تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری

1398/4/10 13:05
نویسنده : سمــانه
233 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

شما اکنون در سه ماهه آخر بارداری هستید. فرزند شما در این هفته چرخه منظم خواب و بیداری، تنفس، خمیازه و بلعیدن را بر اساس الگوی ثابت تری آغاز می کند. ریه ها به سرعت رشد خود ادامه می دهند. مژه ها و ابروها بلندتر و ضخیم تر می شوند و موهای سر فرزند شما در حال بلندتر شدن هستند. بسیاری از جنین ها در این زمان چرخیده و خود را در وضعیت سر پایین قرار می دهند. برخی از مادران در این هفته ها دچار درد در ناحیه لگن می شوند.

وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری

علی رغم آنکه از بارداری و شکم برآمده خود شاد و خوشحال هستید و کاملاً از فرزند درون شکمتان مراقبت می کنید با این حال ممکن است دخالت ها و اظهار نظرهای دیگران واقعاً شما را عصبی کند. احتمالاً هر کس به شما می رسد می خواهد در مورد راه و چاه حفظ سلامتی در دوران بارداری اظهار نظر کرده و توصیه هایی به شما کند. بعضی از خانم ها از توجه دیگران به خود احساس آرامش می کنند ولی به عقیده برخی دیگر این اظهار نظرها خسته کننده و عذاب آورند.

به هر حال این بدن شماست و مسلماً شما کاری را انجام می دهید که برای خود و فرزندتان بهتر است. اگر از شدت توصیه ها به ستوه آمده اید به آنها توضیح دهید که شما همه تلاشتان را می کنید و به عنوان یک خانم باردار از بایدها و نبایدهای دوران بارداری آگاهید و در حال حاضر توصیه های پزشک خود را دنبال می کنید. به این ترتیب با کمال ادب و خوشرویی از آنها به خاطر کمکشان تشکر کرده و به آنها اطمینان دهید که به خوبی از خود و جنینتان مراقبت می کنید.

در سه ماهه سوم بارداری ویزیت پزشک هر دو هفته یکبار الزامی است. در هر نوبت از این معاینات پزشک فشار خون شما را اندازه گیری کرده و برای اطمینان از عدم دفع پروتئین برایتان آزمایش ادرار تجویز خواهد کرد. او علاوه بر آن با اندازه گیری ارتفاع رحم از رشد جنین اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود هر گونه نگرانی مشاوره و توصیه های لازم را به شما خواهد کرد.

شکم شما بزرگ شده و با آنکه انتظار آن را داشتید با این حال شاید کمی در راه رفتن احساس خستگی کنید. خوب در هفته 28 بارداری بیشترین میزان اضافه وزن را تجربه خواهید کرد. در این هفته ممکن است سینه‌های شما شروع به تولید آغوز کند. آغوز مایع روشن و زردرنگی است که از پستان‌های شما ترشح می‌کند نشان می‌دهد که بدن شما خودش را برای نوزاد آماده می‌کند. آغوز نخستین مرحله از شیرمادر است که تا چند روز بعد از زایمان ترشح می‌شود و بهترین ماده غذایی است که نوزاد می‌تواند آن را دریافت کند.

رحم شما اکنون 7/5 تا 8 سانتی‌متر بالاتر از نافتان قرار گرفته است و به همین خاطر، به مجاری بین کلیه ها و مثانه فشار وارد شده و باعث می شود که قدرت دفع ادرار شما کاهش یابد. علاوه بر آن، هورمون‌هایی مانند پروژسترون باعث می شود که باکتری‌ها به سختی از بدن شما دفع شوند که این اتفاق احتمال ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری را بیشتر می کند.

احساس نفس تنگی دارید؟ این نتیجه فشار رحم در حال رشد است، دیافراگم در طول استنشاق نمی تواند به درستی عمل کند.

وضعیت جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

تا این زمان خمیازه های جنین به ندرت مشاهده می شد ولی در حال حاضر این پدیده بیشتر اتفاق می افتد طوری که جنین به طور مرتب و پشت سر هم خمیازه می کشد. رفلکس بلعیدن در 25 هفتگی در جنین تکامل یافته است ولی هنوز از هماهنگی کامل برخوردار نیست.

