تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته سی و هفتم بارداری

1398/3/21 18:06
نویسنده : سمــانه
315 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته سی و هفتم بارداری

شما اکنون تقریبا به بالاترین سایز خود رسیده اید. فرزندتان بزودی، شاید در همین هفته به پایین رحم و درون لگن تان برود تا برای تولد آماده شود. شکم شما نیز تغییر شکل داده و به سمت پایین متمایل می شود که سبب تنفس آسان تر و سبک شدن سر دل شما می شود. این لزوما به معنای فرا رسیدن زمان زایمان نیست، بنابراین نگران خروج ناگهانی فرزندتان نباشید. با این حال در صورتی که اين اتفاق بیفتد شما فشار بیشتری بر قسمت پایینی شکم خود احساس خواهید کرد که در نتيجه راه رفتن و پیاده روی برایتان سخت و آزاردهنده خواهد شد. برخی خانم ها می گویند که در این حالت احساس می کنند یک توپ بولینگ را بین پاهای خود حمل می کنند و نزدیک است این توپ بیرون بیفتد. البته نگران نباشید او بیرون نمی افتد ...

وضعیت مادر در هفته سی و هفتم بارداری

در‌ این مدت دردهای براکستون هیکس یا همان دردهای کاذب، شما را آزار می‌دهد و ممکن است آن را با دردهای زایمان اشتباه بگیرید. این دردها به صورت نامنظم بروز پیدا می‌کند. زمانی می‌توانید احساس کنید که دردهای زایمان فرا رسیده که فاصله این دردها کم و مدت زمان آن طولانی شود. دهانه رحم توسط مخاط متراکم و ضخیمی به نام «پلاگ موکوسی» در دوران بارداری بسته می‌شود که از آن محافظت می‌کند. این مخاط در زمان فرا رسیدن زایمان ممکن است خونی شود. بنابراین در صورتی که در هفته 37 بارداری دردهای منظم و لکه‌های خونی را مشاهده کردید بدانید که فرزندتان در راه است. در این زمان هم مانند سایر مواقع در طول بارداری در صورت مشاهده لکه یا خونریزی فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

وضعیت جنین در هفته سی و هفتم بارداری

تبریک! جنین شما کامل شده است و از این به بعد قادر خواهد بود که به زندگی در خارج رحم ادامه دهد. جنین‌هایی که قبل از 37 هفتگی به دنیا بیایند نارس و به آنهایی که بعد از 42 هفته به دنیا بیایند دیررس می‌گویند. در ادامه شاید وزن بدن شما تغییری نکند و فقط به وزن جنین اضافه شود. در برخی حالت ها ممکن است مقداری از مایع آمنیوتیک به وسیله بافت های بدنتان جذب شود و حجم مایع آمنیوتیک اطراف جنین کمی کاهش پیدا کند. این باعث می‌شود تصور کنید فرزندتان کمتر حرکت می‌کند اما او همچنان به همان اندازه فعال است.

وضعیت جنین در هفته سی و هفتم بارداری

موی سر بسیاری از نوزادان در هنگام تولد کامل است و طول موهای آنها ممکن است بین 1.2 تا 3.8 سانتی متر باشد. اگر رنگ موی کودک شما با خود شما یکسان نیست تعجب نکنید. برخی نوزادان هم تنها کمی موی کرک مانند دارند. در هفته سی و هفت بارداری تحریک سینه‌های شما بر اثر هورمون‌های مربوط به جفت جنین برای تولید شیر باعث برجسته شدن پستان‌های کودک هم می‌شود اما پس از تولد آنها به حالت اولیه باز می‌گردند.

فرزندتان در این مرحله برای زندگی پس از تولد آمادگی بیشتری دارد، گوش درونی و بیرونی بطور کامل شکل گرفته اند و او به شنیدن صدای گردش خون و ضربان قلب شما عادت کرده و می تواند صدای شما را تشخیص دهد. او با شنیدن صداهای بلند هراسان می شود و به سمت صداهای آشنا می چرخد و تلاش می کند به دنبال منبع آنها بگردد. فرزندتان نه تنها می تواند طیف وسیعی از فرکانس ها را بشنود، بلکه می تواند صداهای مختلف را نیز از یکدیگر تشخیص داده و صداهای آشنا مانند صدای شما و همسرتان را به خاطر بسپارد.

