تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

1398/4/23 17:40
نویسنده : سمــانه
598 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

به شما تبریک می گوییم سه ماهه دوم بارداری به پایان رسید و باید خود را برای سه ماهه سوم بارداری آماده کنید. بقیه دوره بارداری شما زودتر از آنچه که تصور می کنید سپری خواهد شد. زمان زایمان را مدنظر قرار دهید و برای تاریخ مرخصی خود از همین حالا تصمیم گیری کنید. اگر دوستان و اقوام با توصیه هایشان شما را بمباران می کنند، صبور باشید و به داستان های اغراق آمیز افراد در مورد بارداری و زایمان توجه نکنید. بجای آن سعی کنید که از منابع معتبر اطلاعات لازم را کسب کنید تا با آگاهی کامل بتوانید بر دشواری های ناشی از بارداری غلبه کنید.

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

هنگامی که به سه ماهه سوم بارداری نزدیک می شوید تغییرات فیزیکی زیادی می کنید. در این دوران همه به شما کمک می کنند. در این زمان رحم بالای ناف است و به اندازه توپ فوتبال می باشد. ممکن است حساسیت چشمان شما نسبت به نور افزایش یافته باشد یا احساس خشکی چشم و یا اینکه چیزی وارد چشم شده است داشته باشید. این عارضه در دوران حاملگی طبیعی است و به عنوان «چشمان خشک» شناخته می شود. برای بهبود وضعیت خود می توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده کرده و چشمان خود را مرطوب کنید.

افزایش وزن بارداری می تواند موجب کشیدگی و ایجاد ترک هایی در پوست شود. در ابتدا این ترک ها صورتی یا قرمز رنگ هستند و با خارش همراه اند. پس از پایان بارداری کم رنگ و شفاف شده و کمتر قابل رویت خواهند بود. این ترک ها عموماً در سینه ها، شکم، پهلوها و ران ها ایجاد می شوند و این مسئله در اکثر بانوان باردار رخ می دهد.

ممکن است این ترک ها ناشی از عوامل ژنتیکی باشند، هرچه بارداری در سن بالاتری رخ دهد ایجاد این ترک ها نیز محتمل تر است، زیرا با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی پوست کمتر می شود. استفاده از مرطوب کننده های پوست، شاید همیشه و به طور کامل از ایجاد این ترک ها جلوگیری نکند اما پوست را نرم نگه می دارد و خارش ناشی از ترک ها را کاهش خواهد داد. ورزش کردن به همراه تغذیه سالم اضافه وزن شما را به حداقل می رساند و در نتیجه میزان کشیدگی پوست کمتر می شود.

در بیست‌ و‌ پنجمین هفته بارداری، نه‌ تنها کودک شما موهای بیشتری درآورده است که ممکن است موهای سر خود شما هم پرتر و درخشنده‌تر به نظر بیایند؛ در واقع موهای شما زیاد نشده‌اند بلکه همان موهای معمولی شما هستند که بیشتر از معمول بلند شده‌اند. همچنین ممکن است موهای بدن شما نیز تیره‌تر یا کلفت‌تر به نظر بیایند. این موها نیز ظرف چند هفته پس از تولد نوزادتان به حالت عادی بازخواهند گشت؛ گاهی هم برای از بین بردن آن‌ها ممکن است دچار زحمت شوید.

شما ممکن است دیگر قادر نباشید که به زیبایی و متانت گذشته راه بروید. ادامه دادن به ورزش برای شما خوب است اما هر وقت احساس کردید که خیلی خسته شده‌اید ورزش نکنید.

همچنین اگر احساس درد، کوفتگی بدن، سرگیجه یا غش کردید، یا زمانی که نفس کم آوردید بلافاصله ورزش را متوقف کنید. برای مدت طولانی به پشت دراز نکشید و از انجام حرکت‌های ورزشی که ممکن است تعادل شما را به هم بزند خودداری کنید. مقادیر زیادی آب بنوشید، قبل از ورزش گرم کردن و بعد از آن خنک‌کردن را فراموش نکنید.

