تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

1398/4/9 12:35
نویسنده : سمــانه
611 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته بیست و نهم بارداری

سه ماهه سوم بارداری شما آغاز شده و تا هفته چهلم ادامه می یابد. این هفته نقطه عطفی در رشد جنین شماست. اگر وضعیت شما هم مشابه اکثر خانم های حامله باشد در این سه ماهه حدود 5 کیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد. سینه شما ممکن است شروع به ترشح آغوز نماید که به رنگ زرد روشن است و سرشار از آنتی بادی های مفید برای سلامت کودک؛ و این نشان دهنده این است که سینه شما برای تغذیه کودک شروع بکار کرده است.

از آنجا که در هفته بیست و نهم بارداری فضا برای زندگی جنین کم شده، ضربه ها و سیخونک های بیشتری را تجربه خواهید کرد. چون فرزندتان قویتر شده و با هیجان به تمام تحریک ها پاسخ می دهد : حرکات، صداها، نور و آن شیرینی که نیم ساعت پیش خوردید. الان فرصت خوبی برای شمارش لگدهای کوچولویتان است. علاوه بر این بهتر است از برخی دیگر اتفاقات هفته بیست و نهم بارداری مطلع شوید.

وضعیت مادر در هفته بیست و نهم بارداری

در این زمان پاهای شما زیر شکم مخفی می شوند. در این زمان معنی بارداری و بزرگ شدن شکم را متوجه می شوید. از هفته بیست و نهم تا زمان زایمان، جنین دو برابر می شود. بنابراین برای رشد بیشتر شکم، خود را آماده کنید.

با رشد رحم و نزدیک شدن آن به قفسه سینه، نفس عمیق کشیدن سخت می شود. رحم به قسمت های دیگر مانند مثانه و لگن فشار وارد می کند. ادرار مکرر، گرفتگی عضلات پا و درد، علائم این دوره هستند.

تغییرات هورمونی باعث خشک شدن و خارش پوست همراه با جوش می شود. سعی کنید مرطوب کننده مناسبی مصرف کنید تا پوست، سالم و پر آب باشد. اگر شرایط خارج از کنترل شد با پزشک صحبت کنید. خارش شدید در بارداری نشانه ناهنجاری کبد است. نگران نشوید زیرا خارش در بارداری طبیعی است.

از الان به بعد باید از پدهای مخصوص استفاده کنید زیرا کلستروم از نوک سینه ترشح می شود و باعث لکه شدن لباس می شود. برخی خانم ها این مشکل را ندارند.

نوک سینه ها تیره تر می شود. رگ های سینه از زیر پوست قابل مشاهده می شوند.

مراقب علائم عفونت مجاری ادراری باشید زیرا بدن در سه ماهه سوم بارداری مستعد به عفونت مجاری ادراری است.

سوزش معده و سوء هاضمه نه تنها باعث آزار رسیدن به شما می شود بلکه باعث کم خوابی در طول شب می شوند. از غذاهای سنگین بپرهیزید. سعی کنید هر وقت گرسنه هستید مقدار کمی غذای مقوی مصرف کنید.

مایعات را افزایش دهید و غذاهای غنی از فیبر بخورید تا یبوست برطرف شود. ماست برای جلوگیری از یبوست مناسب است.

هورمون ها باعث خشکی و ترد شدن ناخن ها می شوند. باید در بارداری بیشتر به ناخن ها توجه کنید.

اگر داغ هستید تعجب نکنید زیرا دمای بدن با افزایش حجم خون بالا می رود.

همچنین تعداد زیادی لگد در شکم در هفته 29 بارداری حس می کنید. هر روز تعداد ضربات جنین را شمارش کنید تا سطح فعالیت جنین تعیین شود. کودک باید هر دو ساعت یا کمتر 10 بار تکان بخورد. اگر حرکت نوزاد را حس نکردید و نگران شدید، کمی آب یخ بخورید، موزیک پخش کنید، یا برای ماساژ به پهلو دراز بکشید. یکی از این فعالیت ها باید کودک را بیدار کند. هر زمان که نگران فعالیت جنین هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری

اگر چه نوزادی که در این مرحله از بارداری به دنیا بیاید هنوز برای تنفس نیاز به مراقبت های خاص دارد ولی با این وجود ریه ها تقریبا به بلوغ کافی رسیده و شانس زنده ماندن در خارج از رحم به طرز قابل توجهی نسبت به هفته های پیش افزایش یافته است.