باور کردنش سخت است، اما او تا لحظه‌های آخر بارداری هم در حال رشد است. نی نی شما اکنون در حال تمرین است. بنابراین در حال مکیدن انگشت و بلعیدن مایع آمنیوتیک است. در هفته 37 بارداری با افزایش حجم رحم، نور بیشتری وارد آن می‌شود و جنین در واکنش به آن چشمانش را باز می‌کند؛ همچنین گرفتن اشیا را هم در کنارش تمرین می‌کند. با این حال مهمترین تمرینی‌ که انجام می‌دهد تمرین تنفس است. او باید بتواند با ورود به دنیای جدید خودش را با این دنیا تطبیق دهد.

وضعیت جنین در هفته 37 بارداری

قد : 48.6 سانتی متر
وزن : 2859 گرم

در این هفته نی نی شما به اندازه خربزه است

توصیه ها در هفته 37 بارداری

از پزشک خود بخواهید برایتان توضیح دهد که زمان موعد وضع حمل کی است و حالات آن به چه صورتی می‌باشد. علائم اصلی آن را به خوبی به خاطر بسپارید. اگر سوالی در ذهن دارید، حتماً به صورت شفاف و دقیق از پزشک خود بپرسید. این کار به کم شدن استرستان هم حالا و هم زمان زایمان کمک می کند.

هشدارها در هفته 37 بارداری

بهداشت را در هفته 37 بیشتر رعایت کنید. شما به زمان زایمان نزدیک‌تر می شوید و این مسئله هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چه زایمان طبیعی داشته باشید چه سزارین به هر حال عفونت‌ها برای شما دردسرساز می‌شود. از عفونت‌های دستگاهی تناسلی گرفته تا بیمارهای دیگر غفلت نکنید. اگر پیش از زایمان احساس کردید که با عفونتی رو به رو هستید حتما برای معالجه زودتر اقدام کنید.

علائم زایمان در هفته 37 بارداری

هفته 37 بارداری بهترین زمان برای داشتن علائم زایمان است. علائم مختلف درد زایمان به دو دسته تقسیم می شوند : علائمی که به معنی نزدیکی زایمان است و علائمی که به معنی اتفاق افتادن زایمان در حال حاضر است.

اگر این نشانه ها را در هفته 37 بارداری ببینید زایمان نزدیک خواهد بود :

1) پوشش مخاطی و یا خون

ممکن است کمی مخاط غلیظ در لباس زیر خود ببینید. این مخاط پوشش دهانه رحم است که از دهانه رحم محافظت می کند. همانطور که دهانه رحم شما گشاد میشود، مخاط دهانه رحم آزاد می شود تا راه را برای نوزاد فراهم کند. مخاط دهانه رحم ممكن است حاوی خون رقیقی باشد.

2) حالت تهوع

بعضی از زنان قسم می خورند قبل از شروع درد زایمان، حالت تهوع دارند. بنابراین، در هفته 37 بارداری، تهوع به این معنی است که نوزاد به زودی می آید.

3) اسهال

در هفته 37 بارداری، اسهال فقط می تواند اسهال باشد یا به معنی درد زودرس زایمان باشد. به همین دلیل است که با تغییر هورمون ها برای آمادگی برای زایمان، تحریک روده نیز دیده می شود.

در زیر علائم جدی تر زایمان ذکر شده است؛ در صورت وجود مشکلات زیر با پزشک خود تماس بگیرید :

1) پاره شدن کیسه آب

اگر احساس می کنید ترشحات آب وجود دارد به معنی نشت مایع آمنیوتیک است. اکثر زنان 12 ساعت پس از پارگی کیسه آب، زایمان می کنند.

2) انقباضات منظم

اگر انقباضات تکرار شود و بیشتر و بیشتر شوند، نزدیک زمان زایمان هستید. همانطور که رحم منقبض می شود، دهانه رحم باز می شود تا جنین بتواند از کانال زایمان عبور کند. اگر اولین بارداری شما باشد، ممکن است چند ساعت انقباضات منظم داشته باشید، در این هنگام انقباضات واقعا دردناک خواهد بود و به همه توجه شما نیاز دارد.

