تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته سی و ام بارداری

1398/4/8 17:52
نویسنده : سمــانه
409 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته سی و ام بارداری

افزایش سایز شکمتان نشانه‌ای قطعی از این است که فرزندتان دارد هر روز بزرگتر می شود و حالا تقریبا 1.3 کیلوگرم وزن دارد. در 7 هفته آینده نیز به طور تقریبی هفته ای 226 گرم وزن اضافه خواهد کرد. در هفته سی ام بارداری می توانید مطمئن باشید که اغلب ارگان های جنین رشد یافته اند و جنین هر روز بر وزن خود اضافه می‌کند. دیگر اتفاقات هفته سی ام بارداری را با هم مرور می کنیم.

وضعیت مادر در هفته سی و ام بارداری

بین هفته های 25 و 35 بارداری حجم خون شما تقریباً با یک افزایش 25 درصدی روبرو خواهد شد. این افزایش حجم خون به این معنی است که قلبتان بیشتر و شدیدتر از قبل پمپاژ می کند. رگ های خونی شما در این مرحله از بارداری بدون تغییر باقی مانده و برای سهولت این گردش خون مضاعف هیچ نوع بسطی در آنها رخ نمی دهد؛ به این ترتیب ممکن است بیشتر از سابق عرق کرده و یا احساس کنید که پوستتان داغ تر شده است. (دلیل قرمزی و برافروختگی پوست که بسیاری از خانم های باردار در این دوران تجربه می کنند). علاوه بر افزایش حجم خون، حجم مایعی که در اطراف بدنتان گردش می کند نیز بیشتر می شود و این موضوع باعث ضخیم تر شدن تمام بافت بدنتان خواهد شد.

به این ترتیب ورم کردن صورت، انگشتان و زانوها در بارداری مساله ای کاملاً شایع و طبیعی است. ولی از آنجائیکه ورم یکی از علائم پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی نیز به شمار می رود حتماً از پزشک خود بخواهید که این مساله را بررسی کند.

همچنین احتمالاً بیشتر از معمول احساس خستگی می کنید. فشاری که روی بدن شماست به تدریج خود را نشان داده و باعث احساس ناراحتی و خستگی زودهنگام شما خواهد شد. کارهایی از قبیل ایستادن های طولانی مدت و یا پیاده روی های زیاد که پیش از این برایتان راحت بود حالا انجامش روز به روز سخت تر از قبل می شود. مهمترین نکته آن است که به ندای بدن خود گوش کنید : موقع خستگی استراحت کنید و زمانی که احساس پا درد دارید بنشینید.

شکمتان با بزرگ شدن جنین در حال تغییر است. زمانی که سر فرزندتان رو به پایین قرار می گیرد ممکن است متوجه تغییر شکل شکمتان شوید؛ نترسید. هم چنین ممکن است در هفته سی بارداری متوجه کشش شوید. اگر شکمتان میخارد با یک مرطوب کننده خوب آن را ماساژ دهید.

در حال حاضر شما فقط 300 کالری در روز بیشتر از قبل از بارداری نیاز دارید. مواد غذایی که در حال حاضر می خورید آرام تر از روده حرکت می کند و باعث جذب بهتر می شود. این مسئله منجر به خشکی مدفوع و یبوست می شود. با توجه به حرکت آهسته روده، نفخ رخ می دهد. نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به رفع نفخ کمک کند.

کلیه های شما بسیار سخت تر کار می کنند، آنها باید خون بیشتری را فیلتر کنند. کلیه های شما ادرار بیشتری تولید می کنند. شما در دوران بارداری بیشتر در معرض عفونت ادراری هستید.

وضعیت جنین در هفته سی و ام بارداری

با بزرگتر شدن رحم، کیسه آمنیوتیک نیز بزرگتر شده و به این ترتیب با افزایش حجم مایع آمنیوتیک جنین موقعیت راحت تری در رحم خواهد داشت. رشد کیسه آمنیوتیک به پایان رسیده و تولید سلول های جدید متوقف می شود. از آنجایی که لایه های کیسه بشدت انعطاف پذیرند، هر چه جنین بزرگتر می شود کیسه آمنیوتیک نیز کشش بیشتری پیدا می کند.

با اینکه جنین کمتر به اطراف حرکت می کند، اما باز هم ضربات قوی او را حس می کنید. نوک بینی جنین هنوز بطور کامل رشد نکرده ولی برآمدگی یا پل بینی بیش از پیش آشکار می شود.

