تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری

1398/4/13 17:19
نویسنده : سمــانه
802 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

اکنون در هفته بیست و هفتم بارداری قرار دارید. تا پایان سه ماهه دوم بارداری، جنین شما رشد قابل توجهی کرده است و حدود یک کیلوگرم وزن دارد؛ درست دو برابر چهار هفته پیش. آنها هنوز دوست دارن به شکل خمیده در رحم مادر قرار بگیرند. او می تواند همچنان لگد بزند و حرکاتی انجام دهد. او حتی می تواند لبخند بزند و این خبر خوبی است. شما می توانید همچنان به حرف زدن با فرزندتان ادامه دهید و مطمئن باشید به حرف های شما واکنش نشان می دهد.

وضعیت مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

احتمالا به خاطر تغییرات زیادی که در بدنتان اتفاق افتاده است گیج شده اید. در اینجا تغییراتی که در این هفته در بدن اتفاق می افتد ذکر شده است :

  • درد در قفسه سینه و تنگی نفس باعث ترسیدن شما می شود. اما نگران نباشید. این مسئله به خاطر بزرگ شدن رحم و کشیده شدن قفسه سینه است.
  • جنین با سرعت زیادی در رحم رشد می کند. با رشد جنین و رحم فضای لازم برای ریه ها کم می شود. گاهی در هنگام انجام فعالیت های ساده دچار تنگی نفس می شوید. آرام باشید و نفس عمیق بکشید.
  • اندازه شکم به قدری است که می توانید به راحتی وظایف روزانه را انجام دهید و به راحتی بخوابید.
  • پوست شما کشیده می شود و به زودی احساس خارش در پوست خواهید داشت. سعی کنید پوست را مرطوب نگه دارید و لباس هایی نپوشید که باعث خارش بیشتر پوست شوند.
  • از حمام آب داغ اجتناب کنید و از صابون هایی که پوست را خشک می کنند استفاده نکنید.
  • در هنگام بیداری به قدری خسته هستید که دوست دارید باز هم بخوابید. اما هنگامی که دراز می کشید نمی توانید بخوابید. بهترین راه در این شرایط بلند شدن و انجام کاری است که باعث خوابیدن شما شود. دراز کشیدن همیشه به شما کمک نمی کند.

تغییرات وزن مادر در هفته 27 بارداری

وزن سالم در هفته 27 بارداری حدود 7 تا 13 کیلوگرم است. اگر افزایش وزن در هر هفته بیش از 1 کیلوگرم  باشد، پزشک کاهش سرعت را توصیه می کند.  اگر در هفته 27 بارداری دوقلو باردار هستید، احتمالا وزن بیشتری حدود 13 تا 20 کیلو خواهید داشت. با این حال، دوقلوهای شما در حال رشد هستند.

سایر تغییرات در هفته 27 بارداری

1) رشد رحم

رحم رشد کرده است و حدود یک و نیم اینچ بالاتر از ناف است. متاسفانه قسمت پایین رحم بر روی مثانه قرار می گیرد و باعث می شود گاهی ادرار چکه کند. این مسئله کاملا طبیعی است. آب دور جنین مایعی بی بو است. بنابراین سعی کنید چکه کردن مایع را بررسی کند بخصوص اگر مدت طولانی این اتفاق ادامه داشته باشد.

2) تغییر در حجم خون

به دلیل افزایش حجم خون در قسمت پایین بدن، تمایل شما به دستشویی رفتن افزایش می یابد. افزایش جریان خون باعث می شود ترشحات واژن افزایش یابد و ادرار نیز افزایش یابد. این مسئله کاملا طبیعی است مگر این که خونریزی داشته باشید و احساس ناراحتی کنید. در این حالت سریع به پزشک مراجعه کنید.

3) خواب ها

گاهی در سه ماهه دوم بارداری خواب های عجیبی می بینید. نگران نشوید. ممکن است جنین جزئی از خواب شما باشد یا نباشد. اما به یاد داشته باشید جنین که در خواب می بینید با واقعیت فرق دارد. خواب های شما به شکلی می شوند که باعث نگرانی شما می شوند. افزایش فعالیت مغز در بارداری باعث خواب های بارداری می شود. این خواب ها را تفسیر نکنید و نشانه چیزی ندانید. از این خواب ها لذت ببرید و آن ها را فراموش کنید.