با انجام آزمایش غربالگری گلوکز، در فاصله هفته‌های بیست و چهارم تا بیست و هشتم، ممکن است به‌طور هم‌زمان برای شما آزمایش کم‌خونی هم تجویز شود. هرچند حجم خون شما در طول حاملگی به‌شدت افزایش می‌یابد اما ممکن است تعداد گلبول‌های قرمز خون شما به‌اندازه کافی افزایش نیافته باشد. گاهی اوقات این عارضه را «کم‌خونی فیزیولوژیک» می‌نامند که در سه‌ماهه دوم و سوم حاملگی معمول است. درصورتی‌که آزمایش خون شما در هفته 25 بارداری حاکی از کم‌خونی واقعی باشد باید از آهن و مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

از این هفته بهتر است در مورد نحوه زایمان و تولد فرزندتان اطلاعات بیشتری کسب کنید و برنامه زایمان خود را آماده کنید. البته ممکن است برخی از مادران با توصیف مراحل به دنیا آوردن فرزندشان با جزئیات دقیق و لحظه به لحظه شما را نگران کنند. گویی برای این افراد این کار بخشی از روند بهبودی پس از زایمان به حساب می آید و هیچ چیزی برای آنها بهتر از یک شنونده جدید، بخصوص مادری که نخستین بارداری را تجربه می کند، نیست. بنابراین بدون شک شما، حتی از افراد غریبه نیز داستان های وحشتناکی درباره زایمان خواهید شنید!

به خاطر داشته باشید که تجربه هر مادری در مورد زایمان متفاوت است. بنابراین بر روی برنامه زایمان خودتان متمرکز شوید. بدون شک برای برخی بانوان زایمان بسیار سخت است در حالیکه برخی دیگر زایمان راحت و بی دردسری را تجربه می کنند.

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

طی این هفته فرزندتان بیشتر خمیازه خواهد کشید او احتمالاً این کار را برای تنظیم میزان مایع موجود در ریه هایش انجام می دهد. جریان خون موجود در بند ناف و جفت دمای بدن او را تنظیم کرده و آن را به دمای بدن شما نزدیک می کند. همچنین اندام های پایین تنه با رشد لایه چربی، ظاهر برجسته تری پیدا می کنند. ولی سر جنین همچنان نسبت به بدن او بزرگ است، اما بطور کلی تمام بدن او به تناسب خاصی رسیده اند. اکنون حس شنوایی او قوی شده و صداهای بلند موجب حرکت ناگهانی او می شوند.

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

با فرا رسیدن هفته بیست و پنجم بارداری در قسمت گردن، سینه و کمر فرزندتان ماده ای به نام چربی قهوه ای ساخته می شود. این چربی جهت تامین گرما و انرژی نوزاد پس از تولد تولید می شود. جنین در حال حاضر، هیچ کنترلی نسبت به دمای بدن خود ندارد و دمای بدن جنین تا زمان تولد توسط جفت، در سطح مطلوبی نگه داشته می شود.

همچنین بینی جنین بخوبی شکل گرفته است و او علاوه بر قورت دادن منظم مایع آمنیوتیک، هربار از راه بینی نیز آن را وارد بدن و خارج می کند. او نیز همانند افراد بالغ از یکی از سوراخ های بینی خود بیشتر استفاده می کند.

در این هفته فرزندتان مجددا چشم هایش را باز می کند. استخوان هایش به سخت شدن ادامه می دهند. از این به بعد کودکتان اکثر افزایش وزن خود را پیدا می کند. این کوچولو هنوز هم در حال ذخیره‌سازی بافت چربی در بدنش است. دستگاه تنفسی او همچنان در حال تکامل است.

احتمالا اکنون می‌توان موهای او را دید که هم‌ رنگ و هم حالت گرفته‌اند، هر چند که رنگ و حالت موهای او ممکن است بعد از تولد تغییر کنند.