سلول های عصبی در مغز به بخش های مشخصی گسترش می یابند تا بتوانند در پایان عملکرد های ویژه ای از جمله حافظه و هماهنگی حرکات را تحت کنترل بگیرند.

وضعیت جنین در هفته سی و ام بارداری

کودکتان در هفته سی ام نیز در حال رشد است. اگر چه اندام جدیدی در حال رشد نیست ولی آماده زایمان می باشد. تکامل ریه آخرین چیزی است که رخ می دهد. چشم فرزندتان باز است و مژه ها در حال طویل شدن هستند.

موهای Lanugo (آن موی نرم و پرز مانند) شروع به ناپدید شدن می کنند و چربی به تنظیم دمای بدن برای هفته های باقی مانده در رحم کمک می کند. مغز استخوان جنین شروع به تولید گلبول های قرمز آماده برای رشد پس از تولد می کند. دستگاه گوارش جنین در حال حاضر تقریبا به طور کامل رشد کرده است و پس از تولد برای تغذیه آماده خواهد شد.

وضعیت جنین در هفته 30 بارداری

قد : 39.9 سانتی متر
وزن : 1319 گرم

در هفته 30 بارداری نی نی شما به اندازه خیار چمبر است

افزایش وزن مادر در هفته 30 بارداری

مجموع افزایش وزن هفته 30 بارداری باید حدود 8 تا 11 کیلوگرم باشد. با این حال، اگر دوقلو باردار هستید، ممکن است بیشتر از 11 تا 18 کیلوگرم باشد. ارتفاع طول سرویکس یا دهانه رحم باید حدود 28 تا 32 سانتیمتر باشد.

نگران افزایش وزن هستید؟

نگران نباشید. وزن اضافی به عنوان ذخایری برای تغذیه جنین در هنگام شیردهی عمل می کند. نه ماه طول می کشد افزایش وزن داشته باشید و احتمالا همین قدر طول می کشد تا وزن شما کاهش یابد. افزایش ناگهانی یا شدید وزن ممکن است نشانه یک عارضه جدی حاملگی به نام پره اکلامپسی باشد.

توصیه ها در هفته 30 بارداری

از صابون‌های خشک کننده که باعث از بین رفتن چربی‌های مفید پوست می‌شوند جداً خودداری کنید. اگر دچار خارش‌های پوستی شده‌اید، حتماً به آن رسیدگی کرده و بی تفاوت نباشید. می‌توانید پس از استحمام از مرطوب کننده‌های حاوی ویتامین E  استفاده کنید.

بی‌خوابی در سه ماهه سوم  بارداری بیشتر به علت تکرر ادرار است. برای خوابیدن بیشتر بهتر است مایعات مصرفی روزانه خود را تا قبل از ساعت 6 بعد از ظهر بنوشید. مصرف زیاد مایعات در طول روز را فراموش نکنید.

علائم طبیعی در هفته 30 بارداری

دوره نه چندان خوشایند بارداری در سه ماهه سوم نمایان می‌شود. تکرر ادرار، متورم شدن پاها، حساس شدن بواسیر، کمردردهای ناگهانی که شوکه کننده است و همین طور ترش کردن معده، از جمله موارد قابل انتظار است. جای تعجب نیست که اخیراً دچار کم خوابی شوید، بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که بی خوابی در زمان بارداری برای آماده کردن شما برای دوره پس از زایمان است. با این وجود، در حدود 10 هفته دیگر، دردها و عارضه‌های موجود، با آمدن فرزندی در آغوش‌تان فراموش خواهد شد.

انقباضات براکستون هیکس

در هفته 30 بارداری، انقباض براکستون هیکس بسیار شایع است. براکستون هیکس معمولا پس از ورزش یا رابطه جنسی اتفاق می افتد، یا زمانی که خسته هستید یا بدنتان خشک شده است. اگر دچار این انقباض شدید، بنشینید یا دراز بکشید، استراحت کنید و آب بنوشید. اگر انقباضات متوقف نشد، یا اگر چهار انقباض در یک ساعت داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

هشدارها در هفته 30 بارداری

خون‌ريزی : لکه‌های خون در هفته 30  بارداری ممکن است علامتی از يک مشکل جدی باشد از جمله :

  • جفت سرراهی (يعنی جفتی که در پايين رشد کرده و دهانه رحم را کاملا می‌پوشاند)
  • پارگی جفت (يعنی جدا شدن بخشی از جفت از ديواره رحم)
  • زايمان زودرس

که همه موارد بالا  می‌تواند سبب لکه بينی يا خون‌ريزی شود.