4) اعصاب

زمانی می رسد که اعصاب شما از هم می پاشد. نگران نشوید. تغییرات ایجاد شده در رحم باعث می شود تغییرات زیادی در شما ایجاد شود. باید با روابط هورمونی، احساسی و فیزیکی در بارداری ارتباط برقرار کنید. باید سعی کنید مراقب جنین باشید و او را امن نگه دارید. طبیعتا احساس ترس و استرس می کنید. نفس عمیق بکشید. این روزها هم می گذرد.

5) کوبیده شدن دنده ها

می دانیم برای کوفتگی دنده ها جنین را شماتت نمی کنید. در واقع به خاطر حرکاتی که جنین انجام می دهد به دنده ها و اندام های داخلی فشار وارد می کند و ضربه می زند؛ به همین دلیل احتمال دارد درد دنده داشته باشید.

6) احتمال درد زایمان زودرس

اگر درد زایمان زودرس احساس کردید نگران نشوید. مدیریت شرایط در محیط سرد و آرام راحت تر است. مقداری آب بخورید و استراحت کنید تا این زمان بگذرد. همچنین می توانید روی تخت دراز بکشید و قسمت پایین بدن را بالا نگه دارید تا احتمال تولد زودرس کاهش یابد. اگر مشکل ادامه یافت به پزشک اطلاع دهید. شاید نیاز به قرص یا بیمارستان داشته باشید.

7) تغییرات فیزیکی در یک نگاه

علاوه بر تغییرات بالا، علائم دیگری در هفته بیست و هفتم بارداری وجود دارد :

  • شکم شما مورد توجه غریبه ها قرار می گیرد.
  • دست ها و پاهای شما به خاطر جریان آب ورم می کند.
  • سعی کنید برای خالی کردن مثانه زیاد دستشویی بروید.
  • پوست شما در دوران بارداری مشابه پیش از بارداری نیست.
  • در ناخن ها و موهای شما تغییرات زیادی اتفاق افتاده است.
  • مغز شما به خواسته های شما به درستی جواب نمی دهد.
  • گاهی احساس می کنید کف دستتان سوزن سوزن می شود.
  • درد و بی حسی در دست ها و پاها حس می کنید.
  • یبوست
  • ریفلاکس اسید
  • سردرد
  • تغییر حال روحی
  • خونریزی لثه
  • انقباضات براکستون هیکس
  • خون دماغ
  • ترشحات واژن

وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

جنین 27 هفته‌ای، همه رحم شما را پر می‌کند! او اکنون در زمان‌های مشخصی می‌خوابد و بیدار می‌شود. او می‌تواند انگشت‌هایش را نیز بمکد. هر چند ریه‌های او هنوز کاملا رشد نکرده است، اما درصورتی‌که جنین در هفته 27 به‌طور اتفاقی نارس به دنیا بیاید، با کمک دستگاه ریه او قادر خواهد بود تنفس را انجام دهد. به حرکت‌های ریتمیک و منظم کودک خود دقت کنید زیرا نشانه سکسکه‌هایی هستند که از این به بعد ممکن است به‌ طور معمول رخ دهند. معمولا هر بار سکسکه کودک تنها چند لحظه طول خواهد کشید و در نتیجه برای او آزاردهنده نخواهد بود؛ پس، از احساس این حرکات لذت ببرید! با رشد بیشتر بافت مغز اکنون مغز کودک شما بسیار فعال است. فکر می‌کنید او به چه چیز فکر می‌کند؟!

جنین در هفته بیست و هفت به قدری ضربه میزند که ممکن است باعث آزردگی شما شود و حتی بترسید از این که ناگهان خارج شود. اما نگران نشوید. لگدهای جنین به شخصیت او مربوط می شود تا سلامتش.

وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

رشد و افزایش وزن کودکتان در هفته بیست و هفتم بارداری ادامه دارد. پلک هایش را قادر است باز وب سته کند. پوست فرزندتان هنوز هم خیلی نازک و چروکیده است و می توان وریدهای زیر پوستی را مشاهده کرد. هر چه فرزندتان بیشتر رشد کرده و چربی زیرپوستی انباشته تر می شود، وریدها کمتر قابل رویت هستند و بدن فرزندتان پرتر می شود.

جنین شما برای اولین بار در حال حاضر چشم های خود را باز می کند و مژه ها شکل گرفته اند. جنین شما شروع به حرکات تنفسی می کند، حتی اگر ریه هایش هنوز اکسیژن دریافت نکنند. جنین نزدیک به 15٪ چربی در بدن خود دارد، اما تا زمانی که متولد می شود، این چربی به 30٪ افزایش می یابد. ضربان قلب کودک شما چنان قوی است که ممکن است همسرتان بتواند آن را بشنود.

