تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

1398/3/21 13:21
نویسنده : سمــانه
786 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته سی و هشتم بارداری

38 هفته حاملگی را پشت سر گذاشتید و حس شیرین و به یاد ماندنی مادر شدن را تجربه کرده اید. در این هفته فرزندتان برای زندگی خارج از رحم تقریباً آماده است، ولی احیاناً شما آماده تر هستید! بهتر است بدانید که متخصصین از هفته 38 بارداری به بعد را تحت عنوان دوران ترم و یا رسیده شدن کودک می دانند به این معنی که کودک شما بعد از این هفته اگر به دنیا بیاید قابلیت حیات مستقل بدون استفاده از دستگاه و مراقبت های ویژه را داراست.

وضعیت مادر در هفته سی و هشتم بارداری

با نزدیک شدن به زایمان ممکن است متوجه افزایش ترشحات واژینال شوید. این قضیه خیلی طبیعی است و دچار مشکل نمی شوید. اگر دچار بوی بد یا رنگ بد شدید یا خارش و سوزش یا تب را تجربه کردید، به دنبال مشاوره پزشکی باشید. با افتادن فرزندتان به داخل لگن ممکن است بتوانید تنفس راحت تری بکنید.

وضعیت جنین در هفته سی و هشتم بارداری

اکنون فضای کمی برای حرکت جنین وجود دارد. شکل رحم او را تشویق می کند تا رو به پایین قرار بگیرد و هنگامی که به این حالت درآمد، دیگر به سختی می تواند تغییر موقعیت دهد. رفتارهای جنین شما اکنون کاملاً شبیه به یک نوزاد است.

فرزندتان در درون رحم رفلکس گرفتن با دست را بخوبی فرا گرفته است. پنجه او به اندازه ای قوی شده است که اگر پس از زایمان انگشت شما را بگیرد، می تواند از آن آویزان بماند و وزن خود را تحمل کند. این رفلکس تا شش ماهگی همراه او خواهد بود، پس از آن او می تواند تصمیم بگیرد که چه چیزی را با دست خود بگیرد.

طول بند ناف جنین بین 30 تا 100 سانتیمتر است که رایج ترین اندازه در حدود 50 سانتیمتر است. بند ناف شبیه سیم تلفن سفید رنگ، مرطوب و تاب خورده است که رابط کودک و جفت او به شمار می‌آید.

وضعیت جنین در هفته 38 بارداری

جنین در هفته سی و هشتم بارداری به اندازه‌ای بزرگ شده است که زانوها و آرنج‌هایش مدام خم می‌شود یا به هم می‌پیچد. با این حال همچنان می‌جنبد و به شما ضربه می‌زند. از این رو باید از حرکات او آگاه باشید. ضربان قلب او در طول درد زایمان و نیز زایمان بین 120 تا 160 بار در دقیقه است. همچنین ممکن است حالا بیش از هر زمان دیگری متوجه سکسکه‌های او بر اثر فرو بردن مایع آمنیوتیک که هنگام نفس کشیدن رخ می‌دهد، شده باشید. در این زمان همسرتان می‌تواند به راحتی حرکت لباس شما را ببیند. ریه‌های کودک حالا به طور کامل رشد کرده است.

استخوان های جنین به کمک کلسیم و طی فرآیند استخوانی شدن غضروف ها سخت و محکم می شوند. برای هماهنگی با این فرآیند، بدن شما آسان تر از قبل از مواد غذایی کلسیم جذب می کند.

روند استخوانی شدن غضروف ها در جنین دختر می تواند چند روز زودتر از جنین پسر آغاز شود. جالب است بدانید این فرآیند سخت شدن استخوان ها در بسیاری از نواحی همانند استخوان های سر، کشکک زانو و ... تا پس از تولد نیز به تکامل خود ادامه می دهد.

فرزندتان تا هفته 38 بارداری افزایش وزن قابل توجهی داشته است. از این لحظه به بعد افزایش وزن او آهسته است یا حتی متوقف می شود. درحالی که رشد او نهایی شده، اما مغز و ریه‌هایش همچنان برای تکامل تلاش می‌کنند و این تلاش شاید حتی بعد از به‌ دنیا آمدن نوزاد هم ادامه یابد. در هنگام تولد، سر نوزاد شما همان اندازه باسن، شکم و شانه هاست و در طی چند هفته اول پس از تولد شکل سر تغییر می کند.

