تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

1398/5/6 16:25
نویسنده : سمــانه
923 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

حالا و در هفته بیست و چهارم بارداری شما وارد مراحل آخر بارداری شده اید. احتمالا با خودتان فکر می‌کنید که آیا نوزادتان شبیه پدرش خواهد بود یا شما؟ آیا دوستش خواهید داشت؟ و سوال هایی مانند این؛ بدون شک برای رسیدن به جواب این سوال ها باید انتظار بکشید. روزهای آخر انتظار به اندازه روزهای اول لذت‌بخش و مهیج خواهد بود. خوشبختانه روش های هیجان انگیز فراوانی از گذراندن کلاس های تولد نوزاد تا انتخاب تختخواب برای گذراندن هفته‌های آخر در سه ماهه سوم بارداری وجود دارد. با هم اتفاق‌های مهم هفته بیست و چهار بارداری را مرور می‌کنیم.

وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

هفته 24 بارداری در ماه ششم قرار دارد و شما ممکن است به دلیل کشیده شدن پوست شکم و پستان‌هایتان گاهی اوقات احساس خارش کنید. اگر پوست شما خشک است مرطوب نگه‌داشتن آن می‌تواند در رفع این عارضه به شما کمک کند.

رحم شما در هفته بیست و چهارم  بارداری  حدود 24 سانتی متر از استخوان عانه (پوبیس) تا بالای قله رحم ارتفاع دارد. هم اکنون می توانید حرکات فرزندتان را متوجه شوید و چرخه های خواب و بیداری او را درک کنید. اگر ناف شما بیرون آمده است، نگران نباشید. تورم رحم آن را به جلو هل داده است و پس از تولد ناف به حالت عادی برمی گردد.

برای آنکه جنین بتواند برای زندگی در خارج از رحم آماده شود نیازمند کمک فراوانی از سوی شماست. سعی کنید عادات خوب خود را با مصرف غذای سالم و مقوی حفظ کنید تا هر دو شما قوی بمانید. همواره وضعیت جسمانی خود را در بهترین حالت نگه دارید تا در دوره بارداری دچار مشکل نشوید. در غیر اینصورت ممکن است دچار ناراحتی های جزئی مانند احساس گرمای شدید، گرفتگی عضلات ساق پا، کمر دردهای شدید و بواسیر شوید که می توانند شما را بشدت آزار دهند. هرچند که این عوارض ناراحت کننده موقتی هستند و با تولد فرزندتان از بین خواهند رفت.

در حین بارداری، مراقب دندان های خود باشید.

برای اکثر خانم‌های حامله بین هفته‌های بیست و چهارم تا بیست و هشتم یک‌بار تست غربالگری گلوکز GCT انجام می‌شود. این آزمایش مشخص می‌کند که آیا دچار دیابت دوران حاملگی شده‌اید یا خیر. لازم است علائم دیابت بارداری را جدی بگیرید.

در دیابت بارداری میزان قند خون در دوران حاملگی افزایش می‌یابد. درصورتی‌که این عارضه درمان نشود احتمال سخت شدن زایمان طبیعی یا لزوم سزارین افزایش می‌یابد زیرا در این حالت کودک شما چاق می‌شود و این چاقی در اندام‌های فوقانی بدن او نمایان‌تر خواهد بود.

اگر چنانچه دچار دیابت بارداری باشید، احتمال ابتلای کودک شما به مشکلاتی همچون سطح پایین قند خون در هنگام تولد افزایش می‌یابد. درصورتی‌که نتیجه آزمایش قند خون شما مثبت باشد بدان معنی نیست که شما به دیابت دوران حاملگی دچار شده‌اید، بلکه باید تست تحمل گلوکز GTT بدهید تا معلوم شود که آیا مشکلی دارید یا خیر؛ همچنین آگاهی از نشانه‌های زایمان زودرس در بارداری هفته 24 می‌تواند برای شما مفید باشد. در صورت مشاهده افزایش ترشحات واژن که آبکی، لزج، صورتی یا خونی باشند به‌ سرعت با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید.