مغز جنین به رشد خود ادامه داده و شکنج ها (چین‌هایی که در سطح مغز رشد می‌کنند و توسط شیارهایی از یکدیگر جدا می‌شوند) بر روی سطح آن همانند مغزهای بالغ شروع به شکل گیری می کنند. موهای ظریفی بنام لانگو سطح پوست جنین را می پوشاند که پیش از تولد از بین خواهند رفت، اما پس از تولد نیز می توان تعدادی از آنها را در پشت نوزاد مشاهده کرد.

شنوایی جنین در هفته بیست و نهم بارداری به قدری کامل شده که با شنیدن صداهای بلند از جا می پرد. او به زودی میتواند سرش را به طرف صدا برگرداند تا آن را بهتر بشنود.

ممکن است جنین در هفته بیست و نهم بارداری سرش به طرف زانوهایش خم شده باشد.

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری

ممکن است در هفته 29 بارداری متوجه ضربان و چرخش های بزرگی شوید که از نظر کیفیت با ضرباتی که قبلا حس می کردید متفاوت باشد. چون سر فرزندتان پائین است ممکن است ضربات را در بالای رحم که ناشی از حرکت پاهای کوچک دلبندتان باشد احساس کنید. فرزندتان در حال تولید نیم لیتر ادرار در روز می باشد. جنین شما از الان تا تولد دو برابر می شود! جنین شما همه مواد مغذی را از غذای هضم شده خود می گیرد.

در حال حاضر چرخه خواب و بیداری جنین از ثبات بیشتری برخوردار شده است؛ ولی با این حال حرکت های او مبنی بر بیدار بودنش نیست. زیرا فرزندتان فقط زمان بسیار کوتاهی را با چشم های باز به فعالیت می پردازد. بنابراین بیشتر حرکاتی که احساس می کنید در حین خواب اتفاق می افتند.

سریع ترین رشد مربوط به اندام های داخلی جنین به خصوص کبد و مغز اوست. پس از آن لایه چربی در زیر پوست جمع شده و فرم بدن جنین به تدریج شکل می گیرند.

خطوط منحصر به فرد اجزای اصلی صورت مثل گوش ها، لب ها و بینی بیش از پیش قابل مشاهده هستند. از حالا به بعد خصوصیات چهره بارزتر شده و تفاوت های فردی مشخص تر می شوند.

وضعیت جنین در هفته 29 بارداری

قد : 38.6 سانتی متر
وزن : 1153 گرم

در هفته 29 بارداری نی نی شما به اندازه کدو سبز است

ورزش های تنفسی

نفس خود را نگه دارید. نفس کشیدن راحت ترین کاری است که می توانیم انجام دهیم. نفس تحت کنترل به شما کمک می کند با درد زایمان کنار بیایید و بتوانید نگرانی و استرس را کاهش دهید. همچنین باعث افزایش هوشیاری بدن و افزایش کنترل ماهیچه های شکم می شود.

از آن جایی که نفس کشیدن فعالیتی ساده است خانم ها آن را جدی نمی گیرند. در بارداری، ده تا بیست درصد اکسیژن بیشتر نیاز دارید. بنابراین باید بیش از پیش نفس بکشید. در واقع نفس های ضعیف اکسیژن لازم برای بدن را فراهم نمی کند. در کلاس های پیش از زایمان به خانم ها آموزش داده می شود چگونه در هنگام درد زایمان نفس بکشند.

