تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته سی و سوم بارداری

1398/3/27 22:04
نویسنده : سمــانه
623 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته سی و سوم بارداری

تجسم آینده و روزهایی که با نوزادتان خواهید گذراند نه تنها برای آنهایی که بارداری اول را تجربه می کنند، بلکه برای همه مادران باردار همراه با لذت و نگرانی است. تصورات، رویاها و امیدهای چند ماه اخیر بزودی به واقعیت تبدیل می شوند، واقعیتی که شاید با آنچه انتظار داشتید بسیار متفاوت باشد. فرزند شما در طول این هفته های پایانی وارد مرحله نهایی می‌شود. به این معنی که اندام‌ها، اسکلت و بدن او به خوبی شکل می‌گیرد اما هنوز کمی زمان لازم دارد تا به انتهای این مرحله برسد و برای به دنیا آمدن آماده شود. این هفته‌ها حساس هستند و راحتی شما هم در این هفته‌های انتهایی کم و کمتر می شود. با هم دیگر اتفاقات هفته سی و سوم بارداری را مرور می‌کنیم.

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری

در هفته 33 بارداری احساس می‌کنید مثل بادکنکی شده‌اید که مدام باد می‌شود. دست‌ها و پاهایتان و حتی صورتتان هم به این افزایش حجم ادامه می‌دهد. شاید مجبور شوید که از مچ بند یا کمربندهای حاملگی استفاده کنید، اما این ورم ها احتمالا تا بعد از زایمان با شما همراه خواهد بود. اگر این ورم ها خیلی به یکباره افزایش باید و همراه با تاری دید و سردرد باشد سریعا به دکتر خود اطلاع دهید.

بافت‌های مچ دست شما همانند بقیه بافت‌های بدنتان ممکن است متورم شوند. در این صورت فشار در کانال مچ (که یک مجرای استخوانی در مچ دست شماست) افزایش می‌یابد. عصب‌هایی که از این مجرا عبور می‌کنند تحت‌فشار قرار می‌گیرند که در نتیجه عوارضی همچون بی‌حسی، خارش، تیر کشیدن، احساس سوزش و یا درد مبهم بروز می‌کنند. استفاده از مچ‌بند را امتحان کنید یا در هنگام خواب یک بالش زیردست‌های خود قرار داده و آن‌ها را بالاتر از سطح بدن نگاه‌ دارید.

طی سه ماهه سوم بارداری همچنان بین نیم تا یک کیلوگرم در هر هفته وزن اضافه می کنید، اما در هفته های پایانی بارداری افزایش وزن کمتری خواهید داشت. اکنون شکم شما کش آمده و احتمالاً ناف تان نیز برآمده شده باشد، این برآمدگی می تواند تا حدی باشد که از روی لباس هم دیده شود. همچنین ممکن است در سه ماهه دوم یک خط سیاه به نام « لینا نیگرا » از مرکز تا پایین شکم کشیده شود.

در این هفته لگدهای جنین کمی تیزتر به نظر می رسد!

شما نیز مانند بسیاری از مادران باردار برای تولد فرزند خوشحال و هیجان زده اید، اما ممکن است نگران بازیابی تناسب اندام خود پس از زایمان نیز باشید. برخی از مادران از اینکه شاید هرگز به ظاهر و اندام قبل بازنگردند، بسیار آشفته اند، که کاملاً طبیعی است. اطمینان داشته باشید که با کمی کار و ورزش سخت و ادامۀ رژیم سالم دوران بارداری پس از زایمان، بدن تان به حالت قبلی برمی گردد و ناف تان هم بداخل فرو می رود. باید به یاد داشته باشید که این فرایند کمی زمان می برد، بهرحال نُه ماه طول کشیده تا به این وزن برسید!

برای اکثر خانم‌ها روابط جنسی در دوران حاملگی تا قبل از پاره شدن کیسه آب و فرارسیدن زمان زایمان مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این‌ حال توصیه می‌شود که در هفته‌های آخر آمیزش با استفاده از کاندوم باشد یا اصلا انجام نشود.