همینطور در صورت مشاهده خونریزی از واژن یا لکه بینی، درد شکم یا گرفتگی و انقباضات عضلانی مشابه با دوران قاعدگی که بیشتر از 4 بار انقباض عضلانی در ساعت باشد، افزایش فشار در ناحیه لگن یا کمردردی که قبلا نداشته‌اید، بلافاصله با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

تغییرات وزن مادر در هفته 24 بارداری

وزن بارداری توصیه شده در هفته 24 بارداری حدود 6 تا 7 کیلوگرم  است. اگر کمی بیشتر از آن افزایش وزن داشته باشید، نگران کننده نیست، افزایش شدید یا ناگهانی وزن باعث نگرانی می شود، اما برای سالم بودن حاملگی باید راه هایی برای کنترل وزن در نظر بگیرید. توصیه می شود زنان در هفته 24  بارداری با دوقلو، 11 کیلو افزایش وزن داشته باشند. در حقیقت، این افزایش وزن خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد.

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

ریه های جنین هنوز آنقدر رشد نکرده اند که بتوانند خارج از رحم کار کنند، اما به سرعت در حال تکامل هستند. در این هفته ضربان تند قلب او کمی آهسته تر می شود و بوسیله سونوگرافی براحتی می توان ضربان قلب او را تشخیص داد. پوست او شروع به ساخت لایه ای بیرونی و محافظ می  کند که از سلول های کراتینه تشکیل شده اند. همچنین موهای ظریف و نرمی که لانگو نام دارند، بروی پوست یک لایه چرب موم مانند می سازند.

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

این هفته اهمیت زیادی برای نی نی شما دارد. قرار است که این هفته چین‌هایی روی کف دست و بندهای انگشتش ایجاد شود. در این هفته، گوش‌ها و چشمان او در جای خود قرار می گیرند. او برای آنکه بتواند خودش را توی رحم شما جا کند به صورت خمیده خوابیده است. صورت فرزند شما در حال حاضر به طور کامل با مژه، ابرو و مو شکل گرفته است.

تغییرات جنین

  • رشد عضلات و استخوان ها در هفته 24 بارداری : جنین کوچک شما در حال افزایش وزن است و چربی بیشتری همراه با رشد عضلات، اندام ها و استخوان ها تشکیل می شود.
  • بهتر شدن شنوایی جنین در هفته 24 بارداری : سیستم شنوایی جنین به سرعت در حال پیشرفت است، به این معنی که اگر او آهنگ خاصی را بشنود، اکنون قادر به تشخیص آن می باشد و زمانی که متولد شود، با این آهنگ احساس آرامش می کند.
  • موهای سفید جنین در هفته 24 بارداری : جنین شما همچنان مژه ها، ابروها و موهای سفید دارد که نیاز به رنگدانه دارند.

وضعیت جنین در هفته 24 بارداری

قد : 30 سانتی متر
وزن : 600 گرم

در هفته 24 بارداری نی نی شما به اندازه یک بلال است

توصیه ها در هفته 24 بارداری

برای پیاده روی عاشقانه برنامه ریزی کنید؛ اکنون مهم است که به جای اینکه کل توجه خودتان را به کودکتان بدهید زمانی را نیز به همسر خود اختصاص دهید. سعی کنید روابطتان را با همسرتان نادیده نگیرید. هر دوی شما نیاز دارید که زمانی را با هم سپری کنید و به همدیگر توجه کنید.

تعداد حرکات جنین خود را بشمارید تا در صورت کم شدن بعد از چند ساعت سریعا به پزشک خود اطلاعش دهید.

علائم طبیعی در هفته 24 بارداری

1) لکه های قرمز رنگ

لکه های قرمز رنگی در این هفته روی شکمتان پدیدار خواهد شد. این لکه ها ممکن است روی پهلو‌ ها و سینه ها نیز ایجاد شود. با توجه به اینکه هیچ راهی برای جلوگیری از به وجود آمدن این لکه ها وجود ندارد، باید امیدوار باشید که مدتی پس از وضع حمل، این لکه ها کم کم کمرنگ شده و از بین بروند و اگر از بین نرفتند، آنها را به عنوان خاطره ای از 9 ماه بارداری خود، حمل کنید.

2) خطوط کششی

در قسمت داخلی ران ها و بازوها و در شکم، باسن، پستان ها ظهور پیدا می کند که بیشترین علت آن به خاطر موارد زیر است ولی در حاملگی شایعتر است:

  • رشد سریع یا افزایش وزن در حاملگی
  • سابقه خانوادگی
  • سابقه شخصی خطوط کششی
  • چندقلویی
  • ابتلا به پلی هیدرامنیوس (افزایش مایع آمنیون)

هشدارها در هفته 24 بارداری

در فصول گرم و به خصوص تابستان که آفتاب به شدت و گرمی می تابد، حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید. اما  در هفته بیست و چهارم بارداری چشم‌های شما به نور حساس تر بوده و استفاده از عینک دودی واجب است.