باید ریتم نفس کشیدن با حرکات بدن و ریه همخوانی داشته باشد. از فرایند دم و بازدهم اطلاع داشته باشید. بر روی شل کردن عضلات بدن در طول استرس درد زایمان تمرکز کنید. در هنگام انقباضات براکستون هیکس می توانید نفس کشیدن را تمرین کنید. معمولا با افزایش انقباض، نفس خود را حبس می کنید. باید نفس عمیق و آرام را در هنگام انقباضات تمرین کنید. با تمرین کافی، در هنگام درد زایمان با آرامش نفس می کشید.

بهترین چیز درباره نفس کشیدن این است که نفس کشیدن ابزاری قدرتمند است که همیشه در دسترس شما است. می توانید از یوگا برای تمرین نفس کشیدن و آرام کردن ذهن و بدن در هفته بیست و نهم بارداری استفاده کنید.

ورزشی تنفسی ساده برای آرام شدن

این تمرین ساده را انجام دهید تا ذهن و بدن شما آرام شود.

1) بایستید و پاها را باز کنید.

2) بازوها را به دو سمت بدن قرار دهید و تا جایی که می توانید بکشید. این کار باعث افزایش فضای قفسه سینه برای ریه می شود.

3) چانه را بالا نگه دارید. به آرامی نفس عمیق بکشید.

4) سپس بازوها را خم کنید و انگشتان را بر روی جناغ سینه قرار دهید؛ جناغ سینه استخوانی صاف و باریک و بلند است که بین قفسه سینه قرار دارد و اسکلت را پایدار می کند.

5) به حرکت بالا پایین جناغ سینه در هنگام تنفس توجه کنید و بر روی حرکات آن تمرکز کنید.

6) تصور کنید فضای بیشتری در ریه های شما ایجاد شده است و نفس عمیق بکشید. بدون استرس نفس بکشید.

7) چانه را بالا نگه دارید و به صورت همزمان فک را شل کنید.

8) دست ها را در دو طرف قرار دهید.

می توانید این ورزش تنفسی، کششی را در حالت نشسته یا دراز کشیده در هفته بیست و نهم بارداری انجام دهید.

تغییرات وزن شما در هفته 29 بارداری

وزن افزایش یافته در هفته 29 بارداری معمولا حدود 8.5 تا 11 کیلوگرم است. برای زنان در هفته 29 بارداری با دوقلو، افزایش وزن حدود 10 تا 17 کیلوگرم است. اگر اندازه شکم را در هفته 29 بارداری حساب کنید، متوجه می شوید که بالای رحم حدود 3.5 تا 4 اینچ بالای ناف است.

توصیه ها در هفته 29 بارداری

بهتر است دیگر حلقه خود را از انگشت خارج کنید چرا که به‌ شدت سنگین شده‌اید و تنها بخشی از این سنگینی مربوط به اضافه وزن شماست و بخش دیگر آن به تورم دست‌ها و پاهای شما بر می‌گردد.

علائم طبیعی در هفته 29 بارداری

سندروم پای بی قرار، بیماری است که در آن احساس ناخوشایند و آزاردهنده‌ای مثل مور مور شدن یا حرکت حشره روی پا تجربه می‌کنید؛ احساسی که شما را از خوابیدن باز می‌دارد و همانند اسمش آرامش را از شما دور می‌کند. این مشکل باعث می‌شود بخواهید مدام پايتان را حرکت دهيد. اين حالت‌ها اغلب به شکل احساس قلقلک، سوزن سوزن شدن، تير کشيدن، کشيدن پا يا حالت خزيدن توصيف می‌شوند.

حرکت دادن پا حداقل برای مدتی کوتاه باعث بهبودی اين احساس می‌شود. اين مشکل معمولا هنگام شب و هنگامی که سعی در شل کردن پا برای خواب داريد، پيش می‌آيد. ماده ای به نام دوپامین از علت های این مشکل شناخته می‌شود که با تجویز دارویی دوپامین حل می‌شود. علت‌های این بیماری :

  • پایین بودن سطح آهن موجود در خون و اختلال جریان خون در پاها
  • اختلال اعصاب ناحیه نخاع یا پاها
  • اختلالات عضلانی
  • اعتیاد داشتن به الکل
  • کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی خاص

این بیماری در زنان باردار معمولا بعد از زایمان از بین می‌رود، اما اگر این اتفاق نیفتاد باید با پزشک مشورت شود.