تمرین حرکات تنفسی برای رشد طبیعی بافت ریه جنین حیاتی هستند. با هر تنفس دیافراگم پایین می رود، دیواره های قفسه سینه تکان می خورند و حنجره شل شده و باعث خروج مایع از دهان می شود. البته تنها بخش کوچکی (5%) از مایع درون ریه ها با هر تنفس از دهان خارج می شود. این حرکات تنفسی منجر به تکامل صحیح ماهیچه های تنفسی خواهند شد.

فرزندتان به مدت چند هفته عمل تنفس را به صورتی غیر منظم تمرین کرده است. ولی در حال حاضر الگوی تنفس او به تبعیت از الگوی خواب و بیداری اش که اکنون به خوبی تکامل یافته است، منظم تر می شود.

وضعیت جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

اگر فرزندتان پسر است بیضه هایش در هفته 28 بارداری شروع به پایین آمدن می کند که نزول می نامند. از این هفته به بعد جنین شما باهوش‌تر می‌شود. مغز او که تا حالا صاف بوده تغییر شکل می‌دهد. شیارها و برجستگی‌هایی بر روی مخ پدید می‌آید که این شیارها در نهایت با تکامل در هفته های‌ آینده چین‌خوردگی‌های مغز را ایجاد می‌کنند. با این تغییرات حجم بافت‌های مغز جنین هم افزایش می‌یابد. مغز جنین تنفس‌های او را کنترل و او دمای بدنش را تنظیم می‌کند. فرزند شما قادر به بوییدن همان چیزهایی است که شما بو می کنید.

وضعیت جنین در هفته 28 بارداری

قد : 37.6 سانتی متر
وزن : 1005 گرم

در هفته 28 بارداری نی نی شما به اندازه بادمجان است

حرکات جنین در هفته 28 بارداری

این هفته اندازه شکم باید حدود 26 تا 30 سانتیمتر باشد. از طرف دیگر برای زنان در هفته 28 بارداری با دوقلو، معمولا اندازه شکم اندازه گیری نمی شود. پزشکان توصیه می کنند شمارش ضربات جنین را از هفته 28 بارداری شروع کنید. در اینجا چگونگی انجام این کار تعیین شده است :

زمان خاصی را در روز انتخاب کرده و تایمر را تنظیم کنید. ببینید چه مدت طول می کشد تا حرکات جنین به 10 برسد؛ باید کمتر از دو ساعت باشد. روز بعد در همان زمان، همین کار را انجام دهید. هر روز این عدد را ثبت کنید تا متوسطی برای جنین پیدا کنید.

توصیه ها در هفته 28 بارداری

آیا دقت کرده اید بعضی از مادرانی که همین هفته بیست و هشتم بارداری را سپری می کنند از لحاظ سایز شکم از شما بزرگتر و یا کوچکتر می باشند؟ این تفاوت‌ها کاملاً طبیعی است، ولی می تواند منحرف کننده نیز باشد. حالت حمل، بیشتر مربوط به خود مادر است نه جنین. تعادل عضلانی مادر، نقش مهمی در این موضوع خواهد داشت به این ترتیب که اگر مادر دارای عضلات سفت و محکم باشد، شکم، کمتر به بیرون رانده می شود. اگر پزشک متخصص شما می گوید که همه چیز مناسب است، پس همه چیز خوب بوده و احتیاجی به نگرانی نیست.

در هفته 28 بارداری حتماً با پزشک معالج خود در مورد وضع حمل زودرس صحبت کنید و اطلاعات کافی را در مورد آن بگیرید. با اینکه هیچ نگرانی در مورد وضع حمل زودرس وجود ندارد، اما بهتر است اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید، زیرا ممکن است اتفاقی بیفتد و ندانستن اطلاعات کافی، باعث بروز مشکلاتی شود. حتی اگر وضع حمل شما در موعد مقرر صورت گیرد، آمادگی و آگاهی از محتملات به شما آرامش خواهد داد.

علائم طبیعی در هفته 28 بارداری

1) ترشح شیر از نوک پستان

این ترشحات آماده شدن سینه های شما برای شیردهی است و کاملا طبیعی می باشد.

2) احساس خستگی

به علت افزایش وزن و بزرگ شدن شکم می باشد. بهترین روش برای کم کردن آن فشار نیاوردن به خود و کارهای سنگین نکردن است.

3) درد مفاصل

اگر کارتان طوری است که زمان‌های طولانی پشت میز و کامپیوتر هستید، حتماً به انگشتان و مچ دست‌های خود استراحت کافی را بدهید. جنین شما در این زمان مایعات زیادی مصرف می کند که این موجب تورم و درد و ناراحتی در شما می شود. هنگام نشستن پشت میز، از صحیح بودن حالت بدن خود مطمئن شوید. دست‌ها حتماً باید به صورت موازی با میز قرار گیرد و نه خیلی جلو و نه خیلی عقب برود.