تغذیه در هفته 30 بارداری

نوعی چربی با نام اختصاری DHA وجود دارد که برای پرورش مغز و بافت ‌های عصبی بسیار مفید است. این نوع چربی در روغن تخم کتان، روغن گردو و همچنین در ماهی‌ های چرب، مانند سالمون نیز به وفور یافت می شود. از روغن گردو می توانید برای سالاد استفاده کنید. این روغن باید جایگزین روغن های مصرفی باشد. مصرف ماهی را فراموش نکنید اما مطلع باشید که تنها مجازید دو وعده در هفته مصرف کنید. در کل هفته ای 340 گرم از مواد غذایی دریایی می توانید استفاده کنید.

در مورد غذاهای دریایی موارد زیر را رعایت کنید :

  • ماهی باید کاملا پخته باشد.
  • سعی کنید گریل شده یا بخارپز مصرف شود.
  • از مصرف ماهی دودی بپرهیزید.
  • ز مصرف ماهی سوشی بپرهیزید.

توصیه‌های غذایی هفته سی ام بارداری

محصولات پروبیوتیک از جمله ماست و همچنین برخی از نوشیدنی ها و محصولات غنی شده حاوی آنزیم ها و باکتری هایی هستند که در هضم غذا به بدن کمک کرده و باعث تعادل باکتری های مفید روده می شوند. چنانچه عمل هضم شما به کندی صورت گرفته و یا دچار یبوست هستید از پزشک خود بخواهید در مورد مصرف بیشتر مواد غذایی پروبیوتیک شما را راهنمایی کند.

پروبیوتیک ها حتی برای جنین نیز مفید هستند و به بهبود سیستم ایمنی نوزاد در هنگام تولد کمک می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، مادرانی که طی بارداری مصرف پروبیوتیک ها را افزایش داده‌اند، فرزندشان 50 در‌صد کمتر با خطر آلرژی ها به ویژه اگزما، آسم و حساسیت‌های پوستی روبرو بوده‌اند.

مکمل های پروبیوتیک باعث کاهش نشانه‌های حساسیت پوستی در کودکان شده و اغلب آنها را به کلی از بین می‌برد. مادرانی که شیردهی پستانی کرده و از پروبیوتیک ها استفاده می‌کنند، به شکلی مداوم پروبیوتیک های مفید را از طریق شیر خود به فرزندشان منتقل می‌کنند.

ورزش در هفته 30 بارداری

هورمون‌ها باعث نرم شدن بافت‌های اطراف مفاصل می‌شوند و به این ترتیب مفاصل به راحتی کش می‌آیند. هنگام استفاده از وزنه ها، وزن آنها را 5 تا 15 درصد کاهش دهید.

بایدها و نبایدهای هفته سی ام بارداری

در این هفته های پایانی احتمالاً پزشکتان از شما می خواهد که از این به بعد تعداد مراجعات خود را بیشتر کنید پس باید از هم اکنون خود را مهیا کنید که وقت بیشتری را در سالن انتظار مطب بگذرانید.

این مساله بسیار حائز اهمیت است که همواره به یاد داشته باشید بارداری فرایندی طبیعی است. ولی از آنجایی که به دلیل ویزیت های منظم پیش از زایمان مجبورید زمان زیادی را در سالن انتظار مطب پزشکتان بگذرانید پس طبیعی است که گاهی در آنجا با اشخاصی روبرو شوید که به دلیل بیماری ها و مشکلات مختلف پزشکی به مطب مراجعه کرده اند. این مساله باعث می شود خود را بیمار احساس کرده و فکر کنید که شما هم دچار یک مشکل پزشکی هستید. ولی حتی با وجود مراجعات مکرر به بیمارستان مطمئن باشید که در سلامت کامل به سر می برید. در حقیقت شما فقط باردارید و بیمار نیستید.

در هر نوبت از ویزیت های پیش از زایمان برای اطمینان از عدم وجود پروتئین در ادرار برایتان آزمایش ادرار تجویز خواهد شد. درست است که ویزیت های منظم بارداری زمان زیادی از روزتان را به خود اختصاص خواهند داد ولی در حقیقت آنها به منزله اطمینان خاطر از سلامت شما و فرزندتان هستند.

