تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته سی و چهارم بارداری

1398/3/26 16:20
نویسنده : سمــانه
859 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته سی و چهارم بارداری

اگر فرزند شما در این هفته به دنیا بیاید برای تنفس و شیرخوردن نیاز به کمک دارد، ولی برای زندگی بیرون از رحم آماده است و می تواند زنده بماند. همچنین معده اش توانایی هضم غذا را خواهد داشت و تمامی آنزیم‌های گوارشی جنین فعال هستند. با رشد بیشتر فرزندتان، قسمت بالای رحم که فوندوس نام دارد به محتویات شکمتان فشار وارد کرده و آنها را به سمت دنده ها هُل می دهد و باعث می شود که نتوانید یک وعده کامل غذا را به راحتی و با لذت بخورید. در هفته سی و چهارم بارداری تا زمان زایمان احتمالا خواب راحت از مادر باردار دور خواهد شد چون شکم بزرگ شده و فشار زیادی به مثانه وارد می‌کند و همین موضوع نیاز به دستشویی را بیشتر و بیشتر می‌کند. در چنین شرایطی حتی ممکن است فراموشکاری هم سراغ مادر باردار بیاید.

وضعیت مادر در هفته سی و چهارم بارداری

از این هفته یعنی هفته سی و چهارم به بعد انقباضات بی‌ درد مربوط به زایمان برای شما شروع می‌شود. این انقباضات بدون درد گاه ممکن است دردهای خفیف و ضربه مانندی را در شما ایجاد کند. اگر زمان این انقباضات پایدار و منظم‌ شدند و احساس کردید که مایعی از مهبل شما خارج می‌شود به سرعت با پزشک خود صحبت کنید. بهتر است در هفته 34 بارداری بیشتر استراحت کنید و انرژی خود را برای روزهای زایمان بگذارید.

اگر باید مدت‌ زمان زیادی را روی پاهای خود بایستید از کمربند حاملگی استفاده کنید زیرا از شکم شما محافظت کرده و بخشی از وزن شما را در بقیه بدن پخش می‌کند. اگر هم به مدت طولانی نشسته یا خوابیده‌اید، به‌ سرعت از جای خود بلند نشوید زیرا ممکن است خون در پاهای شما جمع شده باشد که در نتیجه فشارخون شما (برای چند لحظه) افت می‌کند که در نتیجه ممکن است در هنگام بلند شدن احساس سرگیجه داشته باشید.

اکثر ماماها به خانم‌های حامله پیشنهاد می‌کنند که از ماساژ پرینه (ماساژ ناحیه بین واژن و مقعد) استفاده کنند تا از پارگی آن در هنگام زایمان پیشگیری شود. اکنون زمان مناسبی برای انجام این کار است هرچند ممکن است این ماساژ برای برخی خانم‌ها چندان راحت نباشد و همچنین انجام این ماساژ لزوما مانع پاره شدن پرینه نمی‌شود. به‌ هر حال در این مورد از پزشک خود بپرسید و روش انجام آن را فرا بگیرید.

شکم در هفته 34 بارداری

شکم در هفته 34 ممکن است کمی کوچک تر از چند هفته پیش باشد. این به این دلیل است که کودک ممکن است در لگن شما پایین آمده باشد. این امر باعث می شود نفس کشیدن ساده تر شود، زیرا ریه های شما فضای بیشتری دارند. در هفته 34 بارداری، شکم باید از 32 تا 36 اینچ از بالای رحم تا استخوان ناحیه شکمی اندازه گیری شود. اگر شکم کمی بزرگ یا کمی کوچک باشد، این به این معنا است که کودک بزرگتر یا کوچکتر از حد متوسط است یا در موقعیت شانه یا پهلو قرار دارد یا اینکه سطح غیرطبیعی مایع آمنیوتیک وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته سی و چهارم بارداری

به دلیل رشد بیشتر سیستم شنوایی، فرزندتان دیگر نمی تواند درون رحم آرامش و سکوت قبلی اش را داشته باشد. ممکن است برخی صداهای زیر و آرام تر از رحم رد نشوند، اما رحم شما آنقدرها هم که فکر می کنید ساکت و آرام نیست. صدای قلب، تنفس و معدۀ شما دائما در پیش زمینه شنیده می شود. اگرچه رحم و مایع آمنیوتیک از رسیدن بسیاری از صداها به جنین جلوگیری می کنند اما صداهای افراد به راحتی وارد رحم می شود.

تا این مرحله فرزند شما آموخته است که چگونه به صداهای تکراری عادت کند، اما اکنون او درحالِ به یاد سپردن صداهای آشناست. آشناترین صدا نیز صدای شماست. فرزندتان در اثر صداهای بلند و ناآشنا هراسان می شود و به سمت این صداها می چرخد، ضربان قلب او نیز در اثر آنها سریع تر می شود.

در این هفته نیز ممکن است جنین هنوز در حالت عرضی قرار داشته باشد، اما با پیشرفت بارداری احتمال قرار گرفتن جنین در این موقعیت کمتر می شود.

وضعیت جنین در هفته سی و چهارم بارداری

اگرچه تمام اجزای معده جنین در هفته 20 بارداری کامل شده اند، اما تا پیش از این مرحله، همۀ آنزیم های لازم برای هضم فعال نمی شوند. اکنون سطح معده که مسئول جذب مواد غذایی است به حدی رشد کرده است که در صورت تولد، نوزاد بتواند به راحتی شیر بخورد. با این حال امکان دارد برخی از نوزادان در این مرحله نیاز به کمک داشته باشند، زیرا هنوز رفلکس های مکیدن در آنها به طور کامل تکامل نیافته است.

فرزندتان در حال سنگین تر شدن و دراز شدن است و به اندازه ای است که ضرباتش را ممکن است به رحم لمس کنید. هم اکنون چربی دور بدن او را گرفته و پوست چروکیده‌اش کمی صافتر شده است، اما رنگ پوستش هنوز صورتی است. با نازک‌تر شدن پوست شکم شما می‌تواند نورهای بیشتری را ببیند. قسمت آخر تکامل او مغز و ریه در هفته 34 بارداری هستند.

فرزند شما حرکات مکیدن را انجام می دهد تا خود را برای تغذیه آماده کند و شروع به حرکت بیشتر به سمت لگن شما می کند تا خود را برای روز زایمان آماده کند. همانطور که جنین بزرگتر می شود، احساس حرکات تغییر می کند، اما هنوز هم باید به دنبال الگوهای معمول باشید.

اگر جنین پسر باشد باید بدانید که در هفته سی و چهار بارداری بیضه هایش از شکمش به سمت کیسه بیضه هایش به پایین راه می یابند. بعضی پسربچه ها با بیضه های پایین نیامده به دنیا می آیند ولی معمولا تا قبل از تولد یک سالگی این جابه جایی انجام می شود.

وضعیت جنین در هفته 34 بارداری

قد : 45 سانتی متر
وزن : 2146 گرم

در هفته 34 بارداری نی نی شما به اندازه کدو حلوایی است

حقایق هفته 34 بارداری

  • مایع آمنیوتیک بین هفته 34 تا 36 بارداری به طور تمام وقت بالا است، بنابراین ممکن است احساس کنید شکم شما پس از این مرحله خیلی بزرگتر نخواهد شد. این به این دلیل است که مایع کاهش می یابد، بنابراین کودک می تواند رشد کند و فضای کافی برای چرخش داشته باشد.
  • به طور مداوم تعداد ضربات جنین را اندازه گیری و بررسی کنید. یک تایمر را تنظیم کنید و ببینید چقدر طول می کشد جنین ده بار حرکت کند. سپس هر روز بررسی کنید تا مطمئن شوید زمان تقریبی کاملا مشابه است. در مورد هر گونه تغییر قابل توجه به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر در هفته 34 بارداری هستید و دوقلو باردار هستید، ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید. این می تواند یک نشانه روانشناختی باشد که نشان می دهد جنین به زودی به دنیا می آید. اگر نیازی به زایمان زودرس جنین نباشد، می توانید تا هفته 37 بارداری صبر کنید.

توصیه ها در هفته 34 بارداری

  • با پیشرفت حاملگی و رشد فرزندتان متوجه می شوید که پوست شکمتان خشک و خارش دار شده است. برای این کار از یک لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید که بوی خوبی هم داشته باشد.
  • کم کم لوازم مورد نیاز خود برای رفتن به بیمارستان را کنار گذاشته و آماده کنید. در بین این لوازم، چند وسیله که یادآور خانه باشد را نیز بردارید.

علائم طبیعی در هفته 34 بارداری

1) آماده برگشت تهوع باشید : ممکن است قبل از هر وعده غذایی احساس تهوع کنید؛ به علت فشار قله رحم بر معده تان و به خطر نوسانات هورمونی است. البته تغذیه هم نقش مهمی را بازی می کند و این می تواند هشداری باشد تا کمتر غذا بخورید و تعداد وعده هایتان را افزایش دهید تا قند خونتان ثابت بماند و از تهوع جلوگیری کند.

2) در هفته 34 بارداری ممکن است در قسمت لگن خود احساس خواب رفتگی و بی حسی داشته باشید که این هم به علت رشد جنین است.

زایمان زودرس

اگر درد زایمان پیش از هفته سی و هفتم شروع شود به معنی زایمان زودرس است. احتمال زایمان زودرس در خانم های بالای سی و پنج سال زیاد است. در خانم هایی که زایمان پر خطر دارند احتمال زایمان زودرس بیشتر است. اگر انقباض مشاهده کردید، سعی کنید حالت نشستن یا راه رفتن خود را تغییر دهید. اگر درد زایمان نباشد، پس از چند دقیقه آرام می شود. اما اگر درد ادامه پیدا کرد به پزشک اطلاع دهید. هنگامی که انقباضات شروع می شود، کاری نمی توانید بکنید فقط به پزشک اطلاع دهید؛ مقداری آب بخورید و دراز بکشید.

جدا شدن زودرس جفت از رحم

در حالت عادی پس از زایمان جفت از رحم جدا می‌شود، اما اگر این اتفاق قبل از تولد جنین بیفتد بسیار خطرناک است. اگر جفت در زمان خروج جنین از رحم جدا شود خطری برای جنین ندارد اما اگر در بارداری و قبل از زایمان جفت جدا شود احتمال مرگ جنین زیاد است. مادر هم به علت خونریزی در خطر است. جدا شدن جفت از دیواره رحم ممکن است کامل و یا ناقص باشد. خطرناک‌ترین حالت زمانی است که جفت به صورت کامل از رحم جدا شود. دراین حالت ارتباط گردش خون مادر و جنین قطع می‌شود و این مسئله مرگ جنین را در پی دارد. این حالت بیشتر در سه ماه دوم و سوم بارداری دیده می‌شود.

علت هایی که موجب بروز این مشکل در هفته 34 بارداری می شود عبارتند از :

  • ضربه به شکم
  • کاهش ناگهانی حجم
  • کمبود غذایی
  • کوتاه بودن بند ناف
  • فشار خون بالا
  • ناهنجاری‌های رحم

اهمیت نوشیدن آب در هفته 34 بارداری

شما روزانه حدود 2 تا 3 کوارت (1 لیتر تقریبا نزدیک 1 کوارت است) آب از دست می‌دهید، زمانی که به دستشویی می‌روید، عرق می‌کنید و حتی وقتی که نفس می‌کشید. بنابراین نوشیدن آب در این دوره یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید زیرا کم آبی بدن می‌تواند منجر به انقباضاتی مانند انقباض براکستون هیکس شود. از دیگر فواید آب :

  • به ساخت بافت‌های مهم کمک می‌کند.
  • به گردش مواد غذایی در داخل و خارج بدن کمک می‌کند.
  • به هضم غذا کمک می‌کند.
  • به نگهداری مقدار کافی مایع آمنیوتیک کمک می‌کند.

بنابراین روزانه 10 لیوان آب بنوشید. اگر ورزش می‌کنید، مقدار آن را بیشتر کنید. شما می‌توانید این مواد را نیز جزو مایعات به حساب آورید : آب میوه‌های صد در صد طبیعی، آب سبزیجات، سوپ و شیر. اما همچنان مصرف آب را به عنوان منبع اصلی مایعات بدن ادامه دهید.

توصیه های غذایی هفته سی و چهارم بارداری

اگر می‌پرسید در هفته 34 بارداری چی بخوریم بدانید میان وعده‌های مفید و انرژی‌زا برای شما باید شامل پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها باشند که در مواد مغذی مثل : جوجه‌کباب، به همراه نان سبوس‌دار، دوغ، میوه، پنیر و بیسکوئیت، حبوبات به همراه شیر، انواع معجون‌های مغزدار و کشمش، یک لیوان شیر به همراه تکه‌هایی از انواع میوه‌ها، تکه‌های سیب آغشته به کره بادام‌زمینی یا لوبیا، برنج و مواد نشاسته‌ای به‌وفور یافت می‌شود.

بهترین حالت این است که در هفته سی و چهارم بارداری دچار اضافه وزن نشوید. اما اگر هم اکنون وزنتان بیش از مقداری باشد که خودتان یا پزشکتان انتظار دارید باید چه کنید؟ اگر چه اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به دیابت حاملگی، بازگشت پاره ای مشکلات و انجام سزارین را در شما افزایش دهد، بسیاری از خانم ها با وجود داشتن اضافه وزن بدون هیچ مشکلی زایمان می کنند و نوزادان سالمی به دنیا می آورند. اگر روند افزایش وزن شما همچنان ادامه دارد، لازم است نگاه دقیقی به دلایل ایجاد آن بیندازید. آیا به خودتان اجازه داده اید هر چه دوست دارید بخورید؟ آیا برنامه ورزشی را رها کرده اید؟ پس از مشخص کردن علت، تلاش کنید تغییراتی ایجاد کنید.

در آخرین هفته های بارداری هر چه جنین بزرگ و بزرگتر میشود خوردن 5 تا 6 وعده کوچک در طول روز بهتر از خوردن سه وعده بزرگ و حجیم است زیرا حالت دوم باعث سوزش معده می شود. در مورد مصرف میان وعده برای افزایش انرژی هم غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی پروتئین و کربوهیدرات باشند. غذاهایی مانند یک تکه مرغ همراه با نان گندم کامل، ماست و میوه، پنیر و شیرینی، حبوبات و شیر، آجیل و کشمش، یک لیوان شیر و یک عدد میوه، همراه با کره بادام زمینی یا برنج و لوبیا.

بایدها و نبایدهای هفته سی و چهارم بارداری

بین ده تا سی درصد خانم های باردار باکتری "استرپتوکوکوس گروه B" را در واژن یا راست روده خود دارند. این باکتری که با نام GBS نیز شناخته می شود در افراد بالغ مشکلی ایجاد نمی کند اما می تواند در صورت عدم درمان در هنگام زایمان برای نوزاد عفونتی نادر و خطرناک ایجاد کند.

از بیشتر خانم ها بین هفته های 35 تا 37، برای اطلاع از وجود باکتری GBS آزمایش گرفته می شود. اگر نتیجه مثبت باشد در طول مراحل زایمان درمان با آنتی بیوتیک انجام می شود تا خطر ابتلای نوزاد به عفونت کم شود. برخی بیمارستان ها این آزمایش را انجام نمی دهند اما اگر در طول آزمایش های دیگر مانند ادرار، این باکتری شناسایی شود در طول مراحل زایمان از آنتی بیوتیک برای درمان آن استفاده می کنند.

این آزمایش بسیار آسان است و برای انجام آن از یک سواب پنبه ای در ناحیه واژینال و راست روده استفاده می شود و نتیجه آن بین 24 تا 48 ساعت بعد آماده خواهد بود. اگر GBS شناسایی شود و با آغاز مراحل زایمان درمان توسط آنتی بیوتیک انجام شود، خطر ابتلای نوزاد به این باکتری بسیار کاهش می یابد. حتی اگر در بارداری اول خود مبتلا به GBS نشده باشید، احتمال اینکه در بارداری دوم یا چندم خود به این باکتری آلوده شوید وجود دارد.

روش های تنفس و ریلکسیشن را که در کلاس های پیش از زایمان آموخته اید در خانه نیز تمرین کنید. زمانی  که احساس ترس و اضطراب دارید تحمل درد سخت تر می شود، پس به خود بیاموزید که باید آرامش خود را حفظ کنید و آرام باشید. از آنجایی که هنوز حدود شش هفته تا زایمان فرصت دارید، وقت کافی برای تمرین شیوه های تنفس و ریلکسیشن، که در طول مراحل زایمان به شما کمک خواهند کرد، وجود دارد. این گفته که با تمرینِ زیاد، موفق می شوید صحیح است. کمی زمان می برد تا بتوانید به اختیار خود ذهن تان را آرام کنید، به ویژه اگر درحال احساس درد باشید.

در صورت امکان، هر روز زمانی کوتاه را صرف تمرین تنفس کنید، چشمان خود را ببندید و تنفس خود را کندتر کنید، از بینی نفس بکشید و آن را از دهان بیرون دهید. درحال دم تصور کنید که هوا وارد بدن شما می شود و شما را آرام می کند و همچنان که بازدم انجام می دهید تصور کنید که درد و اضطراب به همراه هوا از بدنتان خارج می شود. می توانید از همسرتان بخواهید در انجام تمرین ها با شما شریک شود و یا در فاصلۀ هر دم و بازدمِ شما، بین سه تا پنج شماره بشمارد.

دوقلویی

در زایمان طبیعی فاصله به دنیا آمدن بین قل ها معمولاً کمتر از یک ساعت است و از آن جا که معمولا وزن نوزادان دوقلو کمتر از بقیه نوزادان است در صورت طبیعی بودن شرایط، زایمان به صورت طبیعی برای مادر چندان سخت نخواهد بود. اگرچه اغلب به خاطر فشار جنین ها به جفت، بسیاری از حاملگی های دوقلویی توسط سزارین پایان می یابند.

در بارداری چند قلو نسبت به حد معمول فشار بیشتری به بدن مادر وارد می شود، بنابراین باید مادر مراقب وضعیت صحیح نشستن و ایستادن خود باشید و تا حد امکان خصوصاً در چند هفته آخر استراحت کنید. برای دوری از مشکلات گوارشی نیز غذاهای تازه و غیرکارخانه ای به مقدار کم اما به دفعات زیاد بخورید.

هفته 34 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 34، شما 7 ماه و دو هفته باردار هستید.

افتادن جنین

با نزدیک شدن به زمان موعود ممکن است تغییراتی در نحوه حمل کودک ایجاد شود و احساس کنید بچه به لگن خاصره شما نزدیکتر شده است. چنانچه هنوز این اتفاق نیفتاده است نگران نباشید. همه بچه ها قبل از شروع درد به طرف پایین حرکت نمی کنند به ویژه اگر این اولین بارداری شما باشد.

کاهش حرکات جنین در هفته سی و چهارم بارداری

با ادامه رشد جنین در هفته سی و چهارم بارداری ممکن است احساس کنید فعالیت و تحرک او کمتر شده است. حقیقت این است که اگر او سالم باشد باید درست به اندازه زمانی که کوچکتر بود تحرک داشته باشد. اما از آنجا که بزرگتر شده و تا حدودی تمام فضای رحم را اشغال کرده حرکت های او کمتر احساس می شود. در واقع جنین فضای کمتری برای حرکت در اختیار دارد انگار که شما بخواهید در یک وان حمام شنا کنید.

اگر نگران کاهش حرکات و ضربه های کودک شده اید می توانید آن را بشمارید. پس از خوردن یک وعده غذا یا میان وعده در مکان آرامی که حواستان پرت نشود بنشینید یا دراز بکشید و با در نظر گرفتن زمان تعداد حرکات، چرخش ها، ضربه ها و حتی فشارهایی را که به شش هایتان وارد می کند بشمارید. می توانید تعداد حرکات او را در یک ساعت حساب کنید یا محاسبه کنید چه مدت طول می کشد تا 10 بار حرکت کند. اگر حرکات زیادی را احساس نکردید زمان دیگری این کار را انجام دهید زیرا ممکن است جنین در خواب باشد. همانطور که گفته شد در نظر داشته باشید بسیار طبیعی است تعداد حرکت های او کمتر از قبل شده باشد.

زیبایی در هفته سی و چهار بارداری

درست است که حالا و در هفته سی و چهار بارداری نمی توانید لباس تنگ مشکی تان را تن کنید اما همچنان می توانید زیبا به نظر برسید. با لباس هایتان شروع کنید آیا عادت کرده اید در تمام دوران حاملگی تنها از دو یا سه نوع لباس برای بیرون رفتن استفاده کنید؟ سعی کنید پیراهنی جدید تهیه کنید حتی اگر تنها چند هفته دیگر آن را بپوشید. هورمون های حاملگی باعث می شود ناخن ها سریعتر از حد معمول رشد کنند بنابراین می توانید برای ناخن آرایی سراغ یک آرایشگاه بروید.

و اما پوست؛ اگر خوش اقبال باشید مانند برخی از خانم ها در دوران حاملگی پوستی درخشان و زیبا خواهید داشت اما اگر مانند بسیاری دیگر اینطور نباشد چهره شما پف کرده و قرمز به نظر می رسد. با کاهش مصرف نمک و نوشیدن آب زیاد می توانید مقدار پف را به حداقل برسانید و آرایش کردن هم قرمزی صورت را از بین می برد.

آمادگی زایمان در هفته 34 بارداری

زایمان در هفته 34 ممکن است رخ دهد پس برای آن برنامه‌ریزی کنید. شما ممکن است به‌ زودی زایمان را تجربه کنید یا مدت‌ زمان بستری بودن شما در بیمارستان بیشتر از آن چیزی باشد که اکنون پیش‌بینی می‌کنید. دوستان یا بستگان شما باید در موقع ضرورت کارهای زیر را انجام دهند؛ پس‌ کارها را تقسیم کرده و به آن‌ها اطلاع بدهید :

  • نگهداری از بقیه فرزندان شما در دوران زایمان و بستری بودن در بیمارستان؛
  • بردن کودکان به مدرسه و فعالیت‌های فوق‌برنامه و برگرداندن آن‌ها؛
  • آب دادن به گل‌ها و گیاهان، مراقبت از حیوان خانگی و گرفتن پیام‌ها و نامه‌ها؛
  • تعیین کسی که کارهای شما را در محل کار انجام دهد یا هر وظیفه دیگری را که بر عهده‌ دارید متقبل شود؛
  • نام و شماره تماس این افراد را در کیف‌دستی خود قرار داده یا وارد گوشی تلفن همراه خود کنید تا بتوانید در هنگام نزدیک شدن زایمان به‌ سرعت به آن‌ها خبر بدهید.

ورزش در هفته 34 بارداری

برای تقویت بدن برای زایمان، آماده شدن و انجام تمرینات لازم با پزشک خود مشورت کنید.

حرکات کششی در هفته سی و چهارم بارداری ممنوع

از حرکات کششی و خم شدن‌های ناگهانی پرهیز کنید و تغییر وضعیت خود را به‌ آرامی و به‌ صورت صحیح انجام دهید. سعی کنید هنگام بلند شدن از خواب با چرخش به سمت پهلو و فشار به روی دست‌ها جهت بلند شدن، کشش وارده به ناحیه پشت و عضلات شکم را کاهش دهید. در هفته 34 جداً از انجام ورزش‌های سنگین، ایستادن و راه رفتن‌های طولانی پرهیز کنید. از ایستادن روی انگشتان پا، راه رفتن زیاد و پوشیدن کفش‌های پاشنه‌ بلند بپرهیزید.

توصیه‌های مذهبی هفته سی و چهارم بارداری

توصیه‌شده است روزهای دوشنبه سوره "یس" و روزهای سه‌شنبه سوره "فرقان" و روزهای چهارشنبه سوره "دهر" را تلاوت کنید. روزهای جمعه هم یک انار شیرین را ناشتا میل کنید. در همه حال به یاد خدا باشید و در چهره افراد مومن و زیباروی نگاه کنید.

بیشتر بدانید ...

یکی از رایج ترین نگرانی های مادران باردار در اواخر بارداری، پاره شدن کیسه آب در یک مکان عمومی است. ولی در واقعیت احتمال کمی وجود دارد که مایع آمنیوتیک با شدت از بدن شما خارج شود، بلکه این مایع به آرامی و بصورت قطره قطره از بدن خارج می شود، زیرا در صورتی که سر نوزاد رو به پایین باشد به گردن رحم فشار می آورد و مانع خروج ناگهانی مایع می شود. اگر این اتفاق در یک مکان عمومی رخ داد، نگران نباشید زیرا افراد زیادی برای کمک به شما خواهند آمد.

پسندها (1)

نظرات (0)