تغذیه در هفته 24 بارداری

شما به راحتی می‌توانید برای تغذیه بارداری خود برنامه ریزی کنید. ما در اینجا چند اصل را که برای تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری باید در نظر بگیرید لیست کرده ایم :

  • کیف، کشو، ماشین و یخچال خود را از مواد غذایی سالم مانند کراکر گندمی، سیب، ماست کم چرب، پنیر یا آجیل پر کنید.
  • سه وعده غذای کم و اسنک‌‌ هایی سالم را برای میان وعده خود آماده کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی لازم را دریافت می‌کنید.
  • در فواصل منظمی در روز غذاهای مغذی بخورید تا از گرسنگی شدید که می‌تواند منجر به ویار شود، جلوگیری کنید.
  • مواد غذایی خود را از میان این 5 گروه انتخاب کنید : حبوبات، سبزیجات، میوه، لبنیات و مواد سرشار از پروتئین. سعی کنید مواد غذایی خود را در هر میان وعده حداقل از دو گروه انتخاب کنید. کودک و بدن شما باید مواد غذایی مختلفی را برای فراهم کردن پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی به دست آورد.
  • به مقدار زیاد آب بنوشید. زیرا برای ساخت بافت‌های جدید، کمک به هضم غذا، و تشکیل مایع آمنیوتیک، آب کافی لازم است. شما باید حداقل 10 لیوان آب در روز بنوشید. برای راحتی این کار، یک بطری پر از آب را همیشه در کنار خود داشته باشید.

چه مقدار مایعات در دوران بارداری بخورم؟

تقریبا 8 تا 12 لیوان مایعات در طول روز که تقریبا 1.5 لیتر می شود. آب باید بیشترین قسمت این مایعات را تشکیل دهد. آب، بدن را هیدراته نگه میدارد و باعث انتقال مواد غذایی از خون به جنین می شود. همچنین نوشیدن آب باعث جلوگیری از عفونت ادراری و یبوست در دوران بارداری می گردد.

چگونه ویتامین D و کلسیم مورد نیاز بدن را در دوران بارداری تامین کنم؟

کلسیم و ویتامین D  (قرص ویتامین دی 50000) دو عنصر کلیدی در دوران بارداری هستند. کلسیم باعث رشد استخوان ها و دندان جنین می شود و برای رشد سیستم عصبی، ماهیچه ها و قلب ضرورس است. ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. از طریق قرار گرفتن در مقابل آفتاب نیم ساعت در طول روز یعنی در صبح زود قابل تامین است. همچنین ویتامین D از منابع ماهی، تخم مرغ و شیر بدست می آید.

کلسیم را از منابع غذایی زیر دریافت کنید :

  • محصولات لبنی (شیر، ماست و دوغ)
  • سبزیجات برگ سبز (اسفناج و کاهو)
  • لوبیای سویا
  • بادام
  • انجیر
  • کنجد

البته نباید گمان کنید که کلسیم را می توان فقط از لبنیات بدست آورد. علاوه بر سایر مواد غذایی حاوی کلسیم مانند بادام شیرین، ماهی، کلم و ... مصرف مکمل های پره ناتال حاوی کلسیم نیز گزینه خوبی می تواند باشد.

چگونه در دوران بارداری بیشترین جذب را داشته باشم؟

اگر شما رژیم متعادل و درست داشته باشید می توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنید. مثلا خوردن قهوه و چای بلافاصله بعد از غذا مانع از جذب شدن آهن غذا می شود. چای را نیم ساعت بعد از غذا بخورید. همچنین خوردن بیش از اندازه نان و برنج و غلات باعث کاهش جذب آهن، کلسیم و روی در بدن می شود.