وضعیت جنین در هفته 27 بارداری

قد : 36.6 سانتی متر
وزن : 875 گرم

در هفته 27 بارداری نی نی شما به اندازه چغندر است

توصیه ها در هفته 27 بارداری

بارداری می تواند بعضی مواقع بسیار طاقت فرسا باشد. سعی کنید با آواز خواندن استرس خود را کاهش دهید. حتی در مواقعی که تنها هستید، آوازهای کودکانه را با صدای بلند برای خود و فرزندتان بخوانید. این کار آنچنان شما را شاد کرده و می خنداند که حالت ذهنی شما عوض شده و به کارهای دیگر می پردازید. این آوازها را نی نی تان نیز می شنود و شادی خود را به شما نشان می دهد.

علائم طبیعی در هفته 27 بارداری

1) دردهای عضلانی

شما احتمالا دردهای عضلانی را تجربه خواهید داشت که در ناحیه ساق پا احساس می‌کنید. علت این مشکل رشد رحم است که با افزایش حجم آن رگ‌های تحتانی که به قلب منتهی می‌شوند و به عصبی که از بالاتنه به سمت پا می‌رود فشار وارد می‌کند این فشار باعث گرفتگی عضلات پا می‌شود.

2) دردهای براکستون هیکس

انقباضات رحمی خفیف بدون درد و پراکنده با فواصل نامنظم است که به‌ تدریج منظم می‌شود. معمولا به این دردها، دردهای کاذب هم گفته می‌شود. این دردها را ممکن است در هنگام قدم زدن حس کنید، قدم زدن از باز شدن دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

3) سوءهاضمه و سوزش سر دل

سوز سر دل از شایع‌ترین مشکلات اواخر سه ماه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری است. این مشکل به علت بزرگ شدن رحم و فشار آن بر معده است. بر اثر ترشح پروژسترون بر دستگاه گوارش این امر باعث کاهش روند تخلیه غذا در معده می‌شود و بنابراین غذاها در معده جمع می‌شود و فشار معده بالا می‌رود و ممکن است مقداری اسید معده وارد مری شود که این فرایند احساس سوزش در ناحیه مری به نام سردل را موجب می‌شود. این ناراحتی گاهی احساس قلب درد را هم در شما ایجاد می‌کند.

هشدارها در هفته 27 بارداری

بسیاری از متخصصان می گویند که پس از سه ماهه اول بارداری، استفاده از رنگ مو کاملاً نا به جا است، زیرا مواد شیمیائی آن می توانند از طریق پوست وارد خون شده و آن را مسموم کنند، هر چند که مدت قرار داشتن آن روی پوست کوتاه باشد. اگر می خواهید این کار را انجام دهید، قبل از آن حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

تغذیه در هفته 27 بارداری

هم زمان که شما به 3 ماه سوم بارداری خود نزدیک می‌شوید، باید به اضافه وزن خود نیز دقت کنید. پس از اتمام هر هفته، از خودتان بپرسید که آیا مواد غذایی که انتخاب کردید، برای شما و رشد کودک‌تان مناسب بوده یا خیر؟ یا این که چگونه می‌توانید مواد غذایی مناسب را تهیه کنید. شما حتی می‌توانید برنامه غذایی خود را بنویسید و برای مشورت به پزشک مراجعه کنید.

ورزش در هفته 27 بارداری

ورزش‌ های منظم و مستمر در طی دوران بارداری شما را سر حال نگه می دارد، اما ممکن است برای عده ای از خانم‌های باردار که مشکلات یا عوارض دوران بارداری دارند، مشکل ساز شود. در صورت داشتن فشار خون بالا، قبل از انجام هر ورزشی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. خانم‌هایی که به هر دلیلی انتظار وضع حمل زود هنگام را دارند نیز باید در ورزش کردن دقت کنند، زیرا ممکن است برای آن‌ها مشکل ساز شود. ورزش، برای خانم‌هایی که در این دوره از بارداری دچار خونریزی‌های رحمی هستند نیز ممکن است مناسب نباشد.