رگ های واریسی در هفته بیست و نهم بارداری

باید مراقب رگ های واریسی در طول بارداری باشید. این مشکل تقریبا چهل درصد خانم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر پیش از بارداری واریس داشتید، در طول بارداری بدتر می شود. اما اگر نداشتید در برخی مراحل بارداری با آن مواجه می شوید. نگران این رگ های متورم نباشید. فقط نمی توانید دیگر لباس های کوتاه بپوشید و باید پاها را بپوشانید. ممکن است اصلا در طول بارداری دچار واریس نشوید.

دلایل ظهور رگ های واریسی در طول بارداری عبارتند از :

  • افزایش فشار بر رگ های لگن
  • شل شدن عضلات با تغییرات هورمونی
  • ایستادن برای مدت طولانی

رگ های واریسی دردناک هستند. بهتر است پیش از اتفاق افتادن از آن ها جلوگیری شود. انجام ورزش های منظم و جلوگیری از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی به پیشگیری از واریس کمک می کند. در واقع باید به جریان خون در رگ ها اجازه دهید آزادانه چرخش داشته باشند. در مواردی که مشکل حاد است می توانید با پزشک صحبت کنید تا داروهای لازم و شلنگ های مخصوصی به شما دهد.

هشدارها در هفته 29 بارداری

در صورت مشاهده هریک از موارد زیر در هفته 29 بارداری سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید :

  • تورم بیش از حد
  • سردردهای شدید
  • تاری دید
  • درد کمر یا شکم
  • داشتن بیش از 6 انقباض در هر ساعت
  • خروج مایع از واژن

ورزش در هفته 29 بارداری

1) سینه های شما در حال بزرگ شدن هستند و نیاز به مراقبت دارند. به خصوص در زمان ورزش کردن؛ به همین خاطر باید یک محافظ خوب ورزشی برای ادامه دوره بارداری خود بخرید که زمان ورزش از آن استفاده کنید. هنگام خرید، از راحتی و همین طور خوب بودن جنس آن اطمینان حاصل کنید.

2) از پزشک خود بخواهید که به شما بگوید چگونه عضله اصلی پشت خود را امتحان کنید. در دوران بارداری فاصله آن ممکن است به پهنای دو انگشت تغییر کند ولی به زودی پس از وضع حمل به حالت اولیه باز می گردد.

3) توجه داشته باشید ورزش‌هایی که در این زمان به شکم فشار می آورند بسیار خطرناک بوده و انجام آن‌ها صحیح نیست.

تغذیه در هفته 29 بارداری

از خوردن سرخ کردنی و بستنی بپرهیزید. ویتامین C به بدن شما برای تولید بافت‌هایی که رگ های خونی را ترمیم و از آنها نگهداری می‌کند، کمک می‌کند و وجود آن هنگامی که بدن شما پس از زایمان روند ترمیم را آغاز می‌کند، لازم است.

توصیه‌های غذایی هفته بیست و نهم بارداری

در طول سه ماهه سوم بارداری جهت کسب انرژی کافی برای زایمان، سعی کنید تا استراحت و خواب کافی داشته باشید. هم چنین به منظور بالا نگه داشتن ذخایر کلسیم بدن تان در حد کافی از شیر، ماست، پنیر و سایر فراورده های لبنی استفاده کنید.

فراورده های لبنی، منبع بسیار خوبی برای کلسیم و پروتئین می باشند؛ که هر دوی این مواد در طول دوران بارداری مورد نیاز هستند.