ورزش در هفته 24 بارداری

گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش و سرد کردن بدن در هنگام پایان آن را هرگز فراموش نکنید. حتی اگر به کلاس خود دیر می رسید، حتماً ابتدا کمی بدنتان را گرم کنید. این آرام وارد و خارج شدن به ورزش، علاوه بر کاهش احتمال بروز صدمات به بدن، باعث می شود که ضربان قلب و تنفس نیز به آرامی تند و به آرامی کند شود. برای این کار چند حرکت سریع و راحت هست، مانند چرخاندن دست ها به حالت دایره ای بزرگ و یا درجا راه رفتن. با شناخت ورزش های مفید و مضر دوران بارداری، انتخابی صحیح انجام دهید.

چالش های روحی و عاطفی در هفته 24 بارداری

ممکن است در سه ماهه دوم و سوم بارداری نگران شوید و استرس داشته باشید. نگرانی ها و استرس ها مربوط به فکرهای زیر می باشد :

  • آیا تغییرات بدن باعث کاهش جذابیت شما می شود؟
  • درد زایمان چگونه خواهد بود؟
  • آیا امکان زایمان طبیعی به صورت واژینال وجود دارد؟
  • آیا نیازی به زایمان سزارین وجود دارد؟
  • آیا می توان از چالش های زندگی بدون خطا و اشتباه برآمد؟
  • آیا فرزند بر رابطه شما و همسرتان تاثیر می گذارد؟
  •  آیا شما و همسرتان می توانید از پس مشکلات مالی فرزندتان برآیید؟

استرس برای سلامتی خانم باردار مناسب نیست. اما بارداری سالم به معنی بارداری بدون استرس نیست. در واقع اگر این تفکرات منفی در طول بارداری به ذهن شما نرسد نگران کننده است.

مطالعات نشان می دهد استرس و هورمون های استرس در طول بارداری ترشح می شود و این ترشحات به رشد و تکامل جنین کمک می کند. این مسئله به مغز مادر نیز کمک می کند برای وظیفه مادری آماده شود.

با همسر یا یکی از نزدیکان خود درباره نگرانی های خود صحبت کنید.

از یوگا و مدیتیشن برای رهایی از استرس کمک بگیرید.

باید ها و نباید های هفته بیست و چهارم بارداری

در دوران بارداری وضعیت اندام شما بدلیل نرم شدن مفاصل و وزن اضافه ای که حمل می کنید، تغییر خواهد کرد.

مرکز ثقل شما پیش از بارداری درست در زیر ناف بوده است اما اکنون در دوران بارداری به شکم برآمده شما منتقل می شود. این تغییر ویژه و پراهمیتِ تغییر مرکز ثقل، باعث افزایش انحنای پایین ستون فقرات شده و ممکن است منجر به درد در ناحیه پایین کمر شود. همچنین اضافه وزنی که در دوران بارداری پیدا می کنید نیز ممکن است موجب کشیدگی در ناحیه کمر شود.

ورزش می تواند به تعادل بدن و کاهش دردهای عضلانی مربوط به تغییرات جسمانی بارداری کمک کند. سازگاری با این تغییرات جسمانی اهمیت بسیاری دارد :

  • برای تقویت عضلات داخلی خود، از تمرینات کششی شکم و پشت استفاده کنید و حرکات شکمی انجام دهید. این تمرینات موجب تناسب اندام شما شده و از کمردردهای متعاقب بارداری پیشگیری می کند.
  • مراقب نحوه راه رفتن و ایستادن خود باشید. شانه های خود را به سمت پایین و عقب بکشید. به قسمت پایینی کمر قوس ندهید و وضعیت لگن را در حالت خنثی نگه دارید.
  • هیچ چیزی را روی ران خود قرار ندهید، زیرا این کار ممکن است روی هم ترازی این قسمت و کمر تاثیر بگذارد.
  • گوشی تلفن را بین سر و شانه خود نگه ندارید زیرا باعث گردن درد می شود.
  • شکم در حال رشد شما انحنای ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد. برای کشش ستون فقرات بهتر است لگن خود را چندین بار به داخل و خارج منقبض کنید.

خال و لک در هفته بیست و چهار بارداری

ترشح هورمون ها حالا یک بار دیگر در انتهای دوره سه ماهه دوم به جریان افتاده است که منجر به تغییرات رنگدانه پوست می شود. نوک سینه های شما تیره تر می شود و ممکن است خطی تیره روی پوست شکمتان آن را از وسط به دو نیم تقسیم کند. این تغییرات رایج را «نیگرای خطی» می نامند که در اثر تیره شدن رنگدانه های پوست در طول حاملگی رخ می دهد و تا حداکثر چند ماه پس از به دنیا آمدن نوزاد به تدریج محو می شود. دردسرهایی که در طول دوران حاملگی برای پوست ایجاد می شود ممکن است بیش از این ها باشد. اگر این موارد برای شما مشکل ساز شد به پزشک مراجعه کنید تا روش درمانی مناسب با شرایط شما را تجویز کند.