افسانه ها درباره بارداری

افسانه هایی در خصوص بارداری وارد زندگی شما شده است. بهتر است با این خرافات آشنا شوید. در اینجا تعدادی از آن ها ذکر شده است :

  • برخی خانم ها در طول بارداری از آلرژی رنج می برند که به دلیل استفاده از کره نارگیل است. اما این مسئله درست نیست.
  • برخی زوج ها فکر می کنند نزدیکی جنسی به جنین آسیب می رساند. اگر پزشک نزدیکی جنسی را برای مادر ممنوع نکرده باشد، مشکلی وجود ندارد و آسیبی به جنین وارد نمی شود.
  • این که نوزاد بزرگ تر سالم تر است خرافات است. نوزادی که وزن متوسط داشته باشد سالم تر است. در واقع گاهی اوقات نوزاد بزرگتر در زندگی دچار چاقی مفرط می شود.
  • جنین به غذایی که هوس می کنید کاری ندارد.

در هفته بیست و هفتم بارداری چی بخوریم؟

انواع مغزها مثل پسته، گردو، بادام و فندق را برای برنامه تغذیه در هفته 27 بارداری بگنجانید. این مغزها، منابع خوبی از پروتئین و آهن هستند و می‌توانند به‌عنوان میان وعده مغذی مورد استفاده قرار بگیرند؛ البته بهتر است این مواد حداکثر تا 24 ساعت، اما حداقل پس از خارج شدن از پوست چوبی آن مصرف شوند تا خواص غذایی آن‌ها کاهش نیابد.

از طرفی حداقل یک‌سوم پروتئین روزانه بر اساس سفارش FDA باید از منابع حیوانی پروتئین تامین شود، هم‌چنین به‌خصوص در دوران بارداری بهتر است بخش عمده پروتئین رژیم غذایی از منابع پروتئین دریایی مثل میگو و ماهی و ... تامین شود؛ بهتر است ماهی و میگو را آب پز یا بخارپز کنید تا خواص غذایی آن‌ها تا حد امکان کاهش نیابد.

لیست کارهای مهم در هفته 27 بارداری

  • در مورد بانک خون بند ناف تحقیق کنید و اگر مایل بودید بعد از تولد فرزندتان بندنافش را ذخیره کنید.
  • عادت داستان خواندن را شروع کنید. موسسه یادگیری زبان در شکم شما فعال می‌شود و در سه ماهه سوم جنین می‌تواند صداهایی که به طور منظم می‌شوند به خاطر بسپارد.
  • کمی نور آفتاب بگیرید. شاید قبلا نور خورشید و جذب ویتامین D آنقدر اهمیت نداشت ولی الان شما فقط به 20 دقیقه نور آفتاب روزانه نیاز دارید.

بی نظمی قلب جنین

آریتمی، یک بی‌نظمی در ضربان قلب است که معمولا پزشکان آن را از روی سونوگرافی دستگاه داپلر (دستگاهی که صدای قلب جنین را بلند و تقویت می‌کند) و گوشی پزشکی تشخیص می‌دهند. بی‌نظمی به این صورت است که انگار قلب برای لحظه‌ای ضربان ندارد. این مسئله چندان جای نگرانی ندارد زیرا بچه‌ها معمولا بی‌نظمی ضربان قلب را پیش از زایمان پشت سر می‌گذارند و هنگام تولد قلب سالمی دارند.

چربی بد نخورید

نوعی از چربی که باید از مصرف آن اجتناب کنید، چربی‌های هیدروژنه هستند که حاوی اسیدهای چرب یا نیمه اشباع هستند و بیش‌تر از چربی‌های اشباع یا کلسترول به قلبتان آسیب وارد می‌کنند. راهنماهای رژیم غذایی در جهان به مردم پیشنهاد می‌کنند که همواره مراقب دریافت چربی‌های هیدروژنه باشند و تنها چند گرم در روز از این چربی‌ها را دریافت کنند.

چربی‌های هیدروژنه معمولا در غذاهای آماده مثل کیک‌ها، بیسکویت‌ها، غذاهای سرخ‌کردنی و مرغ‌های سوخاری وجود دارند. اگر برچسب ماده غذایی نشان نمی‌دهد که دارای چند گرم چربی هیدروژنه است به دنبال عباراتی مانند "حاوی روغن گیاهی هیدروژنه" یا "روغن شیرینی‌پزی گیاهی" باشید چون این عبارات وجود روغن هیدروژنه را نشان می‌دهند.

بهترین روش برای کاهش مصرف این چربی‌ها برای شما، کاهش مصرف غذاهای آماده بیرون از خانه است.

