تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته سی و ششم بارداری

1398/3/22 16:07
نویسنده : سمــانه
503 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته سی و ششم بارداری

با رشد سریع جنین کم کم به پایان بارداری نزدیک می‌شوید. ماه دیگر این موقع کودک نازنینتان را در آغوش گرفته‌اید. بدون شک این چند هفته پایانی به اندازه 8 ماهی که گذرانده‌اید به نظرتان طولانی و دیر می‌گذرد اما می‌گذرد، نگران نباشید این روزها مثل باد و برق می‌رود فقط کافی است برای این چند هفته آماده باشید. هفته سی و ششم بارداری موارد مهمی را باید مدنظر قرار دهید که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت مادر در هفته سی و ششم بارداری

اکنون زمانی است که فرزندتان به پائین لگن آمده که فشار لگنی و فوریت دفع ادراری را افزایش می دهد. اگر احساس کردید که کودکتان در حال افتادن است نگران نباشید برای اکثر زنان در هفته 36 بارداری این احساس طبیعی و بدون انقباض، درد و یا خونریزی جای نگرانی نیست. قله رحم در این هفته دقیقا به زیر استخوان جناق سینه می‌رسد. اگر اولین باری است که باردار شده‌اید ظرف چند هفته بعد سر کودک داخل حفره رحم شما قرار می گیرد. دهانه رحم شما در این زمان باز می‌شود تا محیط را نرم و آماده سازد. اگر چه تمام این حالات از علائم وضع‌ حمل هستند، اما نیازی نیست که به سرعت و با مشاهده هر تغییری سریعاً به بیمارستان بروید. احتمالاً هنوز چند هفته ای با زایمان فاصله دارید.

احتمالاً متوجه شده اید که نوع حرکات فرزندتان تغییر کرده است، این موضوع نشان دهنده کاهش فضای موجود برای حرکت است. از آنجایی که جنین با هر حرکت به دیواره رحم برخورد می کند احتمال اینکه بیشتر از پیش متوجه این حرکات شوید افزایش می یابد.

اگر از ماندن در خانه لذت می برید، بدانید که این موضوع کاملاً طبیعی است. اینکه بخواهید در خانه بمانید در مراحل پایانی بارداری امری عادی است. ممکن است در هفته های آینده نیز تمایل چندانی به انجام فعالیت های اجتماعی نداشته باشید. برای مثال احتمالاً در این هفته های پایانی اصلاً حوصلۀ سینما رفتن را پیدا نکنید. به هر حال سعی کنید با دوستان تان قرار ملاقات بگذارید و مطمئن باشید که اگر در لحظه آخر هم بخواهید قرار را کنسل کنید آنها شما را درک خواهند کرد. از فرصت استفاده کنید و با همسرتان بیرون بروید، زیرا پس از تولد نوزاد وقت زیادی برای قرارهای شام با یکدیگر نخواهید داشت.

وضعیت جنین در هفته سی و ششم بارداری

در این هفته رشد شش ها تقریباً کامل شده و قادر خواهند بود در صورت تولد زودرس بدرستی عمل تنفس را انجام دهند. البته جنین در این زمان هنوز نارس محسوب می شود و تا پیش از سی و هفت هفتگی به رشد کامل نخواهد رسید.

رشد کیسه های هوایی ابتدا در هفته بیست و چهارم آغاز می شود اما در طول بارداری تعداد آنها افزایش می یابد. کیسه های هوایی شامل سلول هایی هستند که سورفکتانت تولید می کنند. سورفکتانت از بسته شدن این کیسه ها جلوگیری می کند تا آنها بتوانند بدرستی کار کنند.

در این مرحله وضعیت قرارگیری اکثر جنین ها بصورت طولی است (یعنی سر بخوبی بر روی لگن مادر قرار دارد). اما اگر پا یا باسن جنین به سمت پایین باشد (موقعیت بریچ)، با وجود فضای محدود هنوز هم احتمال دارد که او بچرخد و سر به سمت پایین قرار بگیرد.

وضعیت جنین در هفته سی و ششم بارداری

اکثر افزایش وزن نوزادتان ازهفته 36 تا زایمانتان چربی قهواه ای است که لایه ای از چربی است که به فرزندتان کمک می کند تا بعد از زایمان دمای بدنش را تنظیم کند. با رسیدن به انتهای حاملگی تفاوت بین وزن و طول نوزادان تفاوت بیشتری می کند. بدن کودک شما در هفته 36 با پوشش نازکی از مو پوشیده شده است.