از آنجا که سینه های شما بزرگتر می شوند بهتر است که وزن آن را با استفاه از سینه بند کنترل نمایید و مانع از افتادگی سینه ها شوید.

وضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداری

فرزند شما روزانه حدود نیم لیتر از مایع آمنیوتیک را می بلعد، دفع می کند و دوباره قورت می دهد. این مایع علاوه بر تامین مواد مغذی بویژه پروتئین، به رشد مناسب معده و روده جنین نیز کمک می کند. حس چشایی فرزندتان در این مرحله از بارداری به حدی رشد کرده است که اگر غذای تندی خورده باشید او می تواند آن را در مایعی که می بلعد تشخیص دهد.

وضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداری

در این مرحله از بارداری معده جنین هر 40 دقیقه یک بار پر می شود اما از هفته 35 بارداری با بزرگ شدن معده این میزان به هر 80 دقیقه یکبار کاهش می یابد. انقباض عضلات روده مایع آمنیوتیک به روده کوچک و سپس به روده بزرگ انتقال می دهد. این مایع از روده عبور کرده در آنجا توسط کلیه ها جذب شده و سپس به شکل ادرار دوباره وارد کیسه آب خواهد شد.

ریه های فرزندتان بزودی به مرحله ای می رسند که قادر خواهند بود پس از تولد بطور کامل عمل تنفس را انجام دهند. با این حال بیشتر نوزادانی که در سی و سه هفتگی متولد می شوند، برای عمل تنفس به کمک نیاز دارند. جنین درون رحم حرکات تنفسی را به طور منظم تمرین می کند.

فرزندتان در حال رشد فراوان است. چروک‌ها و همچنین رنگ سرخ‌ پوست او کمتر شده است. استخوان های او حسابی سخت شده با این حال استخوان های سرش هنوز به هم نچسبیده‌اند و نرم هستند. در هفته 33 بارداری او هر از گاهی با بند ناف بازی می کند.

وضعیت جنین در هفته 33 بارداری

قد : 43.7 سانتی متر
وزن : 1918 گرم

در هفته 33 بارداری نی نی شما به اندازه دورین است

توصیه ها در هفته 33 بارداری

نگرانی های آخر شب و حتی کابوس ها در اواخر حاملگی به سراغتان آمده و باعث از دست رفتن خواب می شود؛ وقتی این اتفاق افتاد نیاز است با آن مقابله کنید. به موسیقی آرام گوش دهید، دوش آب گرم بگیرید و آرام سازی ذهنی انجام دهید تا آنچه که باعث بیداریتان می شود را فراموش کنید.

علائم طبیعی در هفته 33 بارداری

1) ترش کردن معده، می تواند در سه ماهه سوم بارداری مشکل ساز شود. دلیل آن، اِشغال فضای بیشتر شکم توسط کودک است. از خوردن غذاهای ادویه دار، چرب و اسیدی خودداری کنید. خوردن وعده های بیشتر ولی کوچکتر، شاید راه حل مناسبی برای مبارزه با آن باشد.

2) تکرر ادرار به علت فشار بر مثانه که اکنون کمی از لگن بالاتر آمده شایع است.

علائم مهم هفته سی و سوم بارداری

از آنجا که انقباض ها در اصل علامتی برای نزدیک شدن شما به بارداری است، این انقباض ها در هفته سی و سوم بارداری می تواند علامت هشدار باشد یا صرفا ایجاد آمادگی برای باردرای است. احساس گرمای زیاد در هفته سی و سه بارداری کاملا طبیعی است زیرا به عنوان یک مادر باردار متابولیسم شما بسیار زیاد است. نفس های کوتاه به ویژه اگر در هفته سی و سوم بارداری شما دوقلو باردار باشید کاملا طبیعی است. تصور کنید بعد از زایمان چه فضایی برای نفس کشیدن پیدا خواهید کرد.