4) سردرد

گاهی اوقات بانوان باردار در هفته 28 بارداری دچار سردردهای می‌شوند که این سردردها ویژه ماه سه ماهه اول و سوم بارداری است. این سردرد برای آنهایی که بیش از بارداری به میگرن دچار بوده‌اند تقریبا کشنده می‌شود، اما این را باید بدانید که تنها می‌توانید استامینوفن بخورید. در صورتی که با اختلال دید مواجه هستید حتما با پزشک تماس بگیرید علت این سردرها می‌تواند بالا رفتن فشار خون شما باشد. معمولا در سه ماه سوم بارداری علت سردرد یا فشار خون بالاست یا پروتئین زیادی از خون شما دفع می‌شود. البته سردردها می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. چند راهکار که برای کاهش سردردهای این دوران به شما کمک می‌کند :

  • روش های شل‌سازی بدن
  • دوش‌های متناوب با آب گرم و سرد
  • ماساژ گیجگاهی، شانه و گردن

اختلال عملکرد سمفیز پوبیس چیست؟

اگر چه شنیدن اسم سمفیز پوبیس برای بار اول ترسناک است اما این مشکل فقط نوعی مشکل در مفاصل لگن است. در طول بارداری هورمونی به اسم ریلکسین ترشح می شود که باعث می شود رباط ها همراستا با استخوان های لگن بمانند و باعث شل شدن و آرامش آنها می شود. این مسئله باعث ناثباتی مفاصل لگن و احساس درد می شود.

ممکن است مشکل در راه رفتن، ایستادن و چرخیدن در هنگام خواب داشته باشید زیرا هنگامی که یک طرف مفاصل بیشتر از دیگری حرکت می کند، نامتعادل بودن باعث ایجاد درد می شود.

اگر درد غیرقابل تحمل بود با پزشک صحبت کنید. او به شما ورزش های مناسب یا کمربندهای مخصوص پیشنهاد می کند.

هشدارها در هفته 28 بارداری

1) در صورت داشتن عفونت‌های ادراری در هفته 28 بارداری باید سریعاً رسیدگی شود زیرا ممکن است به مشکلات کلیوی و حتی وضع حمل زود هنگام بینجامند. در صورت احساس درد و یا سوزش در زمان دفع ادرار، سریعاً به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

2) در صورت مشاهده علائم پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) به پزشک مراجعه کنید :

  • تاری دید یا لکه در میزان بینایی
  • افزایش وزن ناگهانی یا سریع
  • سردردهای شدید
  • درد شکم
  • کاهش تولید ادرار

تغذیه در هفته 28 بارداری

شما بیست و هشتمین هفته بارداری خود را به اتمام می‌رسانید. در این دوره مهم است که مراقب خود و فرزندتان باشید. سعی کنید اسنک‌های سالم و مقوی را در رژیم غذایی خود جای دهید.

ورزش در هفته 28 بارداری

در این دوره باید ورزش‌های کششی انجام دهید که آن هم زیر نظر متخصص باشد. سعی کنید برای رفع خستگی از کارهای سنگین خودداری کنید و استراحت بیشتری داشته باشید. در حین انجام ورزش های یوگا موسیقی آرام بخش گوش دهید.

توصیه های غذایی هفته بیست و هشتم بارداری

بدن شما در دوران بارداری برای تامین انرژی مورد نیاز جنین، چربی هایی را در قسمت باسن، ران و شکم ذخیره می کند. واحد سوخت بدن گلوکز است ولی در اواسط و اواخر بارداری تغییرات هورمونی و متابولیک فرآیند استفاده از چربی به عنوان منبع انرژی را آسان تر می کنند. بنابراین می توانید بدون افزایش میزان کالری دریافتی خود روزانه به طور منظم ورزش کنید تا چربی های ذخیره شده خود را کاهش دهید.

علاوه بر آن انجام منظم ورزش هایی نظیر ایروبیک باعث می شود میزان سوخت و ساز بدن به تدریج افزایش یابد. به این ترتیب حتی در صورت ورزش نکردن بدنتان کالری بیشتری خواهد سوزاند. در دوران بارداری ورزش منظم اهمیت بسیاری دارد ولی پیش از آن باید از دریافت کالری کافی برای رفع نیاز خود و جنین در حال رشدتان اطمینان حاصل کنید. دستورالعمل ساده این است که در طول سه ماهه آخر بارداری روزانه به 200 کالری اضافه و در صورت داشتن تمرینات ورزشی علاوه بر آن به 150 کالری اضافه تر نیاز خواهید داشت.