مواد معدنی برای تمام فعالیت های بدن ضروری می باشند. کلسیم یکی از این مواد می باشد که در سلامت استخوان ها و دندان ها نقش موثری را ایفا می کند. 99 درصد کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها و یک درصد باقی مانده در پلاسمای خون و بافت های نرم یافت می شود. هم چنین کلسیم برای تشکیل دندان و استخوان های سالم جنین ضروری است. در دوره بارداری جذب کلسیم افزایش می یابد اما به طور معمول نیازی به کلسیم اضافی نیست. تراکم کلسیم در جنین رو به رشد، بیش از مادرش می باشد. این بدان معنی است که جنین توسط شما، ذخیره خوبی از کلسیم دریافت می کند.

نیاز به کلسیم در بانوان 16 تا 34 ساله 689 میلی گرم در روز است. که می تواند معادل 2 تا 3 وعده در روز مصرف فراورده های لبنی باشد. البته گاهی به 4 وعده در روز با توجه به نیاز مادر نیز می رسد. مقدار توصیه شده معادل مصرف 600 میلی گرم شیر می باشد. هر سهم معادل یک لیوان شیر یا ماست می باشد.

از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل ساخارین که در بسیاری از قنادی‌ها و در طبخ شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرند عوارض فراوانی دارند و مصرف آن‌ها در دوران بارداری ممکن است به سرطان نوزاد در آینده منجر شود.

مواد غذایی حاوی افزودنی‌های غیرمجاز مثل بعضی مواد رنگی یا طعم‌دهنده‌های مصنوعی علاوه‌ بر داشتن عوارض برای شما ممکن است برای جنین در حال تکامل نیز مضر باشد، بنابراین سعی کنید تا حد امکان از این مواد غذایی استفاده نکنید.

بایدها و نبایدهای هفته بیست و نهم بارداری

برای کمک به رشد جنین و حفظ سلامتی کامل خود باید مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین را افزایش دهید. بنابراین سعی کنید غذاهایی مانند تخم مرغ، پنیر، گوشت قرمز بدون چربی، ماهی، حبوبات، نان و غلات را در وعده های غذایی خود بگنجانید. در کنار وعده های اصلی استفاده از میوه، سبزیجات، آجیل و کربوهیدرات تصفیه شده را فراموش نکنید.

تعداد وعده های غذایی خود را کمتر کرده و در عوض آن را به 5 تا 7 وعده در روز افزایش دهید. برای عصرها تنقلاتی نظیر سبزیجات خام، پنیر، آجیل و میوه در نظر داشته باشید. می توانید در آغاز شب یک کاسه سوپ جو و چند ساعت بعد کمی میوه میل کنید.

هیچ قانونی وجود ندارد که تعیین کند چه ساعت هایی از روز باید غذا بخورید. پس فقط در صورت احساس گرسنگی به خوردن غذا بپردازید. تا زمانی که مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و پُرخوری نکنید می توانید هر زمان که میل داشتید چیزی بخورید.

رشد جنین در رحم می تواند باعث ایجاد فشار بر روی عصب سیاتیک شود و این فشار حاصله به عصب سیاتیک (طولانی ترین عصب بدن) باعث ایجاد درد شدیدی می شود که از کمر شروع شده و تا ساق پا انتشار پیدا می کند. هر چند که بارداری می تواند باعث تشدید این درد شود ولی نمی توان آن را عامل اصلی ایجاد این عارضه دانست.

دوش آب گرم، کمپرس آب گرم و علاوه بر آن ماساژ ملایم توسط یک ماساژور حاذق و با تجربه می تواند در تسکین این درد کمک کننده باشد. ورزش هایی از قبیل یوگا یا ایروبیک در آب نیز می تواند به تقویت عضلات کمر کمک کند. همواره پیش از شروع برنامه های ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. در هنگام ورزش به نحوه صحیح انجام حرکات دقت کرده و سعی کنید از لباس های راحت و کفش ورزشی مناسب استفاده کنید. در صورت ابتلا به سیاتیک از پزشک خود بخواهید برایتان درمان های فیزیوتراپی تجویز کند. به این ترتیب با مراجعه به جلسات فیزیوتراپی و انجام تمرینات مربوطه، از شدت درد شما کاسته شده و میزان عوارض و خطرات احتمالی به حداقل خواهد رسید.