هشدارها در هفته 33 بارداری

اگر متوجه یکی از علائم زیر شدید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید :

  • کاهش حرکات جنینی
  • تورم
  • سردرد
  • تاری دید
  • خونریزی یا لکه بینی
  • درد کمر یا شکم
  • داشتن بیش از 6 انقباض در ساعت
  • خروج مایع از واژن

جلوگیری از درد زایمان زودرس

زایمان زودرس در ماه هشتم بارداری امری رایج نیست. انقباضات زایمان زودرس به فاکتورهای شیمیایی و حرکتی بستگی دارد. گاهی ایستادن به مدت طولانی باعث شروع انقباضات می شود و گاهی استرس باعث درد زایمان می شود. در اینجا نکاتی برای جلوگیری از  زایمان زودرس ذکر شده است :

1) به مدت طولانی نایستید

توصیه می شود خانم باردار نباید بیش از چهار ساعت پس از هفته بیست و چهارم بارداری بایستد. در هفته سی و چهارم بارداری، نباید بیش از نیم ساعت بایستید. شریان ها و رگ های اطراف رحم تحت فشار هستند زیرا خون پیوسته حرکت می کند. این مسئله باعث افزایش فشار رحم به رگ ها می شود. ایستادن باعث افزایش فشار خون در آن منطقه می شود. انقباض رحم و تغییر شکل آن باعث از بین رفتن انسداد می شود. انقباضات در هنگامی ایستادن طولانی مدت افزایش می یابد.

2) سنگینی برندارید

توصیه می شود خانم ها چیزهایی که بیش از ده تا بیست و دو کیلو هستند در هفته بیستم بارداری برندارند و چیزهای بیشتر از بیست و دو کیلو پس از هفته سی ام برندارند. اما این توصیه ها استاندارد نیستند و هر فردی با فرد دیگر فرق می کند. در هنگامی که سنگینی بلند می کنید، ماهیچه های شکم منقبض می شوند و باعث اعمال فشار بر رحم می شود. این افزایش فشار باعث زایمان زودرس می شود.

3) آرام باشید

بدن در هنگام استرس و عصبانیت هورمون هایی ترشح می کند که برای جنگ تعلیم داده شده اند. این هورمون ها باعث ایجاد پره اکلامپسی می شوند؛ بیماری که موجب فشار خون بالا در خانم باردار می شود. به همین دلیل پزشکان به خانم های باردار توصیه می کنند آرام باشند.

ورزش در هفته 33 بارداری

ورزش‌ های لگنی می توانند باعث کاهش درد های کمر و درد های سیاتیکی شوند. برای آگاهی از این حرکات به پزشک خود مراجعه کنید.

هفته 33 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 33، شما 7 ماه و یک هفته باردار هستید.

تغذیه در هفته 33 بارداری

1) خوردن، لذت گذشته را ندارد. کودکتان در حال فشار وارد کردن به معده شما است و باعث اختلال در عمل گوارش می‌شود و اسید معده را زیاد می‌کند. اگر خوردن غذایی خاص یا مصرف آن در زمانی خاص موجب نفخ، سوزش سر دل، یا دیگر علائم ناراحت کننده در شما شد، به طور موقت آن عادات غذایی را تغییر دهید.

2) حال که شما در هفته 33 بارداری خود به سر می‌برید، انتخاب مواد غذایی، زمان مصرف و مقدار آن می‌توانند بر سلامت شما و جنین‌تان تاثیر بگذارند.

3) از مواد مغذی موجود در غذا حتی برای میان وعده‌های کوچک نیز اطمینان حاصل کنید. این مواد باید هم برای شما و هم برای فرزندتان مفید باشند.

4) پس از تولد کودکتان، شما می‌توانید مواد غذایی مورد علاقه خود را به برنامه خود اضافه کنید.

توصیه‌های غذایی هفته سی و سوم بارداری

استخوان بندی فرزندتان در پایان سه ماهه اول بارداری شروع به شکل گیری می کند، اما بیشتر کلسیم بدن شما در سه ماهه سوم بارداری به او منتقل می شود، این عمل بدون در نظر گرفتن میزان کلسیم دریافتی شما نیز صورت می گیرد. بنابراین اگر رژیم غذایی مادر دارای کلسیم کافی نباشد، جنین کلسیم مورد نیاز خود را از منابع استخوان مادر می گیرد و این کار موجب آسیب رساندن به تراکم استخوان مادر خواهد شد.