3) درد پشت

گاهی اوقات جنین به شکلی قرار گرفته است که فشار زیادی روی ستون فقرات مادر وارد می کند. اگر درد پشتی دائمی باشد به طوری که شدیدتر از آنچه تاکنون در حاملگی داشته اید باشد، یا درد از شکم به پشت انتقال یابد، می تواند به معنی رسیدن زمان زایمان باشد.

هفته 37 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 37، شما 8 ماه و یک هفته باردار هستید.

علائم مهم هفته سی و هفتم بارداری

حدود 2 الی 3 هفته قبل از زایمان و از همین هفته سی و هفتم، یک روز صبح که شما از خواب برمی‌خیزید، متوجه خواهید شد که بچه شما بیش از حد پایین آمده و این نشان می‌دهد که او آماده تولد است. این وضعیت قرارگیری، "آنگاژمان" نامیده می‌شود. با این چرخش بچه برای قرارگیری در مرحله تولد به قسمت فوقانی شکم فشار می‌آورد. این موقعیت در نتیجه نازک شدن دیواره رحم و کشیدگی زیاد آن به منظور سهولت در حرکت به سمت دهانه رحم است البته این وضعیت برای تمامی مادران رخ نمی‌دهد به ویژه مادرانی که قبلا سابقه زایمان داشته‌اند اما این تغییر ظاهری به وضوح در شما دیده می‌شود و توجه دیگران به این تغییر ظاهری جلب خواهد شد. سهولت در تنفس یکی از نتایج خوب این وضعیت و تکرر ادرار یکی دیگر از عواقب سخت آن است زیرا سر بچه به مثانه فشار می‌آورد.

لیست کارهای مهم در هفته 37 بارداری

• مسیر بیمارستان یا زایشگاه را یک بار در زمان بدون ترافیک مرور کنید. شاید بهتر باشد برای رسیدن به آنجا در زمان های مختلف شبانه روز برنامه ریزی کنید. حتی می توانید به آنجا بروید و از محل ورود، سیستم پذیرش و کارهای مربوط به آن و نیز مدارکی که باید به همراه داشته باشید اطلاع کسب کنید. در صورت بروز مشکلاتی از قبیل تاری دید، کم سویی، دوبینی، یا لکه هایی که وقتی به سرعت از جا بر می‌خیزید به طور موقت ناگهان ظاهر می شوند، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. چنین تغییرات بینایی که در طول بارداری در شما رخ می‌دهد، می تواند از علائم تشنج بارداری باشد به ویژه اگر با سردرد همراه باشد.

• اگر فرزند دیگری دارید مطمئن شوید که او برای ورود نوزاد تازه وارد آماده است.

• از حالا برای چند هفته اول تولد نوزاد پخت و پز و فریز کردن غذا را برنامه ریزی کنید.

• پوشک و شیرخشک بخرید.

• لباس های نوزاد را بشویید.

توصیه‌های غذایی هفته سی و هفتم بارداری

در روزهای منتهی به موعد زایمان، توصیه می شود کربوهیدرات ها را پایه اصلی وعده های غذایی خود قرار دهید چرا که این گروه غذایی تا 70درصد کالری مورد نیاز شما را تامین می کند. می توانید برای این کار در وعده صبحانه از نان یا غلات صبحانه، در وعده ناهار از ساندویچ و برای شام از پاستا، برنج یا سیب زمینی استفاده کنید؛ سیب زمینی پخته می تواند یک وعده کوچک اما بسیار مناسب باشد چراکه حاوی کربوهیدرات است. در روزهایی پایانی انواع مواد غذایی کربوهیدرات دار را امتحان کنید تا گزینه مورد علاقه خود را بیابید.

بایدها و نبایدهای هفته سی و هفتم بارداری

بطور معمول توصیه می شود در طول بارداری تعداد وعده های غذایی نسبت به قبل بیشتر و در هر وعده میزان کمتری غذا مصرف شود، زیرا رحم فضای بیشتری اشغال کرده و اعضای داخلی شکم را تحت فشار قرار داده و فضای بسیار کمتری برای آنها باقی گذاشته است. همچنین معده نیز جای کمتری برای غذاهایی که می خورید دارد، بنابراین معمولاً قبل از آن که کاملاً سیر شوید احساس پُری می کنید. در این مواقع بهتر است از میان وعده استفاده کنید اما، سعی کنید آنها را از میان تنقلات سالم و غنی انتخاب کنید و سراغ کلوچه و شیرینی ها نروید!