دوقلویی

علائم خطری که در بارداری دوقلوها باید مراقب آن ها بود همانند همه بارداری ها است، اما نسبت به هر علامت غیر معمول یا نگران کننده ای هوشیار باشید چرا که خطر ایجاد مشکلات در بارداری دوقلوزایی بالاتر است، سعی کنید نگران نباشید و اجازه ندهید که بارداریتان خراب شود، به یادتان باشد که مشکلات غیر معمول بوده و اکثر دوقلوها سالم متولد می شوند.

از غریزه خود پیروی کنید و اگر در مورد نشانه ها مطمئن نیستید و اگر احساس خوبی ندارید به ماما یا پزشک خود اطلاع دهید.

زایمان های زودرس، قبل از هفته ۳۷ در بیش از نیمی از بارداری دوقلوها اتفاق می افتد، اگر زمان زایمان فرا رسیده به ماما یا پزشک خود اطلاع دهید یا اگر خیلی نگران هستید به بیمارستان بروید.

مادرانی که بارداری دوقلویی دارید احتمال بروز پره اکلامپسی در آن ها بیشتر است، این یک مشکل جدی بالقوه است که نیاز به توجه فوری دارد، پره اکلامپسی از روی فشار خون و آزمایش ادرار که در زمان ملاقات بارداری انجام می شود، تشخیص داده می شود.

علائم مهم هفته سی ام بارداری

تغییرات سریع خلق‌وخوی خود را در اوایل حاملگی به یاد می‌آورید؟ عارضه‌هایی که هم‌اکنون برای شما رخ می‌دهند به‌ اضافه تغییرات هورمونی ممکن است موجب شود که حالت‌های ماه‌های اول دوباره به سراغ شما بیایند. ممکن است شما نگران این مطلب باشید که آیا کودک شما چه شکلی خواهد بود یا اینکه آیا شما والدین خوبی خواهید بود یا خیر. این نگرانی‌ها طبیعی هستند. اما اگر نمی‌توانید بر این حالت‌ها غلبه کنید و از نگرانی دربیایید، یا بیش‌ازحد مضطرب و زودرنج شده‌اید، با پزشک یا مامای خود صحبت کنید.

شما ممکن است از جمله 10% خانم‌های حامله‌ای باشید که افسردگی را از افسردگی خفیف تا متوسط در دوران حاملگی‌شان تجربه می‌کنند.

درست زمانی که تصور می کنید ممکن نیست شرایطی بدتر از این وجود داشته باشد، چه بسا در دست ها و به ویژه در انگشت های شست و سه انگشت اول خود احساس خارش و سوزش کنید. در این حالت گرفتن بطری آب با درد همراه است و این درد ممکن است به مچ دست، گردن یا حتی شانه ها نیز سرایت کند. این یکی دیگر از عوارض متورم شدن بدن است. متورم شدن بافت های این ناحیه به رشته های عصبی فشار می آورد و سوزش و خارشی مانند فرو کردن سوزن یا احساس سوختگی را ایجاد می کند.

در هفته سی ام بارداری چی بخوریم؟

اگر قبل از تمام کردن غذای اصلی احساس سیری می‌کنید، کاملا طبیعی است چون در هفته سی ام بارداری هستید و حجم شکمتان محدودتر شده است و معده به دنبال فضای خالی است. خوشبختانه می‌توانید در طول روز از تنقلات و میان وعده های سالم استفاده کنید چون مواد مغذی برای بچه را تامین می کنند.

برای تغذیه در هفته 30 بارداری به خواص سیب‌زمینی احتیاج دارید، البته بهتر است به‌ صورت آب پز یا تنوری تهیه شود و حتی‌المقدور از مصرف آن به‌ صورت سرخ‌کرده پرهیز کنید. اگر سیب‌زمینی را به‌ خوبی شسته و با پوست طبخ کنید، خواص غذایی آن بیشتر حفظ می‌شود. سعی کنید به‌ جای استفاده از سس مایونز برای سالاد از آب‌لیمو، آب‌نارنج، آب‌غوره کم‌نمک و روغن‌زیتون استفاده کنید یا مقداری ماست را با این مواد ترکیب کنید و به‌ عنوان سس سالاد استفاده کنید.

اگر هنوز می‌پرسید در هفته 30 بارداری چه چیزی بخوریم باید بگوییم کشک را هم در برنامه غذایی خود جا بدهید. منابع غنی پروتئین، کلسیم، فسفر و آهن می‌باشد و می‌توانید آن را به‌ تنهایی یا مخلوط با انواع غذاها استفاده کنید. البته حتما از کشک پاستوریزه استفاده کنید و قبل از استفاده، آن را 5 تا 10 دقیقه بجوشانید.