رگ سیاتیکتان اذیت می‌کند؟

با بزرگ شدن جنین ممکن است متوجه شوید که او روی رگ عصب سیاتیک شما قرار گرفته است. این بزرگترین و طولانیترین رگ عصبی در بدن و ضخامت آن به اندازه انگشت شست شماست. این رگ از پایینترین قسمت نخاع سرچشمه می گیرد در ناحیه لگن خاصره به دو شاخه تقسیم می شود و کفل و ران میرود و از طریق پاها به کف پا میرسد. منظور از سیاتیک هرگونه دردی است که به رگ عصبی سیاتیک مربوط باشد.

خوشبختانه سیاتیک بعد از زایمان به کلی برطرف می شود. در برخی خانم ها این درد به تدریج با بزرگتر شدن کودک و حرکت کردن او از روی رگ سیاتیک از بین میرود. با این حال برای مداوای درد فعلی آن می توانید از گذاشتن یخ روی موضع کمک بگیرید. پس از دو روز از بطری آب داغ استفاده کنید. عده‌ای از خانم ها وان آب گرم را ترجیح می دهند مصرف استامینوفن نیز بیخطر است و علاوه بر آن می توانید از طب سوزنی هم استفاده کنید. انجام حرکات کششی با تمرکز بر کمر، کفل‌ها و عضلات پشت ران، شنا و پیاده‌روی نیز درد آن را کاهش می دهد.

خونریزی لثه در هفته بیست و چهار بارداری

ممکن است یک روز در هفته بیست و چهارم بارداری یا هر زمان از دوران بارداری، بعد از مسواک کردن دندان ها هنگام شستشوی دهان خود متوجه خونریزی لثه ها شوید. این معضل ممکن است به سبب آماس و التهاب لثه ها باشد که در 75 درصد خانم ها در دوران حاملگی رخ می‌دهد.

در طول حاملگی لثه های شما هم مثل بافت های دیگر در معرض ورم ناشی از هورمون های حاملگی و ضعف سامانه ایمنی بدن قرار دارند و به همین دلیل احتمال خونریزی در آنها زیاد است. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم در خانم‌های باردار مبتلا به عفونت لثه بیشتر است. مسواک زدن منظم دندان ها با مسواک نرم، چند بار استفاده از نخ دندان در روز، جویدن آدامس های بدون قند زمانی که نمی توانید دندان های خود را پس از غذا خوردن مسواک بزنید و استفاده از یک شوینده ضدعفونی کننده برای دهان می تواند خونریزی را کاهش دهد. همچنین به عنوان بخشی از مراقبت‌های پزشکی زمان بارداری ملاقاتی هم با دندانپزشک خود ترتیب دهد.

پیاده روی در هفته بیست و چهارم بارداری

اگر در هفته بیست و چهار بارداری احساس خستگی یا خواب آلودگی می‌کنید قبل از ظهر در ساعت استراحت ظهر در ساعت ناهار و بعدازظهر قبل از بازگشت به خانه کمی پیاده روی کنید. اگر جایی کار می کنید که دمای غیرمعمول دارد این کار بسیار اهمیت دارد. ترموستات طبیعی بدن شما در زمان بارداری روی دمای بالاتری تنظیم شده و به همین دلیل باید بدنتان را خنک کنید.