جفت جنین در این زمان نقش کمتری بر عهده دارد و با تولید هورمون هایی او را بیش از پیش از بدن شما مستقل می‌کند. او حالا یک جفت کلیه دارد که به خوبی کار می‌کنند و کبدش هم بخشی از مواد زائد را پالایش می‌کند. اما پادتن ها هنوز از طریق جریان خون شما برای کودک تهیه می‌شود. این پادتن ها او را از ابتلا به سیاه سرفه، سرخک و حتی سرماخوردگی و آنفلوآنزا محافظت می‌کند.

وضعیت جنین در هفته 36 بارداری

قد : 47.4 سانتی متر
وزن : 2622 گرم

در این هفته نی نی شما به اندازه عسلک است

تغییرات وزن در هفته 36 بارداری

در هفته 36 بارداری، شکم احتمالا تغییر چندانی نمی کند. احتمالا به میزان 11 تا 16 کیلوگرم افزایش وزن داشته اید (میزان توصیه شده برای افزایش وزن بارداری برای زنان با BMI طبیعی). این افزایش وزن حرکت را دشوار می کند. پیش بینی می شود که از الان به بعد حدود 200 گرم هر هفته افزایش وزن خواهید داشت.

اگر در هفته 36 بارداری هستید و دوقلو باردار هستید، احتمالا به میزان 16 تا 20 کیلوگرم افزایش وزن داشته اید. در حالی که بسیاری از دوقلوها در حدود هفته 36 به دنیا می آیند، احتمال دارد که فرزند شما چند هفته دیگر به دنیا بیاید.

علائم طبیعی در هفته 36 بارداری

1) بسیاری از زنان باردار سوزش معده را در این دوره تجربه می‌کنند که دلیل آن تغییرات فیزیکی و هورمونی است که در طول بارداری در بدن‌تان رخ می‌دهد. برای جلوگیری از آن از خوردن این مواد خودداری کنید :

  • غذاهای تند و پر چرب
  • شکلات
  • مرکبات
  • قهوه

2) وعده‌های غذایی‌تان را زیاد و مقدار غذای هر وعده را کم انتخاب کنید.

3) آهسته غذا بخورید و به خوبی آن را بجوئید.

4) هنگام غذا خوردن صاف بنشینید.

5) برای جلوگیری از نفخ معده، حداقل تا 2 ساعت و نیم بعد از غذا خوردن دراز نکشید.

توصیه ها در هفته 36 بارداری

هماهنگی های مهم را برای لحظه آخر نگذارید. برنامۀ مشخصی برای زایمان خود داشته باشید، زیرا ممکن است زایمان بسیار زودتر از آنچه انتظار دارید از راه برسد. نوزاد شما می تواند زودتر از موعد متولد شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما و همسرتان می توانید به راحتی از عهده مقدمات زایمان برآیید. برای کارهایی مانند مراقبت از فرزندان دیگرتان برنامه ریزی کنید. اگر نیاز بود از والدین یا دوستان بخواهید در این کارها به شما کمک کنند، سپس کیف بیمارستان را ببندید و آرامش خود را حفظ کنید.

هشدارها در هفته 36 بارداری

در صورتی که سیاهرگ‌های گشادی را روی پاهای خود مشاهده کردید، حتماً درخواست کمک کنید. روی هم گذاشتن پاها و سرپا بودن به مدت طولانی، برای این عارضه در هفته 36 بارداری بد است.

اگر در هفته سی و ششم بارداری درد زایمان به سراغم بیاید چه کاری انجام دهم؟

آرام باشید، در بیشتر موارد نوزاد مشکلی ندارد و سالم است. در حقیقت اگر در معرض خطر زایمان خطرناک باشید پزشک توصیه می کند در هفته سی و ششم زایمان کنید. در هفته سی و ششم بارداری، ریه های جنین در حال تکمیل شدن هستند. اما اگر تکمیل نشده باشند باید از دستگاه تنفس استفاده کنید. پزشک به بررسی فشار خون و مقدار اکسیژن نوزاد می پردازد. سپس نوزاد را یک یا دو روز در بیمارستان نگه می دارند تا بهتر شود.