علائم مهم هفته بیست و نهم بارداری

تعداد کمی از خانم‌های حامله از هفته بیست‌ و نه بارداری به بعد ممکن است به عارضه "افت فشارخون خوابیده" مبتلا شوند. این حالت ناشی از کاهش فشارخون است و هنگامی‌ که این خانم‌ها به پشت دراز می‌کشند ضربان قلب و فشارخون آن‌ها تغییر می‌کند حتی ممکن است به سرگیجه دچار شوند و با تغییر وضعیت، سرگیجه آن‌ها از بین می‌رود.

همچنین ممکن است هنگامی‌ که به‌ سرعت تغییر وضعیت می‌دهید دچار سرگیجه شوید. برای اجتناب از این عارضه هنگامی‌ که می‌خواهید از حالت درازکش به حالت نشسته و سپس به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهید این کار را به‌ آرامی انجام دهید.

حمل جنین همراه با افزایش وزن خودتان و راه رفتن های شبانه برای خواباندن بچه باعث می شود در طول روز بیش از پیش احساس خستگی کنید. با حفظ حداکثر آرامش خود در شب و استراحت بیشتر در طول روز به مبارزه با خستگی روزانه بروید و به ویژه اگر بیرون از خانه کار می کنید از سلامت خود و جنین محافظت کنید.

در هفته بیست و نهم بارداری چی بخوریم؟

انقباض ناگهانی عضلات پا که معمولا در شب اتفاق می‌افتد می‌تواند از نشانه‌های کمبود کلسیم باشد. در برنامه تغذیه در هفته 29 بارداری برای خود حتما دریافت کلسیم را در نظر بگیرید. در مراحل پیشرفته‌تر نیز کاهش کلسیم بدن می‌تواند موجب به هم خوردن سیستم انعقاد طبیعی خون و خونریزی زیاد به علت زخم یا ضربه شود.

حتی در صورت مصرف کافی شیر و لبنیات نیز نمی‌توان اطمینان داشت که کلسیم کافی به بدن رسیده است زیرا باید ویتامین D کافی نیز در بدن وجود داشته باشد تا موجب افزایش جذب کلسیم شود. اگر روزانه به مدت 10 دقیقه پوست خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید می‌توانید مطمئن باشید که ویتامین D به مقدار کافی به بدنتان رسیده است. البته اشعه آفتابی که برای ساخت ویتامین D در بدن موردنیاز است می‌تواند از روی لباس با رنگ روشن نیز با درجات کمتر جذب شود و تولید ویتامین D نماید.

لیست کارهای مهم در هفته 29 بارداری

  • اگر دلتان می خواهد یک جشن سیسمونی ترتیب دهید.
  • غذاهای با فیبر بالا را به رژیم غذایی روزانه تان بیفزایید تا مانع از یبوست و هموروئید شوید.
  • متاسفانه در این سه ماهه، بیشتر از قبل در معرض عفونت مجرای ادراری هستید، پس اگر هنگام دفع ادرار سوزش دارید، در اولین فرصت ممکن با پزشکتان صحبت کنید.

در هفته‌های اول پس از زایمان خرید کردن برای شما غیر ممکن خواهد بود. موارد زیر از جمله چیزهایی هستند که در آن زمان به‌ شدت به آن‌ها نیاز خواهید داشت. پس همین حالا آن‌ها را تهیه کنید.

  • پوشک بچه (یک نوزاد به‌طور متوسط به 12 پوشک در روز نیاز دارد)
  • لوازم بهداشتی بچه از قبیل ناخن‌گیر بچه، تب‌گیر (ترجیحا از نوعی که هم استفاده از آن راحت باشد و هم قابل‌اعتماد) سرنگ حبابی و یک پستانک
  • شوینده‌های لباس مخصوص کودکان
  • نوار بهداشتی برای خودتان (شما تا چند هفته پس از تولد خونریزی خواهید داشت)
  • دستمال‌کاغذی، دستمال حوله‌ای و ظرف یک‌ بار مصرف برای اینکه بتوانید بعد از صرف غذا به‌ سرعت همه‌جا را تمیز کنید.

