تقویم بارداری

مراحل رشد جنین در هفته به هفته بارداری

هفته سی و دوم بارداری

1398/3/28 21:14
نویسنده : سمــانه
366 بازدید
اشتراک گذاری

جنین در هفته سی و دوم بارداری

آماده اید یا نه؟! در هفته سی و دوم بارداری تولد نوزاد همچنان دور به نظر می رسد اما شما و کودکان راه بسیار طولانی را آماده اید و به روش های مختلف خودتان را آماده کرده اید. در این هفته ممکن است بر اساس هورمون های بارداری دچار استرس شده باشید؛ تا جایی که می توانید با انجام کارهای مورد علاقه و ریلکس نمودن و یوگا خود را آرام نمایید ولی اگر در اینکار موفق نیستید بهتر است در مورد استرس تان با پزشک خود صحبت نمایید.

وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری

شکم شما هر روز بزرگ و بزرگتر می شود. ولی شاید فراموش کرده باشید که نسبت به پیش از بارداری بسیار بزرگتر شده اید و دیگر مانند گذشته در فضاهای کوچک جا نمی شوید و یا بین میز و صندلی رستوران گیر می کنید!

اگر گاهی شکم تان با حرکت شما به این طرف و آن طرف می رود، اصلا جای نگرانی نیست؛ جنین شما درون استخر آمنیوتیک محافظت می شود، این مایع در برابر تکان ها و ضربات احتمالی همچون یک عایق عمل می کند.  

با رشد جنین و بزرگتر شدن شکم تان، انرژی و تمرکز شما کاهش می یابد. بخشی از مشکل خواب شبانه شما به دلیل برآمدگی شکم تان است که مانع دراز کشیدن در حالت ثابت و راحت است، اما دلیل اصلی آن داشتن افکار پراکنده است. سعی کنید هر روز عصر با همسر خود به بیرون از منزل بروید و در آرامش با یکدیگر صحبت کنید. حتی 10 دقیقه تمرکز بروی خود، بدن، همسر و جنین تان بدون انجام هیچ گونه کاری، می تواند مفید، نیرو بخش باشد و موجب ارتقاء روحیه شما شود.

در هفته‌ سی و دوم بارداری به دلیل تغییر وضعیت جنین و خم شدن سر او به سمت قسمت‌های تحتانی شکم شما، پاهای او زیر دنده‌ها قرار می‌گیرد و در این شرایط ممکن است دردهای شدیدی زیر دنده‌های خود احساس کنید. فشار رحم بقیه اندام‌های بدن شما را جا به جا خواهد کرد. در این زمان شکم شما حدود 12 سانتی‌متر بالاتر از بدنتان قرار گرفته و طول رحم 31 سانت شده است. پروژسترون هضم را آهسته می کند بنابراین بدن شما می تواند مواد مغذی بیشتری را برای انتقال به نوزاد جذب کند، ممكن است متوجه شوید جنین شما بعد از یك وعده غذایی بیشتر لگد می زند.

وضعیت جنین در هفته سی و دوم بارداری

میزان مایع آمنیوتیک رحم در طول دو هفته آینده به بالاترین حد خود خواهد رسید اما پس از آن به تدریج کاهش می یابد. اندازه کیسه مایع آمنیوتیک می تواند تا 15-20 سانتی متر افزایش یابد تا فضای بیشتری را برای تحرک جنین فراهم کنند.

از زمانیکه مغز جنین توانایی بهتری در درک محرک های دریافتی پیدا کرده است، هماهنگی دستان او پیشرفت بیشتری کرده است و چشم های او گاهی برای مدت کوتاهی باز خواهند شد با این کار او حرکت انگشتان خود را هنگام نزدیک شدن به صورتش تشخیص می دهد.

حجم عضلات و چربی فرزندتان در این مرحله در حال افزایش است. پوست او نیز ضخیم تر شده و به علت تجمع چربی زیر پوستی، کمی شفافیت خود را از دست داده و بیش از اینکه قرمز شود به رنگ صورتی درمی آید چرا که رگ های خونی توسط گوشت بیشتری پوشانده شده اند. از آنجا که استخوان بندی جنین شما به اندازه نهایی خود نزدیک شده است، رشد طولی از این به بعد کمی کندتر خواهد شد، اما او همچنان لاغر و نحیف است زیرا عمده وزن گیری از این به بعد انجام خواهد شد.