جنین در هفته بیست و پنج بارداری دارای دوره های منظم خواب و بیداری است. او حالا لاغرتر از آن است که بتواند آماده به دنیا آمدن باشد اما همچنان به چاق شدن ادامه می‌دهد. وزن او در انتهای این هفته به حدود 700 گرم می رسد. چشمهایش حالا باز است و شاید موقع خوابیدن آنها را ببندد. گیرنده های حسی اطراف دهانش آمادگی بیشتری برای گرفتن نوک پستان در هنگام تولد پیدا می کند. به هر حال کودک هنوز از طریق بندناف از شما تغذیه می شود و بدن شما مواد مغذی را از طریق جریان خون به بند ناف که دارای یک سیاهرگ و دو سرخرگ است می رساند. بند ناف هم به وسیله ماده ای چسبنده و ژله مانند به نام ژل وارتون از پیچ خوردن محافظت می‌شود.

با ادامه رشد جنین مغز او هم کاملتر می شود و خطوط و شیارهای عمیقتر در قشر مخ او شکل می گیرد که در آینده مرکز فرماندهی بسیاری از فعالیت های مهم از جمله توانایی بینایی، شنوایی، بویایی، صحبت کردن و راه رفتن خواهد بود. در حال حاضر آهنگ تنفس، گوارش و نیز دمای بدن کودک به وسیله مغزش کنترل می شود.

وضعیت جنین در هفته 25 بارداری

قد : 34.6 سانتی متر
وزن : 660 گرم

در هفته 25 بارداری نی نی شما به اندازه گل کلم است

تغییرات وزن شما در هفته 25 بارداری

احتمالا تاکنون حدود 7 تا 8 کیلو افزایش وزن داشته اید. اگر دوقلو باردار باشید احتمالا بیشتر از 11 تا 18 کیلوگرم افزایش وزن خواهید داشت. در هفته 25 بارداری، افزایش وزن می تواند منبع اضطراب باشد. افزایش وزن نیز به طور آهسته و پیوسته رخ می دهد. بخشی از این افزایش وزن ناشی از وزن زنان باردار در اواسط بارداری است. اگر افزایش وزن مشکل ساز باشد، پزشک به شما اطلاع خواهد داد. به جای تأکید بر وزن، بر آنچه در داخل شکم در هفته 25 بارداری رخ می دهد تمرکز کنید.

علائم طبیعی در هفته 25 بارداری

1) جلوگیری از افتادن در بارداری

با رشد شکم، مرکز ثقل شما تغییر می کند و به راحتی قبل نمی توانید تعادل خود را حفظ کنید. دلایل غیر پایداری شما :

  • افزایش ابعاد
  • تغییر مرکز ثقل
  • تغییرات اتفاق افتاده در ستون فقرات
  • سفتی ماهیچه ها
  • افزایش هورمون های آزاد شده در بارداری و شل شدن مفاصل
  • سرگیجه به خاطر فشار خون پایین، کم خونی، مقدار قند خون پایین و سوخت و ساز متفاوت

با گذشت زمان، احتمال افتادن شما در بارداری افزایش می یابد. افتادن در زمان بارداری بسیار خطرناک است. مطالعات نشان می دهد احتمال افتادن در بارداری بیست و پنج درصد است که مساوی با احتمال افتادن افراد شصت و پنج ساله است. باید مراقب باشید تا به شما و جنین آسیبی نرسد. به نکات زیر دقت کنید :