پرخوری نکنید

گرسنگی تنها یکی از هزاران دلیل غذا خوردن است. دلایل عصبی و عاطفی هم ممکن است شما را برای چندین بار به سمت یخچال بفرستد. خصوصا در 3 ماهه سوم یعنی سی هفتگی بارداری به بعد که تنش‌های روحی شما بیشتر می‌شود ممکن است بیش‌ازحد بخورید. اگر هنگامی‌که استرس و نگرانی دارید، غذا بخورید وزن شما بالا می‌رود و دوباره استرس می‌گیرید که چرا وزنتان در حال بالا رفتن است و دوباره غذا می‌خورید و این چرخه ادامه پیدا می‌کند. برای جلوگیری از گرفتار شدن در این چرخه هر چیزی را که می‌خورید بنویسید و زمان خوردن و اینکه بعد از خوردن آنچه احساسی دارید. بعد از یک هفته سراغ دفتر بروید و به دنبال علائمی باشید که به دنبال آن زیاد می‌خورید. با کشف این عوامل به دنبال جایگزین برای آن‌ها باشید. مثلا اگر تنهایی باعث زیاد خوردنتان می‌شود لیستی از کارهایی تهیه کنید که به‌جای خوردن می‌توانید انجام دهید.

لیست کارهای مهم هفته سی ام بارداری

  • پاشنه بلندها را کنار بگذارید چون در حال حاضر تعادلتان تغییر کرده است. با پوشیدن کفش های پاشنه صاف و دقت به قدمهایتان از افتادن پیشگیری کنید.
  • شکمتان به خاطر کش آمدن پوست، می‌سوزد، خاراندن آن را بدتر می‌کند! می‌توانید قبل از خواب از کرم مرطوب کننده برای جلوگیری از خارش شکم استفاده کنید.
  • تعداد لگدهای جنین را بشمارید.
  • ساک زایمانتان را جمع کنید.
  • درباره علائم زایمان زودهنگام اطلاعات کسب کنید.

افزایش ترشحات واژن در هفته سی ام بارداری

افزایش ترشحات رحم در هفته سی ام بارداری به ویژه در ماه های آخر بسیار طبیعی است. این ترشحات اغلب شیری رنگ و بی بوست و در دوره سه ماهه سوم ممکن است به قدری سنگین باشد که مجبور باشید لباس زیر خود را روزی چند بار عوض کنید یا از لباس زیر آستردار استفاده کنید. از مصرف مواد از بین برنده بوی واژن، صابون های معطر و نیز شستن درون واژن با دوش آب خودداری کنید زیرا همه این موارد می تواند تعادل باکتریایی واژن را بر هم بزند و به عفونت منجر شود.

از پوشیدن لباس های زیر آستردار نیز به دلیل نگهداشتن رطوبت روی پوست خودداری کنید. اگر احساس کردید ترشحات واژن متفاوت به نظر می رسد یا بوی ماهی می‌دهد از پزشک خود بخواهید آن را بررسی کند. ترشحات واژن اغلب نباید شفاف باشد، این حالت ممکن است نشان دهنده تراوش مایع آمنیوتیک باشد. در دوران حاملگی نباید حتی نسبت به ساده ترین مسائل سهل انگاری کرد.

بانک خون بند ناف

روز بزرگ می رسد و حالا یک سوال بزرگ : خون بند ناف چیست و آیا باید نگهداری این منبع غنی در بانک خون بند ناف را در نظر داشته باشید یا خون بندناف فرزندتان را اهدا کنید؟ خون بند ناف همان است که در بند ناف و جفت، بعد از تولد می ماند. خون بند ناف منبعی غنی از سلول های بنیادی است. این سلول های که از نظر ژنتیکی برای هر کودک منحصر به فردند، واحدهای سازنده خون، اندام ها، بافت و سیستم ایمنی و شامل سلول های بنیادی هستند که می توانند بعضی بیماری های خونی و اختلالات سیستم ایمنی را درمان کنند.

تحقیقات امید بخشی در دست انجام است تا تعیین کند آیا این سلول های بنیادی می توانند برای درمان عارضه های دیگر هم به کار بروند، چون این علم تازه پدید آمده است. یک روند مطمئن و بدون درد برای خونگیری درست بعد از تولد بچه است. می توانید این سلول ها را به صورت خصوصی به ازای هزینه ای قابل توجه برای نگهداری سالانه حفظ کنید. اگر بخواهید این کار را بکنید باید با پزشک در این باره صحبت کنید تا کارهای ضروری مقدماتی انجام شود.