جنینی که سر و ته قرار می‌گیرد

ممکن است در یکی از معاینات پیش از زایمان پزشکتان به شما بگوید کودک شما در وضعیت بریج قرار گرفته یعنی سر او به جای آنکه پایین رحم باشد در قسمت بالای رحم و پاهایش در قسمت پایین رحم قرار گرفته است. البته این موضوع نباید باعث نگرانی شما شود. بسیاری از کودکان تا قبل از هفته سی و ششم چند بار پشتک می زنند و سر و ته می شوند. بنابراین موقعیت جنین تا قبل از زمان زایمان در حالت عادی قرار خواهد گرفت. چنانچه موقعیت او تا هفته سی و هفتم تغییر نکرد، با پزشک خود درباره راه حل های موجود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد ورزش های خاصی را برای تغییر موقعیت جنین انجام دهید.

بواسیر در هفته بیست و نهم بارداری

بواسیر مشکل دیگری است که می‌توانید آن را ناشی از رشد رحم (و همچنین یبوست) بدانید. بواسیر که به رگ‌های خونی متورم در ناحیه مقعدی گفته می‌شود در دوران حاملگی بسیار شایع است و معمولا پس از زایمان به‌سرعت از بین می‌رود.

اگر این عارضه همراه با خارش یا درد باشد، می‌توانید در یک لگن یا وان کوچک از آب گرم (که کفل‌ها و مقعد را بپوشاند) بنشینید و یا از کیسه آب گرم یا کمپرس سرد در محل عارضه استفاده کنید. همچنین از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی اجتناب کنید. از مصرف هرگونه مواد دارویی بدون تجویز پزشک خودداری کنید و هرگونه خونریزی مقعدی را سریعا به او اطلاع دهید. برای جلوگیری از بروز یبوست از غذاهای فیبردار استفاده کنید، مقادیر زیاد آب بنوشید و یک تمرین ورزشی منظم داشته باشید.

تعادل خود را حفظ کنید

تعادل داشتن یکی از مشکلاتی است که باید انتظار آن را داشته باشید. رحم شما اکنون به قدری بزرگ شده است که نمی توانید انگشتان پاهای خود را به خوبی ببینید. بنابراین وقتی بلند می‌شوید و می ایستید نمی توانید خرده ریزهای روی فرش را به خوبی ببینید.

غلبه بر ترس زایمان

تولد رویدادی فراتر از یک فرایند بیولوژیکی طبیعی و در اصل امری عاشقانه و خلاقانه است که در طی این نقل و انتقال عمیق، روح جدیدی به عرصه زندگی وارد می شود. حتی اگر در گذشته هم زایمان کرده اید کمی ترس و نگرانی بسیار طبیعی است.

بیش از 10 درصد خانم ها قبل از زایمان دچار خیالات منفی و ترس های شدید نسبت به درد و زایمان می‌شوند. چنانچه جز این دسته هستید باید انتظار تنش ها و اضطراب های زیادی را داشته باشید که نشانه هایی مانند تپش قلب، سرگیجه، کوتاه شدن نفس ها و هجوم کابوس ها را به دنبال خواهد داشت.

البته وجود اندکی استرس برایتان مفید است زیرا باعث ترشح اندورفین به جریان خون و افزایش هوشیاری شما در مواجهه با چالش ها می شود. اما وقتی بیش از حد وحشت زده شده باشید ماهیچه ها منقبض و هورمون های استرس به داخل جریان خون سرازیر می شوند و ضربان قلب نیز افزایش می یابد.

بهترین راه برای این که بتوانید از عهده به دنیا آوردن کودک برآیید این است که یاد بگیرید از آن نترسید؛ بله برخی از زایمان ها با ناراحتی ها یا حتی جراحت هایی همراه است اما راه های متعددی نیز برای مدیریت درد و برطرف کردن آن وجود دارد که شما نیز مانند همه خانم های باردار دیگر می توانید از آن بهره ببرید.