آیا پاهای شما در طول شب مورمور می‌کند؟

خارش و سوزش در قسمت پایینی پاها و میل شدید به تکان دادن آن‌ها تحت عنوان سندرم پاهای ناآرام (یا RLS) شناخته می‌شود. این عارضه ممکن است موجب شود که در حالت استراحت احساس آرامش نکنید. هرچند بروز این عارضه در خانم‌های حامله بسیار معمول می‌باشد، اما هیچ‌کس علت بروز آن را نمی‌داند. از کافئین (چای یا قهوه) استفاده نکنید زیرا این عارضه را تشدید می‌کند؛ و هنگامی‌که احساس ناراحتی کردید ماهیچه‌های ساق پای خود را ماساژ دهید.

علائم مهم هفته بیست و هشتم بارداری

در هفته بیست و هشتم بارداری و با ورود به سه ماهه سوم، دو سوم مسیری که تا خط پایان مانده را آمده‌اید، احتمالا آن روزهایی که می‌توانستید بارداری را راحت بپندارید، گذشته‌اند. حالا لگدها یا گاهی نبود آنها شما را تا صبح بیدار و در طول روز نگران نگه می دارد، پاهایتان متورم‌اند، دوباره اغلب خسته می‌شوید و کمردرد شما را رها نمی کند. همینطور که کوچولویتان در وضعیت مناسب تولد قرار می گیرد، سرش و رحم بزرگ شما می توانند روی عصب سیاتیک قرار بگیرند که اگر این اتفاق بیفتد، احساس چاقو خوردن خواهید داشت، درد شدید، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در باسنتان شروع می شود و به پایین تا پشت پاهایتان انشعاب می‌یابد. درد سیاتیک می تواند گاهی خیلی شدید باشد، وقتی جنین موقعیتش را عوض کند درد تمام می شود اما سیاتیک می تواند تا بعد از زایمان ادامه داشته باشد.

در هفته بیست و هشتم بارداری چی بخوریم؟

برای تغذیه مادر در هفته 28 بارداری، ماست را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. ماست تقریبا غذای کاملی در دوران بارداری است که سرشار از کلسیم، پروتئین، چربی کم و مغذی است. برخی از ماست‌ها دارای باکتری‌های زنده و فعال هستند که این باکتری‌ها از نوع مفید می‌باشند و در هضم غذا، جذب مواد مغذی، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر سیستم گوارش دخیل می‌شوند. ماست را می‌توانید به‌ صورت ساده بخورید یا اگر دوست دارید می‌توانید آن را با خیار بدون پوست، شوید تازه و پودر سیر مخلوط‌ کنید و میل کنید.

هم‌چنین می‌توانید یک فنجان ماست را با نصف فنجان سس مکزیکی مخلوط‌ کنید و از آن به‌عنوان سس تند برای ماهی یا مرغ و سبزیجات استفاده کنید. به غذاهایی که کربوهیدرات دارند نه بگویید. از رژیم غذایی که شما را تشویق می‌کند گوشت زیادی بخورید پرهیز نمایید زیرا برای سلامت شما و جنینتان مضر هستند. غذاهای حاوی کربوهیدرات مفید شامل : سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات و ماکارونی می‌باشند و غذاهای کربوهیدرات دار مضر شامل کیک یا نان سفید، نوشابه و هر غذای پر کربوهیدرات بدون مواد مغذی است که چیزی جز کالری ندارد.

ترش کردن در هفته 28 بارداری

مشکل سوءهاضمه معمولا در سه‌ماهه سوم بارداری بدتر می‌شود. برخی از خانم‌ها از ابتدای بارداری ترش می‌کنند اما بعضی دیگر در سه‌ماهه سوم دچار آن می‌شوند و عده‌ای هم اصلا گرفتار آن نمی‌شوند.