وضعیت جنین در هفته سی و دوم بارداری

در این هفته کنترل سر جنین در حال ارتقاء است و کشش موجود در عضلات پای او امکان حرکات روان تر و پیچیده تر را ایجاد می کند. رشد و تکامل دست ها و بازوهای جنین پس از پاها انجام می شود، بطوریکه برای رسیدن به این سطح توانایی کشش عضلانی و حرکات پیچیده پاها، سه هفته دیگر به زمان نیاز دارند.

تکامل ریه از چند هفته قبل شروع شده و همچنین عملکرد سیستم عصبی نیز در حال بلوغ است. توانایی بویایی جنین شما افزایش یافته است، اما به دلیل عدم وجود هوا در داخل رحم، جنین هنوز نمی تواند چیزی را حس کند. پوست جنین شما شروع به ضخیم شدن می کند. به جز استخوان جمجمه که برای حفظ سلامت نوزاد در هنگام تولد نرم باقی می ماند، سایر استخوان های جنین شروع به سخت شدن می کند.

ناخن‌های انگشتان پاهای او درآمده‌اند و ناخن‌های انگشتان دست‌های او هم رشد کرده‌اند.

اگر خوب به ‌عکس جنین در هفته 32 بارداری نگاه کنید، کشف خواهید کرد نوزاد شما چقدر مو دارد! بعضی از جنین‌ها در این مرحله موی واقعی هم درآورده‌اند در حالی‌ که برخی دیگر تنها موهای نرمی شبیه کرک هلو دارند.

جنین حالا دارای دوره های مشخص خواب و بیداری است اما حدود 70 درصد اوقات خواب است. جنین در هفته سی و دوم با وزنی که به دست آورده میتواند بیرون از رحم زنده بماند. شش های او رشد کرده اند و ضربان قلبش کمی کندتر شده است. تحقیقات نشان میدهد ضربان قلب کودک وقتی مادر تحت فشار باشد، افزایش می یابد بنابراین تا آنجا که می توانید آرامش خود را حفظ کنید تا فرزندتان در آرامش باشد.

وضعیت جنین در هفته 32 بارداری

قد : 42.4 سانتی متر
وزن : 1702 گرم

در هفته 32 بارداری نی نی شما به اندازه برگ پیازچه است

توصیه ها در هفته 32 بارداری

به دلیل بزرگ شدن شکم در هفته 32 بارداری حمام رفتن در این شرایط بسیار حساس می‌شود. اگر چه پزشکان با حمام رفتن مخالفتی ندارند، اما از آنجایی که هر گونه تکان‌خوردنی تعادل شما را به هم می‌زند سعی کنید با دقت بیشتری به حمام بروید. زمانی به حمام بروید که تنها نیستید و یکی از اعضای خانواده در کنار شماست تا در صورت بروز حادثه‌ای به شما کمک کند.

سرعت حرکت خود را کاهش دهید و آهسته‌ تر قدم بردارید، شما نمی‌توانید مثل گذشته راه بروید. این احتیاط را در بالا رفتن از پله‌ها و در فصل زمستان هم رعایت کنید.

علائم طبیعی در هفته 32 بارداری

در این زمان، سه ماهه سوم بارداری شما شروع شده است. علائم بارداری در این هفته عبارت است :

  • جوش، تغییر رنگ پوست اطراف سینه و صورت
  • تورم انگشتان و زانو
  • یبوست
  • افزایش ادرار از هفته های اول بارداری تا هفته سی و دوم بارداری (کلیه ها برای افزایش خون و تغییرات هورمونی و رشد و تکامل جنین بیشتر کار می کنند)
  • سوء هاضمه
  • استفراغ (پس از هفته سی و دوم بارداری با مصرف قرص کاهش می یابد)
  • افزایش نشانه های کشش بر روی شکم (شکم به خاطر رشد جنین در حال کشیده شدن و بزرگ شدن است)
  • تغییر در تمایل جنسی (گاهی تمایل جنسی خود را از دست می دهید)
  • اعتماد به نفس پایین بخاطر از دست دادن پوست و ظاهر زیبا
  • گرفتگی و درد عضلات شکم، پشت، پاها و باسن
  • حالت تهوع
  • مشکلات روده
  • فشار خون بالا
  • خستگی
  • خونریزی پس از زایمان
  • زخم و شوک به دلیل لرزیدن
  • بی حسی برخی قسمت های بدن
  • عدم تعادل روحی و روانی
  • شل شدن و تورم شکم
  • ترک خوردن نوک سینه
  • در هفته سی و دوم بارداری ترشحات خاصی به صورت مایعات شیری رنگی از واژن خارج می شوند. دلیل این ترشحات افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در خون موجود در منطقه واژن می باشد.
  • خارش منطقه واژن (اگر خارش همراه با بو باشد نشانه عفونت واژن می باشد. اگر عفونت دارید به پزشک خبر دهید)
  • ممکن است در هفته سی و دوم بارداری ترشحات کلستروم از سینه خارج شود.
  • انقباضات در این هفته ها رایج است.