وضعیت جنین در هفته 38 بارداری

قد : 49.8 سانتی متر
وزن : 3083 گرم

در این هفته نی نی شما به اندازه کدوتنبل است

توصیه ها در هفته 38 بارداری

به همسرتان بگوئید که تمام اتفاقات را در حافظه خود ثبت کند تا در آینده دوباره آنها را برایتان زنده کند، چون ممکن است از یاد شما بروند.

علائم طبیعی در هفته 38 بارداری

ممکن است دردهایی را در کشاله ران یا پشت ساق پا احساس کنید که آن دردها نشانه قرارگیری سر کودک در لگن یا حرکت او بر روی عضلات کف لگن باشد.

هشدارها در هفته 38 بارداری

افسردگی حالت روحی است که برخی از بانوان باردار در هفته 38 بارداری را گرفتار خودش می‌کند. در صورتی که احساس می‌کنید حال و حوصله برای انجام دادن هیچ کاری ندارید برای درمان این مشکل زودتر اقدام کنید با ورود نوزادتان بی حوصلگی روحی دردساز می شود.

دقت زمان زایمان که پزشک اعلام کرده است چقدر است؟

یک بارداری معمولا دویست و هشتاد روز از زمان آخرین پریودی طول می کشد. با سونوگرافی می توان اندازه و رشد جنین را ملاحظه کرد. بیشتر جنین ها در هفته سی و هشتم تا چهل بارداری به دنیا می آیند. در واقع اگر جنین در زمان درست متولد شود در هفته سی و هشتم بارداری است. اگر بارداری شما بی خطر باشد، احتمال متولد شدن نوزاد دو هفته قبل یا بعد از زمان تعیین شده وجود دارد. اما در برخی موارد، نوزاد یک هفته قبل یا بعد از زمان تعیین شده متولد می شود. فقط حدود چهار درصد بچه ها در زمان تعیین شده متولد می شوند.

اگر از زمان تعیین شده گذشته است نگران نشوید. این زمان فقط زمانی تقریبی است که به پزشک برای مراقبت از مادر کمک می کند.

نکاتی برای پدرها در هفته 38 بارداری

مقدار زیاد هورمون ها باعث تغییرات روحی و خستگی می شود. در اینجا نکاتی برای کنار آمدن و کمک کردن به همسر وجود دارد :

• بارداری باعث می شود خانم دید دیگری درباره بدن خود داشته باشد. گاهی او از افزایش وزن خوشحال است و گاهی ناراحت. دائم از شما می پرسد خیلی چاق شده است. به یاد داشته باشید نباید پاسخ مستقیم بدهید و این که برای شما مهم نیست نیز جواب مناسبی نیست. کافی است به او بگویید نه.

• اگر همسر شما از بارداری گله می کند و آرزو می کند باردار نمی شد نگران نشوید طبیعی است. گاهی او می خواهد بارداری زودتر تمام شود. در این میان سعی نکنید برای او سخنرانی کنید. او نیز نمی خواهد فرزند زودتر از موعد به دنیا بیاید فقط خسته شده است.

• ممکن است همسر شما هنگامی که چاقوی درست برای برش سبزی انتخاب نمی کنید، ناراحت شود اما این کار باعث نمی شود از آشپزخانه دوری کنید. بهتر است در هنگام آشپزی به همسر خود کمک کنید.

• فکر می کنید پدر خوبی نیستید؟ فکر می کنید بچه دار شدن اشتباه بوده است؟ طبیعی است. بیشتر والدین این نگرانی را دارند. بهترین راه برای مبارزه با این ترس حرف زدن با پدر و مادر خود است. آن ها خاطرات کودک شما را می گویند و نصیحت های خوبی برای شما دارند.

• بهترین راه برای جلوگیری از ترس، مطالعه در خصوص بارداری و جنین است. ممکن است بخواهید علائم و تاثیر آن ها را بر نوزاد بدانید.

• امروزه پدرها از رشد جنین در دوران بارداری آگاه می شوند. در این زمان باید در خصوص رشد جنین و مراحل بارداری اطلاعات داشته باشید.