بالش یادتان نرود

برای استراحت در این دوره به پهلو دراز بکشید، پاهایتان را خم‌کنید و بالشی را بین آن‌ها قرار دهید و بالش دیگری را زیر شکمتان بگذارید. با قرار دادن بالش زیر شکمتان، تکیه‌گاهی برای بدنتان ایجاد می‌کنید و به این صورت فشار بر کمرتان کمتر می‌شود. سعی کنید بعد از ناهار 20 دقیقه دراز بکشید و اگر در طی روز فرصتی برای خوابیدن ندارید، حداقل هر ساعت 5 دقیقه استراحت کنید و پاهایتان را بالا بیاورید.

اسباب و وسایل کودک خود را آماده کنید

این کار می‌تواند یک گزینه مناسب برای همسر شما یا یکی از دوستانتان که می‌خواهد به شما کمک کند باشد. آماده کردن تخت گهواره دستی و کالسکه دستی می‌تواند برای شروع خوب باشد، زیرا سرهم کردن قسمت‌های مختلف آن‌ها کار نسبتا دشواری است. وسایلی از قبیل تاب نوزاد یا نی‌نی لای‌لای، آویز بالای تخت کودک، بی‌سیم مخصوص و نمایشگر کودک (که به‌وسیله آن می‌توانید محل قرار گرفتن کودک خود را مشاهده کنید یا با شنیدن صدای او از وضعیت او اطمینان حاصل کنید) ممکن است به باطری نیاز داشته باشند پس اطمینان حاصل کنید که به‌ اندازه کافی باطری تهیه‌کرده‌اید.

مراقب کیسه آب باشید

کیسه آب قسمتی از جفت است که در داخل آن مایع محافظت‌کننده جنین و خود جنین قرار دارد. کیسه آب هم مثل جفت ربطی به مادر و جنین ندارد و پس از زایمان دور انداخته می‌شود. اما امکان پاره شدن خودبه‌خود کیسه آب و زایمان در هفته 30 بارداری و قبل از موعد وجود دارد. در صورت پاره شدن کیسه آب مایع به‌ صورت قطره‌ قطره یا با حجم زیاد و به‌ صورت ناگهانی خارج می‌شود. اگر حدس می‌زنید که کیسه آب پاره شده است باید سریعا به پزشک یا مامای خود مراجعه کنید. با توجه به سن حاملگی اگر در هفته سی بارداری این اتفاق برایتان بیفتد، شما را در بیمارستان بستری می‌کنند و با کمک سرم‌های مخصوص سعی می‌کنند تا نوزاد را تا حد امکان به‌ صورت طبیعی به دنیا بیاورند.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته سی‌ام بارداری

روزهای دوشنبه سوره "النحل" را بخوانید و روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره "یس" و "ملک" را بخوانید. در تمام ماه‌های هفتم، هشتم و نهم سوره "نور" را قرائت کنید. فرستادن روزانه 140 صلوات را فراموش نکنید. خوردن پرتقال که سرشار از کلسیم است باعث می‌شود که طفل قدری کوچک‌تر گشته و در موقع وضع حمل فشار کمتر شود.

هفته 30 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 30، شما 6 ماه و دو هفته باردار هستید. فقط ده هفته باقی مانده است.

بیشتر بدانید ...

ریه های شما در زمان بارداری باید بیشتر کار کنند تا بتوانند افزایش نیاز بدن به اکسیژن را تامین کنند. برای اینکه حجم بیشتری از هوا وارد ریه ها شود دنده های شما از پهلو باز می شوند و ظرفیت ریه به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند. به این ترتیب تعداد دفعات نفس کشیدن شما بیشتر از افراد عادی می شود و به خصوص از اواسط بارداری به بعد اینگونه به نظر می رسد که دچار تنگی نفس شده اید.

اکثر خانم ها در طول سه ماهه آخر بارداری حتی با انجام فعالیت های مختصر نیز دچار تنگی نفس می شوند. دلیل این امر آن است که رحم با بزرگتر شدن خود به ریه ها فشار وارد می کند. ولی با این حال، تنگی نفس می تواند یکی از علائم کم خونی نیز باشد که در این صورت باید حتماً تحت درمان قرار بگیرید. مشکل تنگی نفس در هفته های آخر با قرار گرفتن سر جنین در لگن و مهیا شدن او برای زایمان تا حدودی برطرف می شود.

پسندها (2)

نظرات (0)