تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته سی و نهم بارداری

1398/3/20 12:26
نویسنده : سمــانه
371 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته سی و نهم بارداری

کودک شما آماده است تا به دنیا قدم بگذارد! در هفته 39 بارداری زایمان نزدیک است و این روزهای باقیمانده آخر ممکن است به سرعت طی شوند یا به کندی بگذرند. از الان احتمالا به میزان پیش رونده ای احساس ناخوشی دارید چون رحم سنگین تر از همیشه است و محتویاتش را همه جا باید حمل کنید. اما نگران نباشید حالا دیگر می توانید خوشحال باشید که خیلی زود این مسائل برطرف می شود و شما کوچولویتان را در آغوش خواهید کشید. با هم اتفاقاتی که در هفته 39 بارداری می افتد را مرور می‌کنیم.

وضعیت مادر در هفته سی و نهم بارداری

ممکن است پزشک هر هفته با شما تماس بگیرد و علائم درد زایمان را از شما بپرسد. پزشک علاوه بر سونوگرافی، دهانه رحم را بررسی می کند تا ببیند دهانه رحم رقیق شده است یا که خیر؛ همچنین در صورتی که دهانه رحم نرم شده باشد بافتش مشابه بافت گونه شما شده است.

ممکن است شنیده باشید که کیسه آب خانم حامله بدون بروز درد زایمان در یک محل شلوغ پاره می‌شود! اگر این اتفاق برای شما هم رخ بدهد نگران نشوید؛ پوسته کیسه آب در 15 درصد موارد پیش از بروز درد زایمان پاره می شود. در چنین حالتی معمولا یک جریان تند آب دیده نمی شود بلکه یک ریزش آرام یا مقداری ترشح آبکی مشاهده می‌شود. در هر حال اگر کیسه آب شما پاره شد (یا حتی شک کردید که ممکن است ترشحاتی دیده باشید) به سرعت به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید اما خونسردی خود را حفظ کنید زیرا ممکن است تا بروز درد زایمان چند ساعت باقی مانده باشد. بهتر است در این مورد قبلا با ماما یا پزشک خود مشورت کنید، ممکن است به شما گفته شود تا منظم شدن انقباضات و کم شدن فواصل آنها در خانه صبر کنید یا به بیمارستان بروید تا آنتی بیوتیک به شما تزریق شود. در صورتی که بعد از پاره شدن کیسه آب انقباضات زایمانی شروع نشود ممکن است از القای زایمان استفاده شود. همچنین اگر مشاهده کردید که فعالیت جنین کند یا کم شده است حتی اگر ترشح مایع نداشتید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

تغییرات بدن در هفته سی و نهم بارداری را در ادامه بیان می کنیم :

1) افزایش انقباضات براکستون هیکس

از سه ماهه دوم بارداری به بعد عضلات رحم شروع به انقباض می کنند. در ابتدا این انقباضات قابل توجه نیست اما با نزدیک شدن به زمان زایمان، تعداد انقباضات و شدت آن ها افزایش می یابد. گاهی این انقباضات با نظم و ریتمیک هستند و به یکدیگر نزدیک می شوند به شکلی که شما فکر می کنید زمان زایمان نزدیک است؛ اما انقباضات اصلی با گذشت زمان طولانی تر و شدیدتر می شوند و با علائم دیگر زایمان همراه هستند. حتی اگر سایر علائم زایمان را مشاهده نکردید اما با گذشت زمان انقباضات افزایش یافتند یا جنین به شکل عجیبی بی تحرک شد، با پزشک تماس بگیرید.

2) ناراحتی در اطراف منطقه لگن

اگر جنین به داخل منطقه لگن وارد شود به اندام های داخلی مانند مثانه و لگن فشار وارد می کند؛ در این حالت در قسمت پایین شکم احساس ناراحتی خواهید داشت. گاهی دردی مشابه تیر کشیدن در منطقه لگن تجربه می کنید که به خاطر چرخیدن سر جنین است.

3) درد و ناراحتی های عمومی

استرس همراه با فشارهای فیزیکی در بارداری باعث خستگی مادر می شود. اما اگر دائم این احساس را دارید با پزشک تماس بگیرید. این تغییرات ممکن است به خاطر کم خونی یا کم خوابی باشد. اما در برخی موارد این تغییرات و خستگی به خاطر نزدیک شدن به زایمان است.