هشدارها در هفته 32 بارداری

کاهش حرکات جنینی در هفته 32 بارداری ممکن است نشانه مشکل برای فرزندتان باشد. اگر حرکات جنینتان کاهش پیدا کرد در طول یک ساعت حرکات را بشمارید اگر کمتر از 3 تا بود یک خوراکی شیرین بخورید نیم ساعت به چپ دراز بکشید. اگر بازهم برطرف نشد سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

تغذیه در هفته 32 بارداری

1) شما در هفته 32 بارداری به سر می‌برید و ممکن است احساس کنید که نمی‌توانید مقدار غذای زیادی را در هر وعده مصرف کنید. اگر احساس کردید که نمی‌توانید غذای خود را تمام کنید، نگران نباشید، طبیعی است. رحم شما بزرگ شده و به معده‌ تان فشار می‌آورد، و می‌‌تواند غذا خوردن را برایتان دشوار کند. اگر نمی ‌توانید غذای زیادی در هر وعده بخورید، وعده‌‌های غذایی خود را به وعده ‌های کوچکتری در طول روز تقسیم کنید.

2) تنها این را به خاطر بسپارید که مواد غذایی‌تان را از هر 5 گروه مواد غذایی انتخاب کنید : حبوبات، سبزیجات، میوه، لبنیات و پروتئین.

3) در زمان بارداری شما روزانه حداقل به 60 گرم پروتئین نیاز دارید تا کودک بتواند به راحتی به رشد خود ادامه دهد. آمینو اسیدهای موجود در پروتئین ‌ها برای رشد جنین واجب هستند. این مقدار پروتئین در یک کف دست گوشت قرمز پخته و یا ماهی پخته شده وجود دارد. اگر علاقه ای به خوردن گوشت ندارید، می‌توانید این میزان پروتئین را با خوردن شیر کم چرب، پنیر، ماست، تخم مرغ و یا کره بادام زمینی تأمین کنید.

ورزش در هفته 32 بارداری

اگر هنگام ورزش کردن دچار سرگیجه شدید، بنشینید و یا دراز بکشید و نفس‌های عمیق بکشید. ورزش کردن باعث قوی شدن قلب و ریه ها شده که شما را برای وضع حمل آماده می‌کند. ولی باید توجه داشته باشید که میانه روی در ورزش کردن بهترین روش خواهد بود. در زمان ورزش کردن ضربان قلب خود را کنترل کنید که از حد ایمن، یعنی 140 بار در دقیقه، فراتر نرود.

هفته 32 بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته 32، شما 7 ماهه باردار هستید. به ماه هشتم بارداری خوش آمدید.

توصیه‌های غذایی هفته سی و دوم بارداری

دریافت فیبر در سه ماهۀ سوم بارداری اهمیت بسیاری دارد زیرا به عملکرد بهتر سیستم گوارشی شما کمک می کند. مصرف فیبر خوراکی که قسمت دیر هضم گیاهان است، بهترین راه طبیعی برای کمک به کارکرد منظم روده ها است. اکثر مادران بارداری که رژیم غذایی آنها بر اساس غلات کامل، میوه و سبزیجات است، فیبر کافی دریافت می کنند.

بانوان باردار باید روزانه 25 گرم فیبر دریافت کنند. برای درک بهتر چگونگی دریافت این میزان، بهتر است بدانید که در یک آواکادو یا موز متوسط یا یک وعده کلم بروکلی، ذغال اخته، برنج قهوه ای یا لوبیا حدود 3 گرم فیبر وجود دارد. مصرف روزانه سه یا چهار وعده میوه، مصرف سبزیجات به همراه غذا، نان های غلات کامل، برنج قهوه ای مقادیر زیادی از فیبر بدن شما را تامین می کنند.