  • این تغییرات دائمی نیست بنابراین زیاد ناراحت نشوید.
  • حالتی که بهترین حالت و تعادل دارد را حفظ کنید.
  • اگر در طول بارداری ورزش می کنید مراقب قدم های خود باشید.
  • در هنگام ورزش از روش های حفظ تعادل استفاده نکنید. بهتر است تا زمان تولد جنین صبر کنید. می توانید پس از زایمان فرزند خود را سرگرم کنید و ورزش کنید.
  • در طول بارداری، حالت های پیچیده نشستن را امتحان نکنید. سعی کنید حالت هایی که مطمئن هستید امن هستند را امتحان کنید.
  • اگر زخم بر روی شکم ایجاد شود برای جنین و مادر ضرر دارد.
  • اگر احتمال آسیب رسیدن به شکم وجود داشته باشد با پزشک مشورت کنید.
  • سعی کنید به آرامی کارهای خود را انجام دهید. از افرادی که عجله می کنند دوری کنید.
  • سعی کنید در یک زمان چند کار با هم انجام ندهید.
  • سعی کنید در هنگام بالا رفتن از پله ها، نرده ها را بگیرید.
  • کفش های راحت بپوشید.
  • موانعی در قسمت های مختلف منزل قرار ندهید.

2) خروپف

  • گاهی همسر شما از بی خوابی به خاطر خروپف شما گله می کند. ناراحت نشوید او دروغ نمی گوید.
  • خروپف در بارداری امری طبیعی است.
  • افزایش فشار خون در غشای بینی باعث گرفتگی بینی می شود.
  • این مسئله به خاطر افزایش وزن ایجاد می شود.

این خروپف تا زمان زایمان نوزاد ادامه خواهد داشت. این خروپف را با راه های زیر می توانید حل کنید :

  • استفاده از بالشت برای افزایش ارتفاع زیر سر
  • مراقب افزایش وزن خود باشید.
  • از روش هایی استفاده کنید که گرفتگی بینی برطرف شود.
  • از دستگاه بخور برای جلوگیری از گرفتگی بینی استفاده نکنید.

3) سیاتیک

سیاتیک مشکلی است که با رشد رحم بر پشت و منطقه لگن فشار وارد می کند. هنگامی که اعصاب پشت شما و پاها تحت فشار باشند باعث فشار بر استخوان لگن می شوند. این مسئله باعث بی حسی پا و پشت و همچنین درد شدید در قسمت پشت و پاها می شود.

می توانید از روش های زیر برای حل مشکل سیاتیک استفاده کنید :

  • مدت زیادی ننشینید.
  • در قسمت های دردناک کیسه آب گرم یا پک یخ استفاده کنید. هر دو باعث آرامش می شوند.
  • سعی کنید زیاد خم نشوید.
  • سعی کنید با بالشت ها آرامش خود را فراهم کنید.
  • می توانید از ماساژ استفاده کنید.
  • سنگینی بلند نکنید.
  • نگران دردهای شدید دوران بارداری نباشید زیرا پس از زایمان از بین می رود. نگران نباشید.

هشدارها در هفته 25 بارداری

در هفته 25 بارداری سفر با هواپیما برای بارداری های بدون مشکل بلا مانع است ولی توجه داشته باشید برنامه سفر خود را حتما تا قبل از هفته 36 به پایان برسانید. زیرا خطوط هواپیمائی برای خانم‌های باردار بالای سی و شش هفته منع پرواز دارند. اگر شرکت‌های هواپیمائی هم این کار را نمی کردند، پزشک شما حتماً سوار شدن به هواپیما را برای شما قدغن می کرد، زیرا نشستن طولانی مدت در هواپیما باعث بروز لخته های خونی خطرناک می شود. به همین منظور دقت کنید که پس از کمی نشستن، برخیزید و کمی عضلات خود را کشش دهید. این کار را به طور مداوم در برنامه خود داشته باشید.

ورزش در هفته 25 بارداری

با پیشرفت بارداری، راه رفتن و دویدن خود را سبک تر کنید. تعادل شما در این زمان در حال بهم ریختن است. به همین جهت جستن و پریدن را کم کرده و یا به کلی فراموش کنید. اگر مجبور به پریدن از روی چیزی شدید، احتیاط لازم را داشته باشید و با حواس جمع این کار را انجام دهید. در این زمان ورزش‌هایی که احتیاج به تغییر جهت ناگهانی و یا جستن دارند، می توانند باعث بروز خطر شوند.