رفتن به مرخصی زایمان نقطه عطف مهمی در دوران بارداری محسوب می شود. هنگامی که وظایف شغلی خود را برای مدتی رها می کنید، نقش جدید مادر بودن خود را بهتر نشان می دهد. مرخصی زایمان می تواند فرصتی برای کسب آرامش و استراحت بیشتر باشد، زیرا دیگر مجبور نیستید صبح ها با عجله بیدار شوید، مسافت بین خانه تا محل کار را طی کنید، در نتیجه کمتر از قبل خسته خواهید شد. هرچند اکنون زمان استراحت کردن است اما خوب است برای گردش و تفریح در خارج از خانه نیز برنامه ریزی کنید تا به روزمرگی عادت نکنید. شاید نگران از دست دادن موقعیت خود در محل کار باشید، این نگرانی عادی است، مطمئن باشید که مرخصی شما به زودی به پایان خواهد رسید و مانند قبل به کار خود بازخواهید گشت. سعی کنید از زمان باقی مانده تا تولد فرزندتان لذت برده و بیشترین استفاده را از آن ببرید تا برای تولد نوزاد خود آماده باشید.

تغییرات سینه برای تولید شیر

تا این زمان سینه های شما فقط یکی از قسمت های بدنتان به شمار میرفت اما حالا سینه های شما برای غذا دادن به نوزاد طراحی شده اند. سینه های شما اکنون به اندازه یک فنجان بزرگتر از زمان پیش از بارداری است. نوک سینه ها هم ممکن است حساس تر شده باشد و هنگام لباس پوشیدن احساس درد کنید. همه این علامت ها نشان دهنده این است که بدن شما برای تغذیه نوزاد آماده است. ممکن است مایعی زرد رنگ و کمی غلیظ تر از شیر از نوک سینه ها تراوش کند. این همان شیر ماک یا کلستروم یا غذای اولیه نوزاد بوده و سرشار از پروتئین، چربی و پادتن هاست.

ترس‌های مهم هفته سی و هفت بارداری

تولد طبیعی‌ترین مرحله زیستی است که در عین حال شیرین و دلهره آور است. هرچه به زمان زایمان نزدیک تر می شوید، ترس و دلهره تان بیشتر می شود. اگر این ترس ها در هفته سی و هفتم بارداری باعث بروز احساسات منفی در شما شود، با روند زایمان تداخل پیدا می‌کند. بهترین راه برای دست و پنجه نرم کردن با مشکلات این است که اصلا نترسید. بله! خیلی از زایمان‌ها راحت نیستند اما راهکارهایی برای کنترل درد وجود دارد. زایمان شما هم بالاخره تمام می‌شود و نوزادتان را در آغوش خواهید گرفت. به دنبال گفتگو با یک روانشناس باشید زیرا تحقیقات نشان می‌دهد، خانم‌هایی که در دوران بارداری با روانشناس مشاوره کرده‌اند، زایمان کوتاه‌تری داشته‌اند و نیاز به عمل سزارین در آنها نسبت به سایر خانم‌ها کمتر بوده است. مهارت‌های ایجاد آرامش را یاد بگیرید و به دنبال ماما یا فرد ماهری باشید که بتوانید با کمک او این تمرینات را در هفته‌های آخر انجام دهید.