فیبرها باعث می شوند زودتر و برای مدت بیشتری احساس سیری کنید، به همین دلیل از پرخوری و افزایش وزن بیش از حد جلوگیری می کنند. همچنین به کنترل دیابت و کاهش کلسترول و خطر بیماری های قلبی نیز کمک می کنند.

در هر دوره ای از زندگی رژیم غذایی سرشار از فیبر برای سلامتی مفید است اما در این سه ماهه بارداری می تواند مشکل شایعی مانند یبوست را از بین ببرد، از اینرو سعی کنید در میان وعده های خود از نان غلات کامل و غلات صبحانه استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای هفته سی و دوم بارداری

شاید با دیدن برآمده شدن ناف خود متعجب شوید، این برآمدگی تحت فشار رشد سریع رحم تان بوجود آمده است. این فشار باعث می شود دکمه شکم تان بیرون بزند! ناف برآمده برای بسیاری از مادران باردار ناخوشایند است، به همین دلیل ترجیح می دهند برای پوشاندن آن از دامن و شلوارهای فاق بلند و دارای کمر پهن استفاده کنند تا آنرا بپوشانند؛ اگر شما نیز نمی خواهید دکمه شکمتان دیده نشود می توانید از باند مخصوص این کار استفاده کنید. برآمدگی ناف در این دوران امری طبیعی است و چند ماه پس از زایمان به حالت قبلی باز می گردد. در صورت نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

دوقلویی

داشتن دو جنین با در نظر گرفتن تمام نیازهایشان مثل جمله کیسه آمنیوتیک و جفت و ... اصلا راحت نیست. در بارداری تک قلو حدود ماه هشتم و نهم مادر احساس ناراحتی می کند اما در مورد دوقلوها این اتفاق از ماه ششم آغاز می شود. حرکت آنها و البته فشاری که ممکن است به معده و ریه شما بیاورند قطعا تنفس را برای شما سخت‌تر خواهد کرد.

شکم بزرگ شما ناخودآگاه توجه دیگران به خود جلب کرده و مردم را کنجکاو می‌کند در حدی که بسیاری نمی‌توانند جلوی خودشان را بگیرند و از دادن نظر یا پرسیدن سوال اجتناب کنند. برخی سوال‌ها شما را ناراحت نمی کند اما برخی دیگر مانند "زایمان طبیعی خواهی داشت یا سزارین؟" "در خانواده سابقه دوقلویی دارید؟" "فکر می کنی بزرگتر از این هم بشوی؟" احتمالا خوشایند نخواهد بود. پس خودتان را ناراحت نکنید و فقط قبل از این که با این حرف ها رو‌به‌رو شوید خودتان را آماده کنید و فقط لبخند بزنید. این کاملا بستگی به شما دارد که بخواهید چطور برخورد کنید.

مشکلات بند ناف جدی نیست

اغلب مشکلات بند ناف هیچ‌گونه آسیب یا مشکل جدی را برای جنین در پی ندارند. بهترین راه برای زودتر متوجه شدن در مورد مشکلات بند ناف این است که به حرکات جنین دقت داشته باشید. اگر متوجه شده‌اید که جنین حداقل 8 تا 10 حرکت در یک ساعت ندارد، ساعت بعد، تعداد حرکاتش را بشمارید زیرا ممکن است در ساعت اول جنین شما خواب بوده که هیچ حرکتی نداشته است. اگر متوجه شدید که جنین حرکتی ندارد یا حرکاتش کاهش پیداکرده است به پزشک اطلاع دهید و از او سوال کنید که آیا لازم است که برای انجام سونوگرافی مراجعه کنید.

بند ناف شاهراهی حیاتی و شبیه سیم تلفن سفید و تاب خورده است. این اندام شامل دو سرخرگ و یک سیاهرگ است که اکسیژن و مواد غذایی را از بدن شما به کودک منتقل میکند. بندناف همزمان با بزرگ شدن جنین رشد می‌کند. بنابراین در زمان زایمان ممکن است حدود 30 سانتیمتر برسد. این طول به شما امکان می دهد در حالی که هنوز جفت جنین خارج نشده است، بچه را در دست بگیرید و به او شیر بدهید.