تغذیه در هفته 25 بارداری

مطمئن باشید که با مصرف بیشتر مواد سرشار از کلسیم، کودک شما هر روز قوی ‌تر می‌شود. اگر مصرف کلسیم‌‌تان کم است، ممکن است کودک شما در آینده به پوکی استخوان مبتلا شود. بنابراین از مصرف کلسیم کافی اطمینان حاصل کنید.

توصیه‌های غذایی در هفته بیست و پنجم بارداری

علاوه بر خوردن سه وعده غذا در طول روز، احتمالاً به میان وعده نیز احتیاج خواهید داشت. مصرف میان وعده مادامی که غذای مناسبی را برای میان وعده انتخاب کنید و از خوردن بی رویه کلوچه و چیپس و سایر هله هوله ها خودداری کنید، مانعی ندارد. با کمی برنامه ریزی قبل از خرید، می توانید میان وعده هایی سالم برای خوردن تهیه کنید.

میوه های خشک می توانند بخش اعظم میان وعده های شما را تشکیل دهند، زیرا نگهداری و حمل آنها بسیار ساده است. از انواع مختلفی از میوه های خشک استفاده کنید. زیرا هر چه تنوع در مصرف بیشتر باشد، مواد غذایی مورد نیاز بدن بیشتر تامین می شوند. از برگه زردآلو، کشمش، ذغال اخته و آلبالو خشکه و برگه هلو نیز استفاده کنید.

مصرف آجیل کم نمک روشی سالم برای تامین نیاز شما به نمک است.

میوه تازه یک میان وعده مناسب و سرشار از مواد مغذی است. وقتی برای گردش از خانه بیرون می روید همیشه یک یا دو عدد میوه همراه خود داشته باشید. در منزل سالاد میوه تهیه و در یخچال نگهداری کنید. همیشه در یخچال میوه داشته باشید تا بتوانید در یک چشم بهم زدن از ترکیب آن با ماست وانیلی، اسموتی تهیه کنید.

ماست طعم دار و بستنی کم چرب هر دو میان وعده و دسر خوبی هستند. همیشه مقدار زیادی ماست کم چرب در یخچال ذخیره کنید.

همیشه در هنگام ترک منزل، به همراه داشتن میان وعده های سالم را فراموش نکنید.

بایدها و نبایدهای هفته بیست و پنجم بارداری

در این مرحله، احتمالاً سرپا ایستادن به ویژه به مدت طولانی برای شما کمی دشوار است. افزایش وزن، تغییر مرکز ثقل بدن (بویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری) و تغییرات هورمونی منجر به درد و تورم در پاها می شود. ممکن است هورمون های بارداری که مفاصل را جهت سهولت زایمان نرم می کنند، تغییرات هورمونی همانند افزایش هورمون ریلکسین رباط های عضلات پا و پهلوها را نیز سست کرده و ایجاد ناراحتی کنند.

جهت کاهش ناراحتی پاها از کفش های ورزشی استفاده کنید که دارای قوس مناسب هستند و فشار وارده بر ستون فقرات شما را کاهش می دهند. این کفش ها همچنین از ابتلا به التهاب فاشیای کف پا جلوگیری می کنند. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید. آنها علاوه بر راحت نبودن، موجب عدم تعادل در راه رفتن شده و حتی ممکن است موجب زمین خوردن شما نیز شود. از کفشی استفاده کنید که دقیقاً اندازه پای شما باشد، در غیر این صورت برای خرید کفش جدید اقدام کنید. اندازه پا در برخی از مادران در دوران بارداری، یک سایز بزرگ می شود و پس از بارداری نیز هرگز به حالت قبلی باز نمی گردد.