پزشکان توصیه می کنند تا در طول بارداری روزانه 1000 میلی گرم کلسیم دریافت کنید، اما جذب آن نیاز به مصرف همزمان ویتامین D دارد.

محصولات لبنی همچون کره کم چرب و مارگارین، منابع غنی از کلسیم هستند و اغلب با ویتامین D غنی شده اند. منابع گیاهی کلسیم شامل توفو، سبزیجات سبز برگ، میوه خشک، دانه ها و انواع آجیل خصوصا بادام شیرین می باشد.

در هفته سی و سوم بارداری چی بخوریم؟

شیر را به برنامه تغذیه در هفته 33 بارداری اضافه کنید. در این هفته شیر بیشتری بنوشید چون اگر به‌ قدر کافی شیر بنوشید، به‌ راحتی کلسیم مورد نیاز برای خود و جنینتان را به میزان کافی دریافت می‌کنید، اما اگر شیر کافی نمی‌خورید، می‌توانید کلسیم را از راه‌های زیر دریافت کنید :

  • پنیرهای کم‌چرب یا بدون چربی را به سالادها یا سبزیجات پخته‌شده اضافه کنید.
  • از ماست‌های بدون چربی به‌عنوان ماده اصلی برای تهیه سس استفاده کنید.
  • شیر خشک بدون چربی را به غذاهایتان اضافه کنید.
  • سبزیجات پر کلسیم مثل کلم بروکلی، برگ خردل، کلم پیچ و بامیه بخورید.
  • کاکائوی داغ را به‌جای آب با شیر سرد شده بخورید.
  • غذاهایی که دارای سویای غنی‌ شده با کلسیم است مثل شیر سویا و پنیر سویا بخورید.

می‌دانید که تمام مواد مغذی، ویتامین ها و غذاهای سالمی که مصرف می کنید به جنین می رسد. آب کمک می کند مواد مغذی در سلول ها جذب شوند و ویتامین مواد معدنی و هورمون ها را به سلول های خونی انتقال می دهد. این سلول های خونی غنی از مواد مغذی است که جنین را تغذیه می کند. شما در هفته 33 بارداری روزانه 12 تا 13 لیوان آب باید بنوشید. نوشیدن آب از یبوست، بواسیر و عفونت ادراری جلوگیری می‌کند.

باید ها و نباید های هفته سی و سوم بارداری

بسیاری از مادران باردار تا پیش از رسیدن نوزاد از مرخصی زایمان خود استفاده نمی کنند. اما بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که ادامه فعالیت شغلی برای شما و جنین ضرر نداشته باشد. پیش از تصمیم گیری خوب فکر کنید، ماه های آخر بارداری می توانند بسیار خسته کننده باشند، اگر شغلتان نیاز به نیروی جسمانی و روانی بالایی دارد، بهتر است پیش از رسیدن نوزاد مرخصی را شروع کنید. همچنین باید از این زمان برای آماده کردن خود و خانه برای رسیدن نوزاد دلبندتان استفاده کنید.

طی این هفته ها وجود خارش در پوست شکم طبیعی است، زیرا با کشیده و نازک شدن پوست احتمال خشکی پوست نیز افزایش می یابد. برای نرم کردن پوستتان می توانید از لوسیون مرطوب کننده و یا روغن بادام شیرین استفاده کنید.

اما اگر در ناحیه شکم، کف دست و پاها دچار خارش بسیار شدید به پزشک مراجعه کنید. این خارش ممکن است نشانه نوعی بیماری پوستی بنام کلستاز بارداری باشد، این بیماری نادر در دوران بارداری مربوط به اختلال کبد بوده و موجب ورود اسیدهای صفراوی به جریان خون شده و در نتیجه آن پوست بدن بویژه در ناحیه دست و پا دچار خارش شدید می شود اما هیچ گونه جوش، بثورات و تغییرات پوستی بروز نمی کند. این بیماری می تواند باعث کمبود ویتامین K شود و از آنجایی که ویتامین K به انعقاد خون کمک می کند، کمبود آن می تواند منجر به خونریزی در بدن مادر و جنین شود.