تحمل سو هاضمه در سه‌ماهه سوم که باعث می‌شود تا شما از خواب بیدار شوید بسیار سخت است و شما در این دوره با مصرف داروهای قوی آرامش پیدا می‌کنید. مصرف دارو برای این مسئله در دوران بارداری منعی ندارد اما برخی از آن‌ها را بدون نسخه نمی‌توانید تهیه کنید بنابراین حتما پیش از مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

اولین قدم برای از بین بردن سوزش سر دل، ایجاد روحیه شاد و مناسب است هم‌چنین از پوشیدن لباس‌های تنگ خصوصا در ناحیه شکم اجتناب کنید. سرتختخواب را 15 سانتی‌متر بالا ببرید و تا یک الی 2 ساعت بعد از غذا خم نشوید و دراز نکشید. غذایتان را آرام و کامل بجوید و آهسته غذا بخورید و بعد از صرف غذا آدامس بجوید و از مصرف مواد غذایی داغ و پر ادویه، محرک و چرب و نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید.

لیست کارهای مهم در هفته 28 بارداری

یک دکتر برای کودک خود انتخاب کنید؛ اسامی پزشکان خانوادگی یا متخصصین اطفال را از اقوام، دوستان، همکاران، همسایه‌ها یا پزشک خود بگیرید. اطمینان حاصل کنید که پزشک منتخب شما بیمه شما را قبول می‌کند، می‌تواند در ساعت‌هایی که با برنامه روزانه شما هماهنگ است کودکتان را معاینه کند و محل مطب او نیز برای شما مناسب است. اگر می‌توانید با پزشکان مورد نظر خود قرار ملاقات حضوری نیز بگذارید. اگر فکر می‌کنید که حالا برای این کار خیلی زود است به یاد داشته باشید که اولین معاینه باید اندکی بعد از تولد کودک صورت بگیرد.

البته معمولا بیمارستان، پزشک متخصص اطفالی دارد که اولین معاینه نوزاد را در بیمارستان انجام می‌دهد، با این‌ حال شاید بهتر باشد شما از قبل فردی را برای معاینات آینده کودکتان در نظر گرفته باشید که هم برایتان قابل‌ اطمینان و خوشایند است و هم دسترسی به وی مقدور باشد.

مراقب پوستتان باشید

پوستتان را با یک برس خشک (مرطوب نباشد) ماساژ دهید. با این کار لایه های مرده پوست میریزند و پوست سالم می ماند. این روش برای کاهش علائم کشیدگی پوست نیز موثر است. برای این کار از برسی استفاده کنید که از فیبر طبیعی ساخته شده باشد یعنی محکم باشد اما موهای برس سخت نباشد. از قسمت پایین بدن به سمت بالا برس بکشید. بیشتر بر نواحی مثل شکم تمرکز کنید، پس از برس کشیدن حمام کنید تا سلول های مرده پوست شسته شوند. روی سینه هایتان را برس نکشید چون پوست سینه بسیار حساس است و ممکن است آسیب ببیند. یادتان باشد حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. اگر بیرون از خانه در معرض نور خورشید هستید با برای شنا بیرون میروید به اندازه کافی ضد آفتاب استفاده کنید.

دوقلویی

پره اکلامپسی، فشار خون بالای بارداری (PIH)، و یا مسمویت بارداری همه اصطلاحات مترادفی هستند که برای مادران باردار با فشار خون بالا استفاده می­ شوند. در بارداری های دوقلویی احتمال وقوع پره اکلامپسی دو برابر بارداری ­های یک قلویی است. می توان گفت نیمی از بارداری­ های سه قلویی با خطر پره اکلامپسی مواجه هستند.

مراقبت­ های منظم دوران بارداری می توانند به سرعت مشکل پره اکلامپسی را تشخیص و به سرعت به درمان آن کمک کنند. با معاینات و مراقبت های مناسب در دوران بارداری می­ توان مشکلات جدی مربوط به پره اکلامپسی را در مادر و فرزندش کاهش داد.

توصیه‌های مذهبی هفته بیست و هشتم بارداری

سعی کنید در دوران بارداری همیشه با وضو باشید. بعد از هر نماز و شب‌ها قبل از خواب تسبیحات حضرت زهرا را بخوانید. خواندن 40 بار دعای توسل نیز توصیه‌ شده است. در خصوص تغذیه هم خوردن کاسنی بسیار توصیه‌ شده است که سبب افزایش دارایی و تولد فرزند پسر خواهد شد. حضرت محمد کاسنی را سید سبزی‌ها نامیده‌اند و از حضرت علی و امام باقر نقل‌ شده که آن را میوه بهشتی نامیده‌اند.

هفته 28 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 28، شما 6 ماهه باردار هستید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)