دوقلویی

رحم مادر مانند اولین آپارتمانی است که برای سکونت اجاره می کنیم. بسیار کوچک، بهم ریخته و شلوغ است و باید مدت زمان زیادی را در آن مشغول مکیدن یک نوشیدنی عجیب و غریب از یک نی عجیب و غریب تر که به نافمان وصل شده باشیم. اما این آپارتمان کوچک متعلق به ماست و می توانیم از آن لذت ببریم. از همه بهتر این است که یک هم اتاقی دوست داشتنی هم داشته باشیم که کاملاً شبیه خودمان باشد. و این همان حسی است که دوقلوها دارند و از هر دوقلویی بپرسید به شما خواهد گفت که با جفتش ارتباط نزدیک و عمیقی دارد.

برخی از آن‌ها طاقت یک لحظه دوری از هم را ندارند. مطالعات اخیر نشان داده که دوقلو‌ها از همان روز‌های اقامت در آپارتمان کوچک مشترکشان با هم دوست صمیمی می‌شوند. در هفته چهاردهم بارداری آن‌ها دست زدن به همسایه خود را آغاز می‌کنند. ۱۸ هفته پس از بارداری آن‌ها خیلی بیشتر از اینکه به دیواره‌های رحم یا خودشان دست بزنند، بدن هم اتاقی شان را لمس می‌کنند و البته این کار را به عمد و با صبر و تمرکز بیشتری انجام می‌دهند. آن‌ها حتی هنگام لمس کردن قسمت مربوط به چشم‌های جفت خود با مراقبت بیشتری عمل می‌کنند. از همان مراحل ابتدایی این دوقلو‌ها نزدیک بودن و علاقه به همدیگر، مراقبت کردن از هم و مراوده و تعامل با هم را یاد می‌گیرند.

توصیه‌های مذهبی هفته بیست و نهم بارداری

از ماه هفتم به بعد پس از نماز صبح سوره "انعام" را بر بادام بخوانید و آن را بخورید، این کار را تا 40 روز ادامه دهید. خواندن اذان و اقامه و نماز شب را فراموش نکنید. خوردن انار را هم فراموش نکنید چون میل کردن انار در روزهای جمعه و قبل از صبحانه بسیار توصیه‌ شده است و نقل است که هر کس یک عدد انار بخورد دل او را نورانی کند و وسوسه‌های شیطان را تا 40 روز دور می‌کند.

هفته 29 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 29، شما 6 ماه و یک هفته باردار هستید.

بیشتر بدانید ...

بند ناف همزمان با رشد جنین بزرگ شده و در آخرین ماه بارداری طول آن به حدود 50 تا 60 سانتی متر می رسد. بند ناف در راستای خود بیشتر از 40 تاب خوردگی دارد که معمولاً جهت تاب خوردگی ها به طرف چپ، هفت برابر بیشتر از سمت راست است. این تاب خوردگی های از هفته نهم بارداری شکل می گیرند و معمولاً در انتهای بند ناف که به جنین نزدیکتر است شدت بیشتری دارند.

بند ناف حاوی سه رگ خونی است : دو شریان نافی که خون بدون اکسیژن و مواد دفعی را از جنین به جفت می برند و یک ورید نافی که خون اکسیژن دار و حاوی مواد مغذی را از جفت به جنین می رساند. قطر بند ناف که در حقیقت یک طناب عروقی است کمتر از 2 سانتی متر بوده و توسط یک ماده ژلاتینی به نام ژله وارتون محافظت می شود. ساختار آبکی این ماده ژلاتینی همراه با شکل کلی تاب خوردگی های بند ناف مانع از گره خوردگی بند ناف می شود.

پسندها (2)

نظرات (1)

🥀نوزیتا🥀🥀نوزیتا🥀
9 تیر 98 12:37
استفاده کردیم ممنون