این بیماری با داروهایی که از ورود اسیدهای صفراوی به خون جلوگیری می کنند و مکمل ویتامین K به راحتی درمان می شود. برخی مطالعات نشان می دهند که القای زایمان در حوالی هفته 37 از بروز چنین عوارضی جلوگیری می کند. این بیماری پس از زایمان و معمولاً بدون آسیب بلندمدت برای کبد بهبود می یابد.

تفاوت را بپذیرید

اگر چند خانم باردار را که در یک‌ زمان حامله شده‌اند و افزایش وزن یکسانی داشته‌اند را کنار هم جمع کنید، شاهد تفاوت‌هایی در بین آن‌ها خواهید بود. شکم یکی بالا، یکی پایین و دیگری فقط از جلو بارداری‌اش مشخص است؛ در حالی‌ که دیگری از همه طرف بارداری‌اش را نشان می‌دهد. شکم یکی کاملا بیرون زده در صورتی‌ که شکم دیگری کاملا صاف است و به نظر می‌رسد که اصلا باردار نیست. شکل بیرونی شکم به خاطر اندازه و وضعیت قرار گرفتن جنین، قد و ساختار بدن و ناحیه‌ای که افزایش وزن داشته‌اید کاملا متفاوت است.

لیست کارهای مهم در هفته 33 بارداری

  • از فعالیت‌هایی که باعث تشدید تنگی نفس می‌شوند پرهیز کنید و پس از ورزش کردن استراحت کنید.
  • از قرار گرفتن در محیط‌های خیلی گرم خودداری کنید و لباس‌های تنگ نپوشید.
  • قوز نکنید، صاف بنشینید و صاف راه بروید.
  • در هنگام خواب با استفاده از بالش، سر خود را کمی بالا بیاورید و به پهلوی چپ استراحت کنید. معمولا در حالت خوابیده به پشت مشکل تنفسی تشدید می‌شود.

لباس‌ها و وسایل خواب کودک خود را بشویید

لباس‌های خوشگلی را که برای کودک خود خریده‌اید یا در مهمانی هدیه گرفته‌اید به یاد می‌آورید؟ شما باید هر چیزی را که با پوست لطیف کودکتان تماس خواهد داشت بشویید تا هرگونه ماده محرک که ممکن است در تاروپود آن موجود باشد از بین برود. ملایم‌ترین شوینده‌ها که برای این کار مناسب هستند عبارت‌اند از پودرهای صابون و شوینده‌های مخصوص کودکان، شوینده‌هایی که غیر حساسیت‌زا هستند و شوینده‌هایی که روی آن‌ها نوشته‌شده است : مخصوص پوست‌های حساس.

امگا 3 در هفته سی و سه بارداری

در پایان سه‌ ماهه سوم، مغز جنین سه تا چهار برابر اولین هفته‌ سه‌ماهه سوم رشد کرده است. مغز جنین برای رشد و عملکرد جهشی‌اش در این دوران نیاز به مواد غذایی مازاد دارد. یکی از مواد غذایی بسیار مهم برای تغذیه مغز اسید چرب امگا 3 است که غالبا در ماهی وجود دارد. این ماده حیاتی به رشد سلول‌های مغز و پوشش محافظ میلین که به تولید مسیرهای ارتباطی مغز سرعت می‌بخشد، کمک می‌کند. بنابراین فرصت خوبی است که با مصرف ماهی، روغن کانولا یا دانه‌های روغنی به بالا بردن سطح اسید چرب امگا3 در مغز جنین کمک کنید.

تهیه لباس های مورد نیاز نوزاد

بهتر است این هفته های آخر حواستان را جمع کنید و لیستی از لباس هایی که لازم داریم برایش تهیه کنید. دقت کنید که ممکن است خیلی از لباس ها را چشم روشنی هدیه بگیرید بنابراین در این مورد زیاده روی نکنید.