برنامه غذایی متناسب با شیردهی داشته باشید

از همین هفته سی و هفتم بارداری باید به فکر تغذیه در دوران شیردهی باشید. بهترین راه افزایش مقدار کالری مصرفی در طول دوره شیردهی، اضافه کردن مواد مغذی مانند شیر و ماست بدون چربی، گوشت قرمز، ماهی، مرغ و ماکیان، تخم مرغ و غلات کامل به برنامه غذایی است. برخی از مواردی که شامل 200 کالری اضافه بر رژیم غذایی معمول هستند عبارت است از یک کاسه غلات صبحانه با شیر، یک تخم مرغ املت شده همراه با یک تکه نان برشته شده، یک تکه مرغ و مقداری شیر. یادتان باشد هنگامی که به فرزند خود شیر می‌دهید بدنتان در مقایسه با زمان حاملگی به ویتامین و مواد معدنی بیشتری از جمله ویتامین A ،C ،E و اسید فولیک، کروم، کلسیم، مس، ید، منگنز، سلنیوم و روی نیاز دارد. بدن شما ویتامین‌ها و مواد معدنی را در ابتدا به جنین اختصاص می دهد. بنابراین چناچه به اندازه کافی مواد مغذی به بدن شما و جنین نرسد بدنتان از مواد مغذی ذخیره شده برای تولید شیر استفاده می‌کند و خودتان دچار کمبود می‌شوید.

دوقلویی

آیا می دانید که دوقلوهایی که مدت هاست در درون شکم شما در حال رشد هستند به چه اشکالی می توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند؟

هر دو جنین می‌توانند سرشان رو به پایین و به سمت دهانه رحم باشد که حدود 45 درصد دوقلوها به این شکل قرار دارند. زایمان طبیعی دوقلوها در این وضعیت قرار گیری، حدود 60 تا 70 درصد مواقع موفقیت آمیز خواهد بود.

جنین اول می‌تواند سرش رو به پایین باشد؛ اما جنین دوم در این حالت نباشد، در چنین وضعیتی 35 درصد نوزادان با سزارین متولد می‌شوند، مگر اینکه پزشک بتواند سر جنین دوم را هم به پایین برگرداند تا زایمان به صورت طبیعی انجام شود. اینکه پزشک می‌تواند جنین را بچرخاند، موضوع بحث و گفتگوی برخی پزشکان است. انتخاب پزشک در این مورد که جنین را بچرخاند یا او را با پا متولد کند، به حرفه‌ای بودن و میزان مهارت و تجربه‌ی او در زایمان بستگی دارد.

جنین اول در وضعیت پاهای رو به پایین (بریچ) یا عرضی (به صورت افقی در امتداد رحم) باشد و جنین دوم می‌تواند در وضعیت ته، سر به پایین یا عرضی باشد؛ تنها در 20 درصد موارد چنین حالتی ایجاد می‌شود.

شکم خود را لمس کنید، تا متوجه شوید فرشته های کوچک شما به چه شکلی قرار گرفته اند.

توصیه‌های مذهبی هفته سی و هفت بارداری

ماه نهم ماه تولد است. بهتراست غذای شما کباب باشد. ادویه نخورید. خرمامیل کنید. برای سلامتی امام زمان علیه السلام گوسفندی را ذبح کرده از آن بخورید. در نمازظهر یا عصر سوره والعصر و سوره ذاریات بخوانید. در روزهای پنجشنبه سوره حج و در روزجمعه سوره فاطر را تلاوت کنید. هر روز مقداری راه بروید. به عکس و آئینه کمتر نگاه کنید. هر روز بر مقداری شیر و خرما سوره دهر بخوانید و آن را ناشتا بخورید.

بیشتر بدانید...

تا پیش از این پزشکان بر این باور بودند که اگر شما یک زایمان سزارین داشته باشید، باید پس از آن تمام فرزندان خود را نیز به همین شیوه زایمان کنید. اما امروزه معتقدند که 90 درصد مادرانی که قبلاً تجربه سزارین داشته اند، می توانند زایمان طبیعیِ پس از سزارین انجام دهند اما بدانید که این موضوع تا حد زیادی به رویکرد پزشک شما بستگی دارد.

با توجه به دلیل انجام سزارین قبلی، زایمان طبیعی امکان پذیر است؛ به ویژه اگر مشکل پزشکی خاصی نداشته باشید، فرزندتان سالم باشد، سر او به سمت پایین بوده و بیش از حد بزرگ نباشد و هیچ یک از مشکلاتی که بار قبل منجر به سزارین شما شد اکنون وجود نداشته باشد. اگر دچار دیابت یا فشار خون بالا هستید و یا دو یا چندقلو باردارید، نمی توانید زایمان طبیعی را انتخاب کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)