سنگین شدن سینه ها

هنگام بارداری که پستان‌ها بزرگ و سنگین می‌شوند بستن سینه‌بند ضروری است اما سینه‌بند را طوری انتخاب کنید که پستان‌ها به‌طرف بالا و داخل نگاه داشته شوند؛ چون پستان‌ها تا قبل از شش‌ماهگی به‌سرعت بزرگ می‌شوند بهتر است سینه‌بندها را تا قبل از آن مدت عوض کنید ولی از ماه ششم به بعد که تغییر حجم سینه‌ها تقریبا ثابت است، تعویض سینه‌بند ضرورت ندارد.

از به کار بردن سینه‌بندهایی که پستان‌ها را صاف و پهن نگه می‌دارند جدا خودداری کنید. از هفته بیست و هفتم حاملگی یعنی ماه پنجم به بعد، ترشح غلیظ و سفیدرنگی به نام "کلستروم" از نوک سینه‌ها خارج می‌شود که گاهی خشک‌شده و باعث تحریک پوست اطراف آن می‌گردد. برای جلوگیری از آن به کمک یک گاز تمیز و یا پنبه می‌توانید نوک سینه را با آب ولرم و صابون پاک‌کنید.

بایدها و نبایدهای هفته بیست و هفتم بارداری

بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری به نوعی دیابت به نام دیابت بارداری مبتلا می‌شوند که پس از تولد نوزاد، خود به خود از بین می‌رود. در صورت داشتن علائمی نظیر خستگی و تشنگی، احتمال وجود این اختلال افزایش یافته و با انجام آزمایش گلوکز در ادرار مسئله بررسی می‌شود. در صورت تایید، به شما توصیه می‌شود که بین هفته 24 و 28 بارداری آزمایش تحمل گلوکز خوراکی بدهید. در صورت داشتن BMI بالاتر از 35 یا سابقه ابتلا به دیابت در بستگان نزدیک و همچنین ابتلا به دیابت در زایمان‌های قبلی، این آزمایش زودتر انجام خواهد شد.

دوقلویی

مادرانی که یک جنین باردار هستند انتظار می رود که وزن آنها از سه ماه اول بارداری به تدریج افزایش پیدا کند، به طور مشابه وقتی بارداری دوقلویی دارید، انتظار می رود افزایش وزن بیشتری داشته باشید. البته همیشه برای شما این چالش وجود دارد که چه مقدار باید غذا بخورید.

در سه ماهه سوم در حدود 600 تا 900 گرم در هفته به وزن شما افزوده می شود. دکتر شما بهترین فرد است که می تواند در مورد افزایش وزن به شما کمک کند.

نکته بسیار مهم این است که با داشتن یک رژیم غذایی مغذی، افزایش وزن شما تا حد امکان ناشی از وزن گیری جنین ها باشد، اگر در این دوران حساس بیش از حد مواد غذایی ناسالم نظیر فست فود، هله هوله و ... مصرف کنید، نه تنها افزایش وزنتان بسیار بیشتر از حالت معمول خواهد بود، بلکه ممکن است جنین ها وزن مناسبی نداشته و در حقیقت این وزن اضافی ناشی از تجمع چربی در بدن خودتان باشد.

توصیه‌های مذهبی هفته بیست و هفت بارداری

کندر باعث تقویت فهم و حافظه می‌شود. برای رفع سستی اعضای بدن مفید است و جویدن آن باعث تقویت حافظه می‌شود. پیامبر خدا فرموده‌اند : "به زن باردار خود کندر بخورانید زیرا جنین وقتی در شکم مادر خود به‌ وسیله کندر تغذیه می‌شود، قلبش محکم و عقلش زیاد می‌شود و اگر جنین پسر باشد، شجاع خواهد شد."

علاوه بر این توصیه‌شده است هر روز یک عدد انار را پس از خواندن سوره "فتح" ناشتا بخورید. تلاوت روزانه چند آیه از قرآن مجید را فراموش نکنید.

هفته 27 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 27، شما 5 ماه و چهار هفته باردار هستید. این آخرین هفته ماه ششم بارداری و آخرین هفته سه ماهه دوم بارداری است.

بیشتر بدانید ...

در طول بارداری حجم كل خون شما 50 درصد بالاتر از حد طبیعی است. حجم خونی كه با هر ضربان قلب پمپا‍ژ می‌شود نزدیک 40 درصد افزایش یافته و بدن شما حدود بیست درصد بیشتر از همیشه گلبول قرمز تولید می‌كند. اگر بدن شما به علت عدم دریافت کافی آهن نتواند به میزان کافی گلبول قرمز تولید کند، بدون شک به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا خواهید شد که در حالت های شدید منجر به اکسیژن رسانی ناکافی به جنین خواهد شد.

پسندها (1)

نظرات (0)