علائم مهم هفته بیست و چهارم بارداری

  • گاهی ممکن است دچار اسهال شوید. اجازه دهید اسهال دوره خود را طی کند. شاید نگران این موضوع باشید که غذایی که می‌خورید مستقیما دفع می‌شود اما از دست رفتن مواد غذایی برای دو روز چندان به شما آسیب وارد نمی‌کند. آب از دست‌ رفته بدنتان را با نوشیدن آب تمیز، آب مرغ و آب‌میوه برطرف کنید. اگر اسهالتان شدید یا طولانی شد و یا همراه با تب، مدفوع خون‌آلود یا حاوی خلط بود به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر ذخیره آهن بدنتان کم است، گلبول‌های قرمز خونتان آهن کافی برای محافظت از عضلات شما و جنینتان را ندارند. چنانچه کمبود آهنتان درمان نشود، شما از تپش بیش‌ از حد قلب به خاطر هموگلوبین ناکافی و عدم اکسیژن کافی در خون، مقاومت کمتر در برابر عفونت‌ها، کمبود خون طی زایمان رنج خواهید برد. اگر دچار فقر آهن خون باشید، جنینتان نیز به آن مبتلا خواهد شد. برای حل این مشکل پزشکتان مکمل‌های آهن تجویز می‌کند که با مصرف آن‌ها دچار یبوست می‌شوید و به همین خاطر باید مصرف مایعات را بالا ببرید و فعال باشید.

در هفته بیست و چهارم بارداری چی بخوریم؟

در هفته بیست و چهارم حاملگی وقت رژیم غذایی نیست بنابراین مصرف غذاهای بی فایده را کنار بگذارید و به جای آن از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. اگر تحرکتان کم شده است، حالا وقت آن است که تحرکتان را بیشتر کنید. یک دستگاه گام سنج بخرید و پیاده‌روی را شروع کنید. اگر افزایش وزنتان زیاد است، با درایت و هوشمندی غذا بخورید و ورزش کنید تا وزنتان را در بقیه بارداری متعادل نگه‌دارید.

سونوگرافی هفته بیست و چهارم بارداری

بررسی های سونوگرافی نشان می‌دهد جنین حتی از قبل از تولد هم عاشق بازی هستند. در تصویربرداری سونوگرافی می‌بینید که جنین همچنان به فشار دادن دیواره های رحمتان با پاهایش ادامه می‌دهد و سعی می کند با دست‌هایش به هرچه در اطرافش هست محکم چنگ بزند. بهترین و تنها اسباب بازی او هم بندناف است که خودش را به آن سرگرم می‌کند. اما نگران نباشید. این مجموعه محکم از رگ های خونی بسیار قوی است و نیروی حاصل از جریان خون موجود در آن از هرگونه پیچ خوردگی احتمالی جلوگیری می‌کند. در سونوگرافی هفته بیست و چهارم بارداری گوش‌های جنین به وضوح مشخص می‌شود هرچند شنوایی او هنوز تکمیل نشده است.

لیست کارهای مهم در هفته 24 بارداری

  • ناهارتان را با خودتان به محل کار ببرید. با این کار هم صرفه جویی می‌کنید و هم می‌توانید از کیفیت غذایی که می‌خورید مطمئن باشید.
  • حلقه ازدواج‌تان را از دست خود درآوريد الان انگشتان شما در اطراف حلقه ورم می‌کند و درآوردن آن سخت خواهد بود.
  • اگر در معرض آفتاب شدید هستید، به خصوص در فصل تابستان، باید از عینک آفتابی استفاده کنید.

لباس ورزشی مخصوص بارداری بپوشید

در حال حاضر لباس های ورزشی متنوعی در کارخانه های مختلف تولید می‌شود که مخصوص دوران حاملگی است. لباس ورزشی نباید بدن شما را محدود کند و نیز باید شما را خنک نگه دارد. عده ای از خانم‌ها ترجیح می‌دهند تنها از شلوارک و تاپ استفاده کنند و برخی دیگر لباس یک تکه را ترجیح می‌دهند. در هر صورت به ویژه در سه ماهه سوم باید از سینه بند مخصوص استفاده شود.

خانه خود را برای ورود نوزاد آماده کنید

با همسر خود بنشینید و آنچه را که می‌خواهید قبل از آمدن نوزادتان در خانه تغییر وضعیت دهید یا جمع کنید، سروسامان دهید. آنگاه لیست را به همسرتان بدهید خودتان یک‌گوشه بنشینید و بگذارید تا او وسایل را بچیند. شما با تحمل دوران حاملگی به‌ اندازه کافی زحمت‌کشیده و می‌کشید! بهتر است برای ایمنی بیشتر به این نکات هم توجه کنید :

  • یک کپسول اطفاء حریق فراهم کنید یا اگر سیستم هشداردهنده دود و آتش‌سوزی دارید، آن را آزمایش کنید. اگر مسیر خروج اضطراری دارید، مسیر آن را باز و پاک‌سازی کنید.
  • مبل‌ها یا سایر لوازم و اشیاء خراب و شکسته را دور بیندازید یا تعمیر کنید.
  • اتاق نوزادتان را رنگ کنید پرده‌های جدید آویزان کنید یا یکدست مبل نو جفت‌وجور کنید!