هفته 36 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 36، شما 8 ماهه باردار هستید. به ماه نهم بارداری خوش آمدید. فقط چهار هفته تا زایمان مانده است.

توصیه های غذایی هفته سی و ششم بارداری

در این هفته های پایانی بارداری بهتر است غذای سبک تر میل کنید زیرا احتمال آغاز درد زایمان در این هفته ها افزایش می یابد، بنابراین توصیه می شود در این روزها معده خود را خیلی پر نکنید تا اگر به صورت اورژانسی مجبور به سزارین شدید، معده پر و سنگینی نداشته باشید. همچنین در مورد استفاده از قهوه و چایی نیز محتاط باشید، زیرا چای پر رنگ و قوه، محرک هستند و می تواند موجب تپش قلب بیشتر شوند. در هفته های پایانی مصرف آب را افزایش دهید و سعی کنید حتماً روزی هشت تا 10 لیوان (هر لیوان 250 سی سی) آب میل کنید.

بایدها و نبایدهای هفته سی و ششم بارداری

در اواخر بارداری با افزایش حجم خون، بروز ورم در پا و مچ ها که با نام "اِدِم" شناخته می شود، مشکلی عادی است. این ورم ها معمولاً در ساعات پایانی روز و در هوای گرم تشدید می شوند. برای بهبود این وضعیت می توانید پاها را هنگام نشستن بالا ببرید، آنها را بچرخانید و یا درحالی که دراز کشیده اید پاهایتان را بالا برده و به دیوار تکیه دهید. از داروهای ادرار آور استفاده نکنید، تحقیقات نشان داده اند که این داروها بر روی جنین تاثیرات منفی خواهد داشت. از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید. اما اگر این ورم به‌شدت در حال افزایش بود و صورتتان را هم در برگرفت، با دکترتان مشورت کنید چون ممکن است این تورم شدید، نشانه فشارخون بالا یا بروز بیماری تشنج بارداری باشد.

در اواخر بارداری ممکن است شرایطی بوجود بیاید که مجبور شوید برای استراحت مطلق در بیمارستان بستری شوید. این شرایط عبارتند از :

  • هنگامی که انقباضات آغاز شده باشند اما کیسه آب پاره نشده باشد.
  • هنگامی که دچار پره اکلامپسی شوید و لازم باشد در بیمارستان اقداماتی برای کاهش فشار خون شما انجام شود.
  • هنگامی که دچار دکولمان یا جداشدگی جفت شده باشید و جفت از رحم جدا شده باشد.

دوقلویی

بزرگترین خطر پیش روی مادرانی که چند قلو باردارند احتمال انجام زایمان زودرس و پیش از موعد است. طول متوسط دوران بارداری‌های معمول حداکثر 40 هفته است؛ اما برای دوقلوها حداکثر 36 هفته، برای سه قلوها، 33 تا 34 هفته و برای چهار قلوها حدود 31 هفته است. اگر یک بارداری معمولی، 37 هفته یا بیشتر طول بکشد، دوره‌ی کامل خود را طی کرده است. زایمان زودرس به لحاظ تخصصی بین 24 تا 37 هفتگی است، ولی اکثر نوزادانی که در 35 یا 36 هفتگی به دنیا می‌آیند، مانند نوزادانی که بعد از 37 هفتگی به دنیا می‌آیند، سالم‌اند.

بسیاری از مادرانی که چند قلو باردار هستند دچار دردهای زودرس زایمان می‌شوند. حدود 80 درصد از مادرانی که سه قلو و 40 درصد آنهایی که دوقلو باردارند، دردهای پیش از موعد و زودرس زایمان را تجربه می‌کنند، اما همه‌ی آنها زایمان زودرس انجام نمی‌دهند.

لیست کارهای مهم در هفته 36 بارداری

  • اگر حرکات جنین شما طی 24 تا 48 ساعت قبل کاهش واضح داشته با پزشک خود مشورت کنید. بهترین حالت سنجش حرکات جنین این است که طی یک ساعت 10 حرکت یا ضربه را احساس کنید و اگر تعداد آن از 5 حرکت کمتر باشد با پزشک مشورت کنید.
  • برنامه زایمانتان را یک بار دیگر با پزشک و ماما مرور کنید.
  • تا می توانید بخوابید و استراحت کنید چون بعد از تولد نوزاد، امکان استراحتتان کم می‌شود.
  • برای گیفتی که می‌خواهید بعد از تولد نوزاد به دوستان و آشنایانتان بدهید، نیز برنامه ریزی کنید.