4) نمایش خونی

شما ممکن است مقداری مخاط متراکم و ضخیم صورتی رنگ یا خونی را در لباس زیر خود یا هنگام رفتن به توالت مشاهده کنید، به این وضعیت نمایش خونی گفته می‌شود و علامت قریب الوقوع بودن شروع زایمان است و معمولا درد زایمان یک یا دو روز بعد از مشاهده نمایش خونی رخ می‌دهد (در صورت مشاهده لکه خونی واضح یا خونریزی از واژن در هر حالت به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید).

وضعیت جنین در هفته سی و نهم بارداری

ممکن است پزشک از شما خواسته باشد تا حرکات جنین را بشمارید. حتی اگر او از شما نخواسته است که تعداد حرکات جنین را بشمارید، در صورت مشاهده افزایش شدید یا کاهش در فعالیت جنین به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید. کودک شما باید تا زمان به دنیا آمدن فعال باشد و کاهش فعالیت او می‌تواند نشانه بروز یک مشکل باشد؛ شاید لازم باشد زایمان به سرعت انجام شود.

نوزاد شما همچنان یک لایه چربی را برای کمک به کنترل دمای بدن خود پس از تولد تشکیل می دهد. شکم جنین در هفته 39 بارداری بزرگ و گرد شده است. فرزند شما در اثر افزایش قد و وزن، فضایی برای تکان خوردن ندارد. شاید او اکنون دیگر به حالت پیش از تولد قرار گرفته باشد. مغز جزء آخرین اعضا است که به رشد کامل می‌رسد اما این عضو هم به زودی تکمیل شده و نورون‌های آن شروع به فعالیت می‌کنند.

وضعیت جنین در هفته 39 بارداری

اکنون ریتم تنفس فرزندتان منظم شده بطوریکه در هر دقیقه 40 بار عمل تنفس را انجام می دهد. در هفته سی و نه بارداری اجزای صورت جنین حسابی شکل گرفته است و بهتر از گذشته به نظر می رسد. همچنین چشمانش باز است و گوش هایش با فاصله از سرش قرار گرفته اند. ممکن است سرش پر از مو باشد. بدن جنین در هفته سی و نه بارداری به قدری کامل شده که می تواند از مغزش فرمان بگیرد و برخلاف هفته های اول حاملگی که سرش به اندازه بقیه بدنش بود، حالا حدود یک چهارم بدنش را تشکیل می دهد. یک واقعیت دیگر این است که حالا اندازه دور سر و دور شکم او با هم مساوی است. به همین دلیل است که پوشیدن و درآوردن لباس نوزاد از سر نوزاد دشوار است.
خوشبختانه مهم نیست ابعاد جنین چقدر باشد، زیرا سر او هنگام تولد و عبور از مجرای تولد شکل می گیرد. این امر ممکن است سرش را کمی به شکل مخروط درآورد و پس از به دنیا آمدن کمی خنده دار به نظر برسد. اما مشکلی نیست، زیرا حدود 24 ساعت پس از تولد سرش به حالت عادی برمی‌گردد.

وضعیت جنین در هفته 39 بارداری

قد : 50.7 سانتی متر
وزن : 3288 گرم

در این هفته نی نی شما به اندازه هندوانه است

زایمان به چه صورت است؟

هیچ دو زایمانی شبیه هم نیستند. اما به طور کلی زایمان در سه فاز انجام می شود :

1) درد زایمان زودرس و فعال

این درد در حالتی به سراغ شما می آید که دهانه رحم رقیق شده باشد. در این حالت ترشحات قهوه ای از واژن خارج می شود که همراه با خون است. ترشحات واژن همراه با انقباضی دردناک است که حدود سی تا نود ثانیه طول می کشد. هنگامی که خانم وارد فاز درد فعال می شود انقباضات شدیدتر، طولانی تر، نزدیک به هم تر و قوی تر می شوند. دهانه رحم در این حالت گشاد می شود و به ده سانتی متر می رسد. برخی خانم ها از پادرد می نالند و برخی دیگر از حالت تهوع. برای خانم هایی که زایمان اولشان است درد فعال حدود هشت ساعت طول می کشد. اما برای خانم هایی که قبلا زایمان از واژن داشته اند، درد فعال زیاد طول نمی کشد.

2) فاز دوم

فاز دوم از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. پزشک از شما می خواهد بعد از هر انقباض فشار وارد کنید تا سرعت فرایند افزایش یابد. اما گاهی نیز پزشک می خواهد فشار را آرام وارد کنید یا فشار وارد نکنید. این مسئله باعث می شود ماهیچه های واژن به صورت طبیعی کشیده شوند و در اثر فشار پاره نشوند. در این حالت جنین به آرامی از کانال تولد عبور می کند. بعد از این که سر جنین خارج شد پزشک از آزاد بودن بند ناف مطمئن می شود تا بتواند سایر بدن جنین را بیرون بکشد.