• مطالعات نشان می دهد جنین به صداهایی که در رحم می شنیده واکنش بهتری نشان می دهد. می توانید برای او شعر بخوانید یا با او حرف بزنید. همچنین می توانید درباره اتفاقات امروز با او حرف بزنید.

هفته 38 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 38، شما 8 ماه و دو هفته باردار هستید.

توصیه‌های غذایی هفته سی و هشتم بارداری

وعده غذایی سنگین، بویژه در سه ماهه پایانی بارداری، می تواند موجب بروز ناراحتی شود. اگر فاصله بین وعده های غذایی را طولانی کنید، ممکن است دچار سرگیجه شوید و بر اثر کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی، احساس ضعف داشته باشید. زیرا جنین بطور مرتب از خون شما گلوکز بیرون می کشد.

مصرف تنقلات سالم یکی از ارکان تغذیه سلامت است. همیشه مقدار زیادی میوه تازه بر روی میز خود قرار دهید تا فراموش نکنید که آنها را بخورید. کابینت ها را از انواع میوه های خشک و آجیل پرکنید. بستنی یخی درست کرده و یا از بیرون تهیه کنید و در فریزر نگاه دارید. لیسیدن این نوع بستنی در هنگام درد زایمان، برای برخی از مادران موجب افزایش انرژی می شود. ماست می تواند در هر زمانی از روز یک میان وعدۀ سالم و مغذی باشد. می توانید برای ایجاد تنوع روی آن غلات صبحانه یا میوه خشک بریزید.

بایدها و نبایدهای هفته سی و هشتم بارداری

خونریزی در هفته های پایانی می تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است بدلیل جدا شدن بخشی یا تمام جفت از دیوارۀ رحم باشد که با نام کنده شدن جفت شناخته می شود، یا بدلیل پایین بودن جفت که جفت سر راهی نام دارد و یا ضربه های ناگهانی اتفاق بیفتد. اگر در هفته های پایانی بارداری در ترشحات خود کمی خون می بینید، این هم می تواند نشانه خونریزی جفت باشد.

اگر خونریزی دارید، در هر مرحله از بارداری که باشید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

موردی که بیشتر مادران باردار به آن فکر می کنند اما کمتر درباره آن صحبت شده، اصلاح و کوتاه کردن موهای ناحیه تناسلی است. این موضوع یک مسئله کاملا شخصی است و بستگی به این دارد که چقدر شما را آزار می دهد.

البته شاید بخواهید برای حفظ بهداشت پس از زایمان این موها را کوتاه یا مرتب کنید، زیرا ممکن است در صورت خونریزی پس از زایمان، تمیز کردن موهای این ناحیه دشوار باشد.

اگر باید زایمان سزارین داشته باشید بهتر است بدانید که حداقل از سه سانتی متر بالای این ناحیه را در بیمارستان می تراشند، بنابراین بهتر است خودتان در خانه این کار را انجام دهید.

لیست کارهای مهم در هفته 38 بارداری

مطالب مربوط به نحوه مراقبت از نوزاد را بخوانید؛ اکنون زمان مناسبی است که کم کم خواندن مطالب مربوط به حاملگی را تمام کنید و مطالب مربوط به مراقبت از نوزاد را مرور کنید. بعد از تولد نوزادتان فرصت زیادی برای مطالعه نخواهید داشت، پس حداقل در مورد هفته‌های اول تولد نوزاد مطالب لازم را فرا بگیرید.

اگر قبل از 38 هفته علائم زایمان شامل انقباضات منظم هر 5 تا 8 دقیقه که هر کدام مدت 45 تا 60 ثانیه طول می‌کشند یا پارگی کیسه آب که همراه با آبریزش ناگهانی یا تدریجی است اتفاق افتاد باید هر چه سریعتر با ماما یا پزشک مراقب کننده بارداری تماس بگیرید یا به مراکز درمانی مراجعه کنید، زیرا امکان دارد شما پیش از موعد زایمان کنید.