مشکلات هفته سی و ششم بارداری

در صورت بروز هریک از مشکلات زیر با پزشک و یا ماما تماس بگیرید یا مراجعه کنید :

  • خونریزی واژینال یا لکه بینی (مراجعه کنید)
  • انقباضات رحمی، بیش از 6 بار (مراجعه کنید)
  • فشار به شکم و زیر دل به همراه انقباضات پراکنده ولی با شدت بیشتر از همیشه (تماس بگیرید)
  • سردرد متوسطی که به استامینوفن پاسخگو نباشد (مراجعه کنید)
  • سردرد شدید و مقاومی که با سرگیجه، تاری دید و غش همراه است (سریعا مراجعه کنید)
  • دردهای لگنی متوسط (تماس بگیرید)
  • درد به همراه تب یا خونریزی (مراجعه کنید)
  • تهوع گاهی اوقات، یک‌بار در روز، بیش از 3 بار در روز مابین وعده‌های غذایی (تماس بگیرید)
  •  تهوع به همراه درد و تب (مراجعه کنید)
  • تب و لرز (مراجعه کنید)
  • ترشحات آبکی فراوان، ترشحات زرد، سبز، خاکستری (مراجعه کنید)
  • تعریق در دست‌ها، صورت و پاها (مراجعه کنید)
  • افزایش ناگهانی وزن (تماس بگیرید)
  • تنگی نفس شدید (مراجعه کنید)
  • خارش شدید (تماس بگیرید)
  • تکرر ادرار به همراه سوزش، تب، درد شکمی یا درد کمر (در اولین فرصت مراجعه کنید)

مسافرت در روزهای پایانی حاملگی

قبل از اینکه در این هفته های پایانی حاملگی بخواهید با هواپیما به قصد حضور در مراسم عروسی فامیل مسافرت کنید کمی بیشتر فکر کنید. بهتر است از خانه زیاد دور نشوید تا در صورت شروع درد زایمان به اندازه کافی به بیمارستان نزدیک باشید. یکی از شرط های برخی شرکت های بیمه این است که در آخرین ماه حاملگی حداکثر یک ساعت تا بیمارستان فاصله داشته باشید. اگر مجبورید به مسافرت بروید یک نسخه از پرونده پزشکی خود را به انضمام شماره تلفن پزشکتان همراه داشته باشید.

لوازم مورد نیاز برای بیمارستان

برای رفتن به بیمارستان به منظور زایمان برخی وسایل را باید از قبل آماده کرده و در ساک زایمانتان قرار دهید. از جمله این وسایل می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • لوازم ضروری : تلفن همراه، کارت شناسایی خود و همسرتان و دفترچه بیمه را باید همراه داشته باشید.
  • لباس : یک لباس خواب مرتب و چند لباس زیر و دمپایی و حوله همراهتان باشد.
  • برای بچه : سه یا چهار لباس زیر، یک لباس رو یا پتو برای رفتن به خانه را نیز باید با خودتان داشته باشید.

توصیه‌های مذهبی هفته سی و شش بارداری

دعاهایی که مخصوص ایام هفته است و نیز خواندن دعاهای کمیل و ندبه در شب و روز جمعه و دعای توسل و فرج در ایام هفته اهتمام ورزید. بر سیب سرخ به‌ دفعات سوره "یوسف" را بخوانید و آن را بخورید.امام صادق فرموده‌اند : "اگر زن باردار سیب بخورد فرزندش زیبا می‌شود و اگر کدو بخورد حافظه زن و کودک زیاد می‌شود و خوردن رطب و خرما بدن کودک را قوی می‌سازد."

بیشتر بدانید ...

ضربان قلب جنین بسیار تند و بین 110 تا 160 بار در دقیقه می تپد. حتی پس از تولد نیز قلب نوزاد با همین سرعت به تپیدن ادامه خواهد داد. چند سال طول می کشد تا ضربان قلب به حدود 70 بار در دقیقه برسد که مشابه ضربان قلب یک انسان بالغ است.

پسندها (2)

نظرات (0)