ساده فکر کنید. یک بشقاب کوچک ماکارونی ساده چیزی است که الان نیاز دارید چون دارای کربوهیدرات است. برای هضم راحت می توانید از سوپ رقیق استفاده کنید. اگر واقعا گرسنه هستید تا زمانی که به بیمارستان برسید سعی کنید مقاومت کنید باید آنقدر باهوش باشید که چیزهای چرب و فیبردار نخورید. در همین حین به همسرتان یادآوری کنید که او گرسنه نماند و غذا بخورد چون به کمک او نیز نیاز دارید و همسرتان الان همه حواسش پیش شماست مقداری تنقلات سالم همراه خود داشته باشید که به او بدهید.

علائم طبیعی در هفته 40 بارداری

دردهای کمری به علت نزول جنین طبیعی می باشد.

اگر کیسه آب پاره شد چیکار کنم؟

یکی از اتفاقاتی که مادر نگران آن است پاره شدن کیسه آمونیاک پیش از موعد زایمان است. آرام باشید زیرا بیشتر خانم ها این مشکل را تجربه می کنند و حتی اگر کیسه آب پاره شود، احتمال خروج مایع از آن خیلی کم است و به صورت خیلی آهسته چکه می کند. در این حالت دستمال کاغذی قرار دهید تا مایع لباس های شما را خیس نکند و محل را تمیز نگه دارید. کیسه آب معمولا پس از انقباض پاره می شود اما گاهی پیش از شروع درد زایمان نیز پاره می شود. در برخی خانم ها نیز کیسه آب تا زمانی که درد زایمان شروع نشده است پاره نمی شود.

اگر کیسه آب پیش از شروع درد پاره شود، پزشک بیست و چهار ساعت منتظر می ماند تا درد زایمان شروع شود. اگر انقباضات به خودی خود شروع نشوند پزشک از روش های تحریک کردن استفاده می کند. مایع آمونیاک بی بو و بی رنگ است ولی اگر رنگ آن سبز یا قهوه ای بود با پزشک تماس بگیرید. این مسئله در حالتی که مدفوع جنین وارد مایع شده باشد اتفاق میفتد و به معنی تحت فشار بودن جنین است.

علائم اولیه درد زایمان

جنین در حال حاضر به طور کامل رشد کرده و آماده ورود به دنیای بیرون است. او سیگنال های درستی به بدن برای شروع درد زایمان می فرستد. برخی از این سیگنال ها شامل ترشحات واژن، پاره شدن کیسه آب و انقباضات می باشد. پزشک به شما می گوید در هنگام ملاحظه این علائم چه کاری انجام دهید. سعی کنید آرام باشید و خود را برای زایمان آماده کنید.

دقیقا پس از تولد نوزاد چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که نوزاد به دنیا می آید با صدای بلند گریه می کند یا به خاطر قرص ها گیج است. پزشک به بند ناف او گیره می زند و سپس بین دو گیره را می بُرَد. سپس نوزاد در ملافه ای تمیز، خشک و گرم می شود. پرستار به شما پیشنهاد می کند نوزاد را در آغوش بگیرید. حرکتی ساده باعث می شود بین مادر و نوزاد ارتباطی قوی برقرار شود. پرسنار خون را از بند ناف می گیرد تا نوع گروه خونی نوزاد را تعیین کند و تست های دیگر را نیز انجام دهد. سپس پزشک داخل دهان و گلوی نوزاد را خالی می کند تا هر گونه مایعی از سیستم تنفسی خارج شود. پرستار نوزاد را از شما دور می کند تا او را بشویند. پزشک به بررسی ضربان قلب، تنفس، ماهیچه ها، واکنش نوزاد و رنگ پوست او می پردازد.

اولین چیزی که احتمالا بعد از ورود مهیج فرزندتان به دنبالش هستید این است که مطمئن شوید پسر است یا دختر. وقتی این مسئله روشن شود احتمالا متوجه می شوید که بچه کمی گرد و غبار راه بر تنش مانده که شامل خون، ورنیکس، کرک و مایع آمنیوتیک می شود. از زاویه دید فرزندتان کمی تار به نظر می آیید. بچه ها در ابتدای تولد فقط تا حدود 2.5 سانتی متر را می توانند نگاه کنند ولی یادتان باشد به تازه به دنیا آمده سلام کنید چون به احتمال خیلی زیاد صدای شما و همسرتان را تشخیص می‌دهد.

پزشک مسئولیت دارد از خونریزی شدید در شما جلوگیری کند. او قرص هایی برای جلوگیری از خونریزی به شما می دهد. او همچنین شما را تشویق می کند تا فشار وارد کنید و جفت نیز از بدن شما خارج شود. پزشک به بررسی جفت می پردازد. در صورتی که مقداری کوچک از جفت در رحم باقی بماند باعث عفونت و خونریزی می شود. پزشک خراش های نازکی ایجاد کرده است که خراش های کوچک خود به خود ترمیم می شوند.