چیزهایی که لازم دارید عبارت است از :

  • 5 تا 7 عدد لباس یک تکه : لباس هایی که علاوه بر راحتی، پوشیدن و شستن آنها هم آسان باشد. این لباس ها برای خانه مناسب است.
  • 5 تا 7 عدد زیر پیراهنی : بسته به فصل می تواند آستین کوتاه یا بلند باشد. زیر پیراهن هایی را انتخاب کنید که دو تکه اند و با قزن قفلی به هم متصل می شوند.
  • یک جفت دستکش نخی : وقتی نوزاد دستش را تکان می دهد ممکن است پوستش را با ناخن بخراشد و دستکش مانع از این کار می شود.
  • دو عدد شلوار یک تکه
  • پنج جفت جوراب ساق کوتاه
  • دو یا سه دست لباس بیرون
  • یک کلاه آفتابی با چانه بند
  • لباس گرم برای بیرون شامل ژاکت، جلیقه و کلاه

فراموشکاری بارداری

باز هم می توان هورمونها را مقصر دانست که این بار حافظه شما را هدف گرفته اند و به آن آسیب میزنند. کمبود کیفیت خواب هم می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. همه این تغییرات بزرگ و جذاب در این دوره از زندگیتان می توانند بر قدرت تمرکز مغز شما اثر بگذارند. همچنین تحقیقات نشان داده است که مغز شما واقعا در طول دوره بارداری عملکردی متفاوت دارد و فعالیت در قسمتی از مغز که به مهارت های احساسی مربوط است بیشتر می شود. از سوی دیگر حجم سلول های مغزی شما در واقع در طول سه ماهه سوم بارداری کاهش پیدا می کنند اما جای نگرانی نیست و مغز شما تنها چند ماه بعد از وضع حمل به شرایط قبلی باز می گردد.

توصیه‌های مذهبی هفته سی و سه بارداری

روزهای شنبه بعد از نماز صبح سوره "قدر" را ده مرتبه بخوانید و روزهای یکشنبه هم بعد از نماز صبح دو مرتبه سوره "والتین" را تلاوت کنید.

حتما ماست شیرین و عسل را در برنامه غذایی خود قرار دهید و در خوردن آن‌ها کوتاهی نکنید. خوب است بدانید که در طول دوران بارداری و مخصوصا برای تغذیه هفته سی و سوم، مصرف ادویه‌های تند مثل خردل، دارچین و نعناع زیاد را متوقف کنید چون این ادویه‌ها سبب اگزما گرفتن نوزاد می‌شود.

دوقلویی

اینکه دوقلو باردار باشید، دلیل نمی‌شود که دو برابر غذا بخورید، ولی طبیعی است که در مقایسه با خانم‌هایی که یک قلو دارند،‌ بیشتر وزن اضافه کنید. هدف اصلی از تغذیه مناسب این است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. میوه و سبزیجات کافی، غلات و لبنیات کمک می‌کنند که مادر باردار دچار یبوست نشود. تا جایی که ممکن است از میوه‌‌های تازه استفاده کنید. ماست کم چرب، شیر و پنیر کم چرب مصرف شود. از خوردن فست فود و مواد غذایی فرآوری شده پرهیز شود.

خانم‌هایی که دوقلو باردارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کم خونی هستند و باید حتماً آزمایش خون از آنها گرفته شود تا در صورت نیاز از مکمل آهن نیز استفاده گردد. در صورت کم خونی، از گوشت قرمز، سبزیجات برگدار سبز، لوبیا و غلات صبحانه بیشتر استفاده شود.

بیشتر بدانید ...

دهانه رحم در اولین زایمان در هر ساعت تا نیم سانتی متر باز می شود، در حالی که در زایمان های بعدی به  1.5 سانتی متر در ساعت می رسد. همچنین مادر در اولین زایمان معمولا چند ساعت فشار می آورد در حالی که در زایمان دوم این مدت کاهش می یابد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)