علائم مهم هفته بیست و پنجم بارداری

ممکن است در سه‌ماهه آخر بارداری بیشتر احساس تنگی نفس کنید زیرا همین‌طور که جنین بزرگ‌تر می‌شود، فضای بیشتری از شکمتان را می‌گیرد و سایر اندام‌های بدنتان فشرده می‌شوند و به کناری می‌روند. در این مرحله ریه‌هایتان فضای کافی ندارند تا به‌طور کامل بازشوند و بتوانید عمیق نفس بکشید. نگران نباشید! اگرچه ممکن است احساس کنید به‌ سختی نفس می‌کشید اما وجود پروژسترون بالا به شما کمک می‌کند نفس عمیق بکشید و اکسیژن بیشتری به بدنتان وارد کنید. از آنجایی‌که حجم خونتان در دوران بارداری زیاد است، با دم و بازدم شما اکسیژن بیشتری به جلو و عقب و درون جفت می‌رود.

سینه ها در طول سه ماهه سوم باز هم به رشد خود ادامه می‌دهند. حتی ممکن است هنگامی که می‌نشینید سینه هاتان روی شکم شما بیفتد. این هرگز عجیب نیست. سینه های شما خود را برای تولید شیر و تغذیه کودک آماده می‌کنند. اگر چه شکمتان پس از به دنیا آمدن کودک کوچک می شود اندازه سینه ها تغییری نمی‌کند و حتی 24 تا 48 ساعت بعد از زایمان باز هم بزرگتر می شوند. خروج شیر از سینه ها در هر نوبت باعث کوچک شدن آنها می‌شود و با پر شدن از شیر در نوبت بعدی دوباره بزرگ می‌شوند. اما پس از این که کودک را از شیر گرفتید سینه های شما به اندازه معمول باز می‌گردند.

در هفته بیست و پنجم بارداری چی بخوریم؟

برای بهبود تغذیه در هفته 25 بارداری حتما شلغم را لحاظ کنید. شلغم سرشار از ویتامین B ،A و C و حاوی فسفر، کلسیم، پتاسیم، ید و گوگرد است.

شلغم تقویت‌کننده نور چشم است و به علت داشتن ویتامین A شب‌کوری را درمان می‌کند و به علت وجود گوگرد و با کمک ویتامین A از پیدایش سنگ در ادرار جلوگیری و سنگ‌ها را خرد می‌کند؛ فشارخون را پایین می‌آورد و در تقویت تخمدان‌ها و تحریکات جنسی نقش موثری دارد. خوردن شربت شلغم در زمان بارداری باعث رشد کودک، آسانی دندان درآوردن، محکم شدن استخوان، زود به راه افتادن، زود حرف زدن و مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌شود.

اگر دوقلو باردارید باید به جای 300 کالری اضافه در روز حدود 450 تا 500 کالری دریافت کنید که البته این مقدار در صورتی که فعالیت بیشتری داشته باشید باید افزایش پیدا کند. برنامه غذایی خود را با مواد مغذی شامل میوه و سبزی، پروتئین، غلات، آجیل، حبوبات و فرآورده‎های لبنی بدون چربی غنی کنید. با پزشک درباره لزوم مصرف مکمل های ویتامینه صحبت کنید.

چه زمان نباید ورزش کنید

اگر پزشکی درباره ورزش کردن خانم های باردار تصمیمی بگیرد اغلب خطرات جانبی حاصل از ورزش را با مزایای آن مقایسه می‌کنند. برای خانم بارداری که حاملگی او فاقد عوارض جانبی است. ورزش کردن مفید است زیرا مزایای آن بیشتر از خطراتش است. اما با شروع مشکلات و پیدایش عوارض یا ادامه یافتن آنها پزشک شما ممکن است تشخیص دهد ورزش به شما ضرر می‌رساند. در این هنگام گزینه مناسب این است که ورزش را رها کنید زیرا زیان های ورزش بیشتر از مزایای آن خواهد بود.