ممنوعه های زایمان

در خصوص عواملی که زایمان را دشوار می کنند می توان به خوردن غذاهای شور و نشستن در جاهای خیلی سرد در زمان بارداری اشاره کرد. هم چنین پرخوری در دوران بارداری باعث بزرگ شدن جنین شده و زایمان را سخت می کند. بهتر است از خوردن پسته، گوشت و تخم مرغ در روزهای آخر بارداری خودداری کنید.

نوزادان سنگین تر از 4 کیلوگرم

حمل جنین با وزن بین 2.7 تا 4 کیلوگرم ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد. همچنین به دنیا آوردن نوزادی با وزنی بیشتر از 4 کیلوگرم هم برای مادر و هم کودک مشکلاتی را ایجاد می کند. احتمال به دنیا آوردن نوزادان سنگین وزن در خانم هایی که در دوران حاملگی اضافه وزن زیادی داشته اند یا مبتلا به دیابت هستند بسیار بیشتر است. با این حال بیشتر این کودکان در سراسر دنیا با سلامت کامل متولد می شوند و مادرانشان هم بدون هیچ مشکلی نوزاد خود را با وزن 4 تا 4.5 یا حتی 5 کیلوگرم از طریق زایمان طبیعی به دنیا می آورند.

روش های خانگی القای درد

اغلب روش هایی که خانم های باردار انجام می دهند نتیجه ای در برندارد و حتی برخی از آنها مضرند. از قبل به شما آگاهی می دهیم که برخی از این روش ها ناگوار و ناخوشایند هستند. به عنوان مثال برخی خانم ها غذاهای ادویه دار یا شکلات مصرف می کنند با این تصور که ادویه یا کافئین موجود در آن به عنوان محرک عمل کند و باعث شروع انقباض ها شود. اما تنها نتیجه ای که در بر دارد سوزش قلب و پف کردن قوزک پای شماست زیرا به دستگاه گوارش شما فشار می آورد.

برخی دیگر معتقدند پیاده روی باعث زایمان می شود و دلیلشان هم این است که جاذبه زمین باعث کشیدن جنین به سمت پایین می شود و در نتیجه فشاری که به دهانه رحم می آورد باعث باز شدن آن خواهد شد. اگر چه پیاده روی در یک مسیر طولانی ممکن است باعث شروع انقباض های رحم شود تا زمانی که دهانه رحم به اندازه کافی گشاد نشود راه رفتن تاثیر چندانی نخواهد داشت و در عین حال پس از باز ایستادن از حرکت، انقباض هم متوقف می شود. در مورد رابطه جنسی هم همینطور است. ارگاسم و نیز پروستاگلندین موجود در منی نوعی اسید چرب طبیعی که به نرم شدن و اتساع دهانه رحم کمک می کند می تواند باعث انقباض رحم شود اما آمیزش جنسی نیز تا زمانی که بچه آماده به دنیا آمدن نباشد فایده ای نخواهد داشت.

بعضی خانم ها که ناامید میشوند کمی روغن کرچک مصرف می کنند تا باعث تحریک و تولید پروستاگلندین و شروع انقباض رحم شود، اما به سبب ملین بودن روغن کرچک دچار اسهال می شوند. با این که مصرف جوشانده های گیاهی روش مناسبی برای القای درد به نظر می رسد. شواهد اندکی دال بر موثر بودن آنها وجود دارد و حتی در برخی موارد مضراتی نیز مشاهده شده است.

توصیه‌های مذهبی هفته چهلم بارداری

با توجه به مطالعات انجام شده، شنیدن صوت قرآن در هنگام دردهای زایمان، موجب کاهش این دردها می شود. در این رابطه می توانید از آیه 22 تا 26 سوره مریم استفاده کنید که بر اساس روایات اسلامی و هم چنین تحقیقات اخیر صورت گرفته، می تواند تاثیر مثبتی در کاهش دردهای زایمان داشته باشد.

رژیم بعد از بارداری

عجله نکنید که بلافاصله پس از زایمان به رژیم و ورزش روی آورید، به خودتان مهلت دهید تا پزشکتان زمان مناسب برای آغاز ورزش و رژیم را به شما متذکر شود. در صورتی که از سینه خودتان به نوزادتان شیر می دهید حداقل تا دو هفته پس از زایمان کاهش وزن را فراموش کنید تا زمانی که از تامین شیر مورد نیاز نوزادتان اطمینان کافی حاصل کنید. زمانی که در حال شیردهی هستید، بدنتان روزانه به 500 کالری انرژی نیاز دارد یعنی خیلی بیشتر از قبل بارداری، بنابراین سعی کنید به اندازه کافی از مواد غذایی سالم استفاده کنید.

پسندها (2)

نظرات (0)