برخی والدین نگران گره خوردن بندناف هستند. گره خوردن بند ناف زمانی اتفاق می افتد که کودک از درون یک حلقه بند ناف عبور کند. این مشکل اغلب در اوایل دوران حاملگی اتفاق می افتد زیرا در آن زمان جنین به قدر کوچک است که میتواند آزادانه حرکت کند. بیشتر اوقات هم گره بندناف خود به خود باز میشود و مانعی برای رشد جنین ایجاد نمی کند.

محاسبه زمان زایمان در هفته سی و دوم بارداری

ممکن است زمان زایمان خود را از طریق تاریخ دقیق آخرین قاعدگی محاسبه کرده باشید یا پزشک متخصص زایمان آن را با آزمایش سونوگرافی یا بررسی وضعیت رحم پیش بینی کرده باشد. با این حال خیلی بعید است درست در همان روز فرزندتان به دنیا بیاید. بیشتر خانم ها بین هفته سی و هفتم تا چهل و دوم حاملگی می توانند کودکان سالمی به دنیا بیاورند و تنها 5 درصد خانم های باردار درست در زمان موعود وضع حمل می کنند.

شما و پزشکتان شاید با اضافه کردن 280 روز یا 40 هفته به تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی، زمان زایمان خود را محاسبه کرده اید. در این روش فرض بر این است که دوره های قاعدگی شما منظم است در حالی که ممکن است به جای دوره های 28 روزه دوره های قاعدگی 23 یا 32 روزه داشته باشید یا حتی قاعدگیتان به کل نامنظم و غیرقابل محاسبه باشد.

پس از کجا باید بدانید که نوزاد شما کی به دنیا می آید؟ این زمان تا روز موعود همچنان نامعلوم باقی خواهد ماند. اما شاید بتوانید حدس هایی بزنید. مثلا اگر اولین بارداری است و مادرتان زود زایمان کرده باشد شما هم به احتمال زیاد زایمان زود خواهید داشت.

رانندگی نکنید

در هفته 32 بارداری با همراه داشتن جنینی با وزن 2 کیلوگرم و شکمی بیرون آمده نمی توان راحت رانندگی کرد. با این حال برخی خانم ها تا پایان دورخ حاملگی به رانندگی ادامه می دهند. تحقیقات نشان می دهد خانم های باردار بیشتر از سایر خانم ها مستعد تصادف های رانندگی هستند. محققان علت این موضوع را تاثیر هورمون های حاملگی می دانند که می توانند باعث سرگیجه و خستگی شما شوند.

توصیه‌های مذهبی هفته سی و دو بارداری

هر روز بر یک عدد میوه "به" سوره یاسین بخوانید و آن را ناشتا بخورید. در خصوص فواید میوه به، پیامبر خدا فرموده‌اند : "به بخورید و آن را به هم هدیه بدهید زیرا بینایی را جلا می‌بخشد و بذر دوستی و مودت را در دل‌ها می‌کارد و به زنان باردارتان به بدهید زیرا خوردن آن سبب می‌شود که فرزندانتان زیباروی شوند.» در روایت دیگر آمده است "اخلاق فرزندتان نیکو می‌گردد." امام صادق نیز فرموده‌اند : "به زن باردار میوه به بدهید زیرا رنگ و بوی فرزند را زیبا می‌کند." از ماه هفتم به بعد پنج سوره قرآن را که با تسبیح شروع می‌شود را تلاوت کنید که عبارت‌اند از : حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن.

بیشتر بدانید ...

در یک بارداری سالم و بدون مشکل، ارگاسم (رسیدن به اوج لذت جنسی در بانوان) منجر به بروز درد زایمان زودرس نمی شود، اما در نزدیکی زمان زایمان می تواند موجب شروع درد زایمان شود. در صورت داشتن هر گونه علائم زایمان پیش از موعد و یا پاره شدن کیسه آب، توصیه می شود از رابطه جنسی بپرهیزید. زیرا در زمان تحریک جنسی هورمون اکسی توسین افزایش یافته و موجب انقباض عضلات رحم می شود. ارگاسم می تواند موجب افزایش و تکرار انقباضات براکستون هیکس شود.

پسندها (2)

نظرات (0)