ماساژ مخصوص بارداری

یکی از بهترین هدایایی که در زمان حاملگی می توانید به خودتان بدهید ماساژ دادن است. با بزرگتر شدن شکم، عضلات شانه ها و کمر باید کار بیشتری برای قائم نگه داشتن شما انجام دهند. افزایش کار عضلات ممکن است باعث گرفتگی آنها شود و ماساژ دادن روش خوبی است که باعث تسکین آنها شود. ماساژ درمانگران متخصص در ماساژ حاملگی دارای میزهای مخصوص تاشویی هستند که به خانم‌های باردار امکان می‌دهد بدون وارد آمدن فشار به شکم به صورت دمر دراز بکشند.

برای درد زایمان آموزش ببینید

زایمان تا حدودی شبیه دو ماراتن است هر قدر آمادگی جسمانی بیشتری داشته باشید راحت تر می توانید به خط پایان برسید. مطالعات نشان می‌دهد درد زایمان در خانم هایی که قبل از حاملگی تناسب اندام داشته‌اند کمتر است و نیز کمتر به اقدامات پزشکی و مداخله هایی مانند استفاده از انبرک یا وکیوم یا سزارین نیاز پیدا می‌کنند. بر طبق همین مطالعات، خانم هایی که دارای ظاهر متناسبی هستند آمادگی روحی بیشتری هم برای زایمان دارند.

با این حال تناسب ظاهری به تنهایی تضمین کننده درد زایمان خفیف و گذرا نیست و عوامل دیگری نیز در آن نقش دارند. به عنوان مثال خانمی که قبل از زایمان به اندازه کافی استراحت کرده باشد نسبت به خانمی که خسته و خالی از انرژی است استقامت بیشتری خواهد داشت. اگر سراسر دوران حاملگی ورزش کرده اید با موافقت پزشک خود آن را ادامه دهید و چنانچه تاکنون بی تحرک بوده اید با پزشکتان صحبت و در صورت تایید او برنامه پیاده روی ملایم را شروع کنید.

نحوه خوابیدن در هفته 25 بارداری

حالا که 25 هفتگی بارداری را پشت سر می‌گذارید و شکمتان تقریبا اندازه یک توپ بسکتبال بزرگ‌شده است، دیگر خوابیدن روی شکم اصلا مناسب و راحت نیست؛ خوابیدن طولانی‌مدت بر روی پشت نیز می‌تواند باعث ایجاد احساس تهوع در شما شود زیرا رحم روی رگ بزرگی به نام سیاهرگ فشار می‌آورد.

بهتر است به پهلوها و ترجیحا پهلوی چپ دراز بکشید زیرا رگ‌های خونی اصلی شما در سمت راست نخاعتان قرار دارد و خوابیدن بر پهلوی چپ به خون اجازه می‌دهد آزادانه درون رگ‌ها جریان داشته باشد. اگر از خواب بیدار و متوجه شدید که روی پشت خوابیده‌اید، به پهلوی چپ برگردید و بخوابید.

دنده درد در هفته 25 بارداری

اگر احساس می‌کنید دنده های قفسه سینه شما بزرگتر شده است باید بگوییم حق با شماست. این افزایش حجم برای جا دادن شش ها که حالا به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و در عین حال کودکی که می‌خواهد حرکت کند و با کف پایش به زیر ریه های شما ضربه بزند انجام می‌گیرد. برخی خانم ها دردی در گوشه بالا و سمت راست آخرین دنده خود احساس می‌کنند، ممکن است به دلیل عفونت غضروفی که دنده‌ها را به هم وصل می‌کند، باشد. تغییر موقعیت می تواند درد را کاهش دهد زیرا باعث تغییر موقعیت کودک می شود. در طول روز وقتی روی صندلی می‌نشیند بالشی زیر خود بگذارید تا فشار روی آن قسمت کمتر شود و بتوانید بهتر نفس بکشید. دوش آب گرم و کمپرس آب داغ هم می‌تواند مفید باشد.