دوقلویی

اکنون دوقلو های شما به اندازه کافی رشد کرده و می توانند در بیرون از رحم به زندگی خود ادامه دهند. اگرچه تعداد زیادی از دوقلوها زودتر از موعد متولد می شوند و این امر بسیار شایع است و احتمال انجام عمل سزارین در مقایسه با زایمان یک نوزاد بیشتر است، بیش از نیمی از دوقلوها با سزارین به دنیا می آیند، این در حالی است از هر ۱۰ بارداری دوقلویی ۴ مورد آن ها به روش زایمان طبیعی متولد می شوند.

عموما، انجام یا عدم انجام عمل سزارین دوقلوها به نحوه قرارگیری قلوی اول بستگی دارد، اگر قل اول در کانال زایمان به حالت سر به پایین که حالت قرارگیری طبیعی است، قرار گرفته باشد امکان زایمان طبیعی وجود خواهد داشت.

بسیاری از پزشکان و ماماها سعی می کنند که نوزاد دوم را حتی اگر به حالت بریچ (سر به طرف بالا و نوزاد از ناحیه انتهایی بدنش بیرون بیاید) قرار گرفته باشد، به صورت طبیعی خارج کنند، در حدود ۵ درصد از موارد ضرورت دارد که قلوی دوم از طریق عمل سزارین متولد شود.

فکر می‌کنید چشم‌های کودک شما چه رنگی هستند؟

ممکن است نتوانید به درستی پاسخ دهید. اگر چشمان او قهوه‌ای باشند احتمالا به همین رنگ باقی خواهند ماند. اگر رنگ چشمانش خاکستری تیره یا آبی پررنگ باشد ممکن است به همین رنگ باقی بمانند و ممکن است تا 9 ماهه شدن نوزاد سبز فندقی یا قهوه‌ای شوند. این امر بدان خاطر است که امکان دارد عنبیه کودک (بخش رنگی چشم او) در ماه‌های اول پس از تولد رنگدانه بیشتری ذخیره کند. به همین دلیل امکان ندارد که رنگ چشم‌های او روشن‌تر یا آبی‌تر شوند. عنبیه‌های سبز فندقی و قهوه‌ای بیشتر از عنبیه‌های آبی یا خاکستری رنگدانه دارند.

سردردها در هفته 38 بارداری

خانم‌های باردار ممکن است به دلایل گوناگون از جمله خستگی، استرس، مشکلات سینوس‌ها یا سابقه میگرن دچار سردرد شوند. بیشتر این سردردها به دلیل وجود هورمون‌های حاملگی در بدن از شدت بیشتری نسبت به زمان قبل از حاملگی برخوردارند و این در دوره سه ماهه سوم بیشتر است. اگر سردردهای شما در این مقطع حاملگی همچنان ادامه دارد باید برای پیشگیری و درمان آنها اقدام کنید. همین که مجبورید برای دفع ادرار خود روزی چند بار سراسر اتاق را طی کنید به اندازه کافی سخت است.

برای دفع سردردهای حاصل از هیجان‌های استرس زا باید فتیله زندگی خود را کمی پایین بکشید به هر چیزی که باعث نگرانی شما می‌شود رسیدگی کنید، تقاضای کمک کنید و به اندازه کافی به استراحت بپردازید. بخشی از روز را به این اختصاص دهید که در جایی خنک و تاریک نفس عمیق بکشید یا مقداری حرکات کششی انجام دهید. همچنین مقداری هوای تازه تنفس کنید و تحرک داشته باشید. چنانچه سردرد شما منشا تنشی داشته باشد مقداری یخ روی پیشانی یا پشت گردنتان بگذارید. اگر سردردتان بر اثر مشکلات سینوس‌ها یا آلرژی ایجاد شده است اتاق خواب را خنک نگهدارید و در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید.

پیشگیری از بارداری بعد از وضع حمل

در طول این ماه‌ها به قدری مشغله داشته‌اید که فرصت نکرده‌اید راجع به پیشگیری از بارداری بیندیشید یا شاید تصور کرده‌اید با وجود نوزاد در خانه، دیگر زمانی برای رابطه جنسی نخواهید داشت. ممکن است بازگشت میل جنسی شما چند هفته یا چند ماه پس از به دنیا آمدن نوزاد طول بکشد اما ممکن است پس از بازگشت اشتیاق جنسی آمادگی و اطلاعات لازم را برای پیشگیری نداشته باشید. این موضوع به ویژه پس از اضافه شدن یک نفر به زندگی شما دشوارتر و مهمتر است. بنابراین از همین حالا به فکر برنامه‌ای برای خودتان باشید.