حواس پرتی طبیعی است

ممکن است در این هفته به طرز عجیبی برای سومین بار کلیدتان را گم کرده باشید و یا ممکن است برای خرید شیر به سوپرمارکت رفته باشید اما در بازگشت همه‌چیز خریده باشید جز شیر! یکی از مشکلاتی که خانم‌های باردار از آن شکایت دارند، حواس‌پرتی است. شما حواس‌پرت نشده‌اید، فقط کمی تمرکز خود را ازدست‌داده‌اید.

این حواس‌پرتی موقتی است اما این مشکل با بالا رفتن ماه‌های بارداری بیشتر می‌شود. این مشکل تا حدودی به بالا رفتن هورمون‌ها بازمی‌گردد و تا حدودی هم به این خاطر است که بیشتر به درونتان توجه دارید. برنامه‌ریزی و فهرست کردن کارهایتان می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

دوقلویی

تک قلوها، زبان را از پدرو مادرشان یاد می‌گیرند، در حالی كه دوقلوها، زبان را از یكدیگر می‌آموزند و حتی به كاربردن الفاظ به شكل غلط را از هم تقلید می‌كنند.

به ویژه اگر والدین، فرزندان دیگری هم داشته باشند، نمی‌توانند وقت زیادی برای تقویت مهارت‌های كلامی كودكانشان بگذارند. به همین سبب رشد مهارت های زبانی کودکان دوقلو كندتر است. از سوی دیگر، 50 درصد دوقلوهایی كه به دنیا می‌آیند نارس هستند و در مقایسه با نوزادان معمولی، وزن كمتری دارند، طبیعی است كه در رشد كمی عقب‌تر و ضعیف‌تر از سایر كودكان باشند.

هفته 24 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 24، شما 5 ماه و یک هفته باردار هستید.

توصیه‌های مذهبی هفته بیست و چهارم بارداری

غسل‌های مستحبی به‌خصوص غسل جمعه را انجام دهید. از آنجا که گفتن ذکر سبب آرامش و رفع استرس می‌گردد، بنابراین به مادران باردار توصیه می‌شود در این دوران با گفتن ذکر و صلوات آرامش را هم برای خود و هم برای جنینتان به وجود بیاورید.

خوب است که در اتاق کار یا خوابتان چند گلدان با گل‌های رنگارنگ طبیعی قرار دهید تا دائم چشمتان به آن‌ها بیفتد زیرا این کار تاثیر زیادی بر روی زیبایی جنین شما دارد.

بیشتر بدانید ...

اسپاسم دردناک عضلات پا در دوران بارداری به خصوص هنگام شب بسیار رایج است. گاهی ممکن است از شدت درد ناگهانی قسمتی از پایتان از خواب بیدار شوید، این احساس درد به دلیل فشار رحم بروی اعصاب لگن است.

برخی متخصصین بر این باورند که گرفتگی عضلات در دوران بارداری ممکن است به دلیل کمبود کلسیم و نمک و یا میزان بیش از حد فسفر باشد، اما این نظرات هنوز اثبات نشده اند.

هنگام بروز اسپاسم، پا را خم و راست کرده و محل درد را به آرامی ماساژ دهید. این درد بلافاصله پس از اینکه از تخت خود بلند می شوید و راه می روید، باید به خودی خود از بین برود، با این حال، اگر درد از بین نرفت و قرمزی یا تورمی در آن ناحیه مشاهده کردید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای پیشگیری و یا کاهش شدت گرفتگی عضلات پا، به میزان فراوانی آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید و حرکات کششی و تمرینات مچ پا را بطور مداوم انجام داده، پاشنه پا را به شکل دورانی حرکت داده و انگشتان پا را تکان دهید.

تمرینات ملایم مانند پیاده روی یا شنا و ماساژ منظم عضلات ساق پا نیز بسیار موثر هستند، چراکه به گردش خون در این نواحی کمک می کنند.

به آرامی پای خود را خم و صاف کنید تا گرفتگی عضله ساق پا بهبود یابد، همچنین می توانید با ساق پا حرکات کششی انجام دهید.

پسندها (1)

نظرات (0)