رگهای عنکبوتی هفته 25 بارداری

رگ های نازک قرمزی روی سینه تان در هفته بیست و پنجم بارداری شکل می گیرد که آنها را رگ های عنکبوتی می‌نامند. این رگها در اصل مویرگ هایی هستند که در هر جای بدن می توانند مشاهده شوند. اما بیشتر روی سینه ظاهر می شوند زیرا بدن شما در طول حاملگی به علت افزایش نیاز به اکسیژن 10 درصد بیشتر خون تولید می کند و این خون اضافی باعث می شود رگها از زیر پوست مشخص‌تر باشند. رگ های عنکبوتی در خانم هایی که پوست ظریفی دارند بیشتر به چشم می خورد.

دوقلویی

رشد جنین در بارداری ­های چندقلویی تا یک مرحله خاص با رشد جنین یک قلو تفاوتی ندارد. اما رشد دو قلوها در هفته 30 تا 32 شروع به کاهش می­ کند. کاهش رشد در سه قلوها در هفته 27 تا 28 و در چهارقلوها در هفته 25 تا 26 اتفاق می­افتد.

ظاهراً محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) به این دلیل است که اولاً جفت نمی تواند شرایط لازم برای رشد تعداد جنین ها را مهیا سازد و ثانیاً جنین­ ها برای دستیابی به مواد غذایی با یکدیگر رقابت دارند. پزشک با سونوگرافی و با معاینه بالینی شکم می­ تواند وضعیت رشد جنین ها را بررسی و اندازه گیری کند.

بنابراین زمانی که شما دوقلو باردار هستید لازم است که دوبرابر بیشتر مراقب خود و جنین هایتان باشید، هیچ یک از ویزیت های منظم دوران بارداری را بی اهمیت تلقی نکنید و سر موقع آزمایشات لازم را انجام دهید تا جنین ها با سلامت کامل این دوران را پشت سر بگذارند.

توصیه‌های مذهبی هفته بیست و پنجم بارداری

روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره "واقعه" را قرائت کنید و شب‌ها در یک نماز سوره "التین" بخوانید و بعد از هر نماز دست بر تربت کشیده و بر شکم خود بمالید. توصیه‌شده است که به مدت 40 روز ناشتا، هر روز 21 عدد مویز را با بیست‌ و یک بسم‌الله میل کنید.

هفته 25 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 25، شما 5 ماه و دو هفته باردار هستید.

بیشتر بدانید ...

ساختمان گوش فرزندتان در این مرحله کامل شده است و مطالعات نشان می دهند که او اکنون صداهای اطراف را به وضوح می شنود. مایع آمنیوتیک نه تنها مانع شنیدن صدای اطراف نمی شود بلکه یک رسانای صوت فوق العاده به حساب می آید. ضربان قلب و سیستم گوارشی شما یک ریتم ملایم پیوسته برای جنین ایجاد می کنند، اما او صداهای دیگر را نیز می شنود.

بوسیله صحبت کردن با جنین می توانید پیوند عاطفی بین خودتان را مستحکم کنید. تحقیقات نشان می دهند که کودکان صدای مادر را از میان صداهای زنانه دیگر تشخیص می دهند و صورتشان را به سمت صدا برمی گردانند. البته در ابتدا نوزاد اصوات بم را با وضوح بیشتری می شنود اما پس از مدتی می تواند اصوات زیر را نیز تشخیص خواهند داد. جنین با صدای مادر آشناتر است چرا که این صدا را اغلب اوقات می شنود.

شاید توجه کرده باشید که صدای ناگهانی باعث ترس و از جا پریدن فرزندتان می شود. در یک مطالعه، طی سونوگرافی از چند جنین نشان داد که آنها از 26 هفتگی در پاسخ به صداهای بلند به سرعت چشمان خود را باز و بسته می کنند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

❤️Maman juni❤️Maman juni
23 تیر 98 19:06
🌹