دقت نمائید که شیردهی باعث پیشگیری از بارداری نمی شود؛ درست است که شیر دادن به نوزاد احتمال بچه‌دار شدن را پایین می‌آورد اما در صورت قطع کامل شیردهی حتی در صورتی که هنوز قاعدگی شما شروع نشده باشد احتمال تخمک‌گذاری وجود دارد. بنابراین هورمون‌های مربوط به شیردهی گزینه قابل اطمینانی برای مصون ماندن از حاملگی بعدی نیست.

پیشگیری طبیعی کمترین اطمینان را برای پیشگیری از بارداری دارد و مستلزم آن است که دوره‌های قاعدگی و تخمک‌گذاری خود را به دقت در نظر داشته باشید. با این حال در طول روزهای باروری باید از آمیزش جنسی خودداری یا از روش مطمئن‌تری برای پیشگیری استفاده کنید. برای پیش‌بینی زمان تخمک‌گذاری می‌توانید از روش‌های گوناگون از جمله اندازه‌گیری دمای دهانه رحم یا آزمایش ماده لزج آن یا از کیت‌های مخصوص این کار استفاده کنید. این روش تا حدود 60 درصد موثر است بنابراین از هر 100 زن ممکن است 40 زن در طول سال آبستن شوند.

بسیاری از خانم‌ها به جای قرص‌های ضدبارداری از کاندوم استفاده می‌کنند تا در ترشح هورمون‌های شیردهی آنان خللی ایجاد نشود. کاندوم به طور کلی 85 درصد موثر است و به علاوه از انتقال بیماری‌های مقاربتی نیز جلوگیری می‌کند.

اگر پیش از حاملگی از دیافراگم استفاده کرده باشید پس از آن نیز قادر به استفاده از آن خواهید بود. از آنجا که ممکن است شکل رحم شما پس از زایمان تغییر کرده باشد به کمک ماما یا پزشک خود از قرارگیری درست آن مطمئن شوید. در ضمن باید بدانید حتی در صورتی که از دیافراگم درست استفاده شود که به معنای جای دادن درست آن و استفاده از اسپرم کش و قرار دادن آن در جلوی دیافراگم شش ساعت پس از مقاربت جنسی است باز هم راه حل کاملا مطمئنی نخواهد بود. تاثیر آن در بهترین حالت 94 درصد است و برای خانم‌هایی که از دیافراگم درست و دقیق استفاده نمی‌کنند این تاثیر به 80 درصد کاهش می‌یابد.

همچنین IUD به صورت گسترده در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد به دلیل تاثیر 99 درصدی خود و عدم ایجاد مزاحمت در هنگام آمیزش جنسی محبوبترین روش پیشگیری از بارداری است و به راحتی هم به دست پزشک قابل برداشتن است.

توصیه‌های مذهبی هفته سی و هشتم بارداری

در نماز ظهر یا عصر سوره "وااعصر" و "الذاریات" بخوانید. هر روز پیاده روی کنید و به عکس و آینه کمتر نگاه کنید. از امام صادق نقل شده است که نوشتن سوره مبارکه "آل عمران" توسط شما و همراه داشتن آن در هنگام وضع حمل باعث آسانی زایمان خواهد شد. خوردن کوبیده پوست فلوس با زعفران و شکر و گلاب را نیز برای رفع سختی زایمان و اخراج جفت جنین مفید دانسته اند. خوردن هلو هم درد زایمان را کم می کند.

بیشتر بدانید ...

اگر وزن شما تا موعد زایمان، بیش از حد میانگین باشد، بدین معنا نیست که فرزندتان نیز وزن بالایی دارد. وزن هنگام زمان تولد نوزاد به ژن هایی بستگی دارد که به ارث برده است. پس اگر همسر شما قد بلند و درشت اندام است و شما ریز اندام هستید، وزن هنگام تولد فرزندتان بستگی به این دارد که ژن های شما غالب بوده اند یا همسرتان!

پسندها (1)

نظرات (0)