3) فاز سوم

فاز سوم حدود پنج تا سی دقیقه طول می کشد و این زمان به خروج جفت از بدن بستگی دارد. پزشک باید از تحت کنترل بودن خونریزی نیز مطمئن شود. پزشک از شما می خواهد برای بار آخر فشار وارد کنید تا جفت از بدن خارج شود. نهایتا پزشک قرصی برای کاهش خونریزی به شما می دهد. در هنگام تولد، جفت یک ششم وزن فرزند شما وزن دارد.

تعریف جدید بارداری کامل

اگرچه پزشکان معتقدند بارداری کامل بین سی و هفت تا سی و نه هفته است اما مطابق تعریف جدید، بارداری کامل سی و نه یا چهل هفته و شش روز می باشد. در واقع توصیه می شود پیش از هفته سی و نهم بارداری از سزارین یا تحریک استفاده نشود مگر این که آزمایشات نشان دهد ریه های جنین کامل شده اند. مطالعات نشان می دهد نوزادی که پیش از کامل شدن به دنیا بیاید مشکل تنفسی دارد. نوزادی که پس از هفته سی و نهم به دنیا می آید مغز و ریه اش تکامل یافته است.

توصیه ها در هفته 39 بارداری

• لیست کارهایی که باید انجام دهید زیاد شده ولی حتماً توجه کنید که چند هفته آخر را آزاد باشید. رسیدگی و بزرگ کردن فرزند کاری بسیار لذت بخش و در عین حال طاقت فرسا است و زمانی برای وقت گذرانی برای خودتان نمی گذارد. زمانی که فرزند شما به دنیا بیاید، خیلی درگیر خواهید بود.

• برای آگاهی از آماده سازی سینه برای شیر دادن، با پزشک متخصص یا مشاور خود مشورت کنید و آگاهی لازم را بدست آورید.

القای درد زایمان در هفته 39 بارداری

اکنون که در هفته 39 بارداری هستید و خارش زایمان دارید، ممکن است به چگونگی القای طبیعی درد زایمان در منزل فکر کنید. قورت دادن روغن کرچک و مصرف داروهای گیاهی ایمن محسوب نمی شود و خوردن غذای تند نیز مناسب نمی باشد. اما کارهایی که امن هستند و ممکن است اثر کنند عبارتند از :

1) پیاده روی

با کفش های کتانی به مدت طولانی پیاده روی کنید. این یک روش پزشکی اثبات شده نیست، اما برخی از کارشناسان معتقدند گرانش، جنین را بر روی دهانه رحم می آورد و فشار دهانه رحم را باز می کند.

2) طب سوزنی

ثابت نشده است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این روش قدیمی جریان خون را تنظیم می کند و رحم شما را تحریک می کند.

3) داشتن رابطه جنسی

بعضی معتقدند داشتن ارگاسم می تواند به انقباضات کمک کند.

علائم طبیعی در هفته 39 بارداری

ممکن است دردهایی را در هفته 39 بارداری در کشاله ران یا پشت ساق پا احساس کنید که نشانه قرارگیری سر کودک به لگن یا حرکت او بر روی عضلات کف لگن می باشد.

در هفته سی و نهم بارداری چی بخوریم؟

قبل از رفتن به بیمارستان سعی کنید با خوردن تنقلات سبک مثل میوه، نان تست، بیسکویت یا سوپ، انرژی کسب کنید. زمانی که به بیمارستان می روید، خوردن غذا ممنوع خواهد بود. در آن حالت به دلیل تهوع خودتان هم میلی به خوردن نخواهید داشت، حتی ممکن است بالا بیاورید و این خود دلیلی محکم برای دوری از میان وعده ها در بیمارستان است. زمان شروع درد، نوشیدن مایعات مفید خواهد بود.

حفظ آب بدن در هفته سی و نهم بارداری

هر قدر احساس پف کردگی داشته باشید هر چند بار در روز ادرار دفع کنید یا هر قدر شکمتان پر باشد باز هم باید آب بنوشید. حفظ آب بدن در روزهای آخر حاملگی بسیار حیاتی است زیرا هر لحظه ممکن است درد شما شروع شود و اگر هنگام شروع درد بدنتان آب کافی داشته باشد انرژی و استقامت بیشتری خواهید داشت. نوشیدن آب، شیر، چای یا قهوه بدون کافئین، آب میوه و مصرف میوه های آبکی مانند هندوانه و انگور به شما کمک می کند روزی 8 لیوان آب را تامین کنید.

گریه بدون اشک در روزهای اول

شنیده اید که بچه ها زیاد گریه می کنند؟ حقیقتی قاطع راجع به این حرف وجود دارد که به زودی میفهمید. ولی چیزی که احتمالا نشنیده اید این است که بچه های کوچک هنگام گریه اشک ندارند چرا که هنوز غدد اشکی او برای این کار باز نشده است. گرچه تقریبا از همان ابتدا باید فرزندتان را آرام کنید اما چیز زیادی از ماه اول نمی گذرد که روی گونه های تپل او ریزش قطرات اشک را ببینید.

تنقیه نکنید

در گذشته پزشکان تنقیه کردن را به منظور تخلیه روده های خانم های در حال زایمان پیش از ورود بچه به درون مجرای تولد مفید می دانستند و انجام می دادند. آن ها معتقد بودند با این کار بچه در محیطی تمیزتر متولد خواهد شد و مادران نیز اعتراضی نداشتند، زیرا تولد نوزاد با دفع مدفوع همراه است، اما این اتفاق پیش از شروع درد رخ خواهد داد و حین تولد روده ها تخلیه شده خواهند بود. در نتیجه باعث تولد بچه در محیط تمیزتر با سهولت بیشتر را تضمین نمی کند.

سوتین شیردهی بخرید

یک سوتین شیردهی بخرید و با خود به بیمارستان ببرید. شما بلافاصله پس از زایمان به آن نیاز خواهید داشت و مسلما دوست ندارید که پدربزرگ را دنبال این کار بفرستید! پستان های شما بزرگتر از قبل شده اند و احتمالا اندازه آنها در دوران شیردهی کمی بزرگتر خواهد شد. اگر دستمال یا پد مخصوص دوران شیردهی را درون سوتین خود قرار دهید به شما کمک خواهد کرد تا از ترشح شیر و کثیف شدن لباس هایتان جلوگیری کند.

به تغذیه با شیر مادر فکر کنید

تغذیه با شیر مادر، محافظ چشمگیری علیه بیماری های عفونی است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند کمتر دچار بیماری های شدید باکتریایی و ویروسی از جمله مننژیت، گاستروآنتریت، اوتیت میانی، پنومونی، بوتولیسم، عفونت دستگاه ادراری و آنتروکولیت نکروزان می شوند. براساس مطالعات شیر مادر از بعضی بیماریهای مزمن از جمله دیابت ملیتوس، بیماری کرون، کولیت اولسروز، لنفوم، آسم و سایر بیماری های آلرژیک پیشگیری می کند. به علاوه الگوهای رشد مشاهده شده در سال اول زندگی بیانگر آن است که تغذیه با شیر مادر از چاقی پیشگیری میکند. مطالعات متعدد ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و بهبود رفتار شناختی از جمله IQ بالاتر و بهبود عملکرد تحصیلی تا نوجوانی را نشان می دهد. در روزهای پس از زایمان شیردهی مادر، خونریزی پس از زایمان و اندازه رحم را تحت تاثیر اکسی توسین کم می کند.

توصیه‌های مذهبی هفته سی و نه بارداری

برای کاهش درد زایمان پیامبر اسلام فرموده اند : "اگر سوره انشقاق را نوشته و همراه زنی که زایمان برای او سخت است بگردانند و یا این سوره را آن زن بخواند، فرزندش به آسانی و به سرعت به دنیا می آید." از دیگر توصیه ها نشستن در آب مطبوخ جوشانده برگ و دانه تخم شنبلیله است که سبب آسانی زایمان خواهد شد. رازیانه هم در روزهای آخر بارداری برای زایمان آسان مفید است و سبب زیاد شدن شیر مادر می شود.

 

بیشتر بدانید ...

• 95 درصد نوزادان در تاریخ مقرر متولد نمی شوند، از این تعداد 25 درصد زودتر و 75 درصد دیرتر متولد می شوند.

•  از نظر پزشکی تولد نوزاد بین 4 هفته از هفته 38 تا 42 بارداری طبیعی و بی خطر به شمار می آید.

•  یک ماه زمان زیادی برای انتظار است، پس می توانید بر روی پیغام گیر صوتی این پیغام را بگذارید: «به محض تولد نوزاد با شما تماس خواهیم گرفت.» خود را مشغول کنید، به موهایتان رسیدگی کنید (اینکار بدون حضور نوزاد آسان تر است)، با دوستان خود در ارتباط باشید و مهمتر از همه به اندازه کافی بخوابید!

پسندها